Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak z Warszawy do Zakopanego? PolskimBusem? Pociągiem?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-10-08 11:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak z Warszawy do Zakopanego? PolskimBusem? Pociągiem?
Dworzec autobusowy w Zakopanemfot. Panek, lic. CC 3.0/GNU
Skończył się sezon letni w czasie, którego Tatry odwiedziła rekordowa liczba turystów. Ale niedługo zacznie się zima i znów w stronę Zakopanego ruszą tłumy. Do głównego górskiego kurortu w Polsce od lat dojazd jest jednak utrudniony, bo prowadzi tam wąska jednopasmówka i jeden tor kolejowy. Jak więc najwygodniej tam dojechać.

Podróż z Warszawy do Zakopanego to wyprawa i trzeba ją zaplanować na większą część dnia niezależnie od tego jaki środek transportu wybierzemy. Ci którzy nie lubią tracić czasu i chcą w Zakopanem być wczesnym rankiem, na pewno znają PolskiegoBusa odjeżdżającego kwadrans przed północą z okolic Metra Wilanowska, który pod Tatrami jest o 7. rano. Warto wspomnieć o tym konkretnym połączeniu, bo nieprzypadkowo jest ono najpopularniejsze (czasem przewoźnik podstawia drugi autokar na tę samą godzinę) i zwykle wśród pięciu połączeń dziennie na tej trasie – najdroższe. Jako jedyne zapewnia dojazd do Zakopanego na rano i możliwość przespania się w czasie podróży.

PKS Polonus również oferuje połączenia z Zakopanem, ale takie, które na przystanku docelowym jest rano – tylko w wakacje. W dodatku autokary Polonusa pokonują tę trasę w ponad osiem godzin, czyli ok. godzinę dłużej niż czerwone autokary z bocianem. W sumie Polonus oferuje w wakacje trzy pary połączeń między stolicą a Zakopanem, poza wakacjami tylko jedną.

Podróż PolskimBusem pod Tatry jest o tyle wygodna, że można swobodnie spać. Poza tym przewoźnik ma wszelkie standardowe usługi pokładowe, takie jak wi–fi, ale niestety bez poczęstunku. Jeśli jednak w miarę szybko ułożymy się do snu, nie ma to większego znaczenia.

Po torach

Pociąg w stronę Tatr to propozycja dla szczególnie wytrwałych. Samo pokonanie trasy między Krakowem a Zakopanem zajmuje prawie 3,5 godziny. Co prawda można ze stolicy dojechać pociągiem TLK do Zakopanego w 6,5 godziny (odjazd o 5.46), ale już kurs nocny (odjazd z Warszawy o 21.10, przyjazd o 6.08) trwa aż 9 godzin. Innych bezpośrednich połączeń nie ma. Obecnie zresztą linia z Krakowa do Zakopanego jest remontowana, więc nocą w ogóle pojechać się nie da a w dzień należy przesiadać się do podstawianych przez PKP Intercity autokarów.

Nieprzypadkowo w wyżej wymienionych wariantach nie wspomnieliśmy o cenie, bo ta jest podobna – ok. 50 zł. Oczywiście można trafić na bilet PolskiegoBusa w niewielkiej cenie, a za pociąg, w 1. klasie, należy wydać więcej, ale w praktyce wybór środka transportu zależy od preferencji. PolskiBus oferuje lepszą ofertę przy podobnej cenie i czasie dojazdu.

Nie jest jednak tak, że kolej przegrywa z autokarem z kretesem. Bardzo ciekawą propozycją jest przejazd kombinowany polegający na podróży Pendolino do Krakowa, a potem przesiadce w autokar do Zakopanego. Express InterCity Premium jedzie do stolicy Małopolski osiem razy dziennie i podróż trwa ok. 2h 20 min. Autokary takich przewoźników jak Szwagropol czy MajerBus pokonują dalszą część trasy w 2 godziny. Czyli z centrum Warszawy do centrum Zakopanego możemy dojechać w 4,5 godziny. Ten szacunek nie jest przesadzony, bo dworzec kolejowy i dworzec autobusowy w Krakowie stoją obok siebie, a autokary w stronę Zakopanego odjeżdżają co kwadrans. W porównaniu z wyżej wymienionymi możliwościami podróż jest więc znacząco krótsza, a wygoda podróży Pendolino – nieporównywalna.

Ta opcja ma jednak pewne minusy. Po pierwsze możemy zapomnieć o podróży w nocy, bo wtedy nie kursuje ani Pendolino ani autokary. Jeśli więc ktoś chciałby w piątek wieczorem, tuż po pracy wybrać się w ten sposób w góry, to się nie da, trzeba poświęcić na to kolejny dzień. Drugim problemem jest cena. Choć za autokar zapłacimy 15 zł, to podróż flagowymi pojazdami Intercity standardowo wyniesie nas ponad 120 zł. W sumie taka wygoda kosztuje więc prawie trzy razy więcej niż inne możliwości. Chyba , że podróż zaplanujemy wcześniej i „upolujemy” promocyjny bilet na Pendolino za 49 zł. Wtedy, ale tylko wtedy, ma to sens.

Samochodem

Warto też wziąć pod uwagę, że powyższe propozycje mają i tak szereg zalet w porównaniu z podróżą samochodem. Liczącą ponad 400 km trasę samochód przejeżdża w 5–6 godzin. To niewiele krócej niż podróż autokarem, za to mniej wygodnie (trzeba prowadzić) i znacznie drożej (ok. 150 zł za paliwo). A w samym Zakopanem trzeba gdzieś znaleźć miejsce na pozostawienie samochodu, co może być kłopotliwe, szczególnie gdy nie mieszka się tam, ale idzie w góry.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W PKS Polonus przewieziesz rower i psa (byle małego)

Komunikacja

W PKS Polonus przewieziesz rower i psa (byle małego)

Jakub Dybalski 18 sierpnia 2016

Edmonton. Dworzec autokarowy… bez dostępu do autobusu

Komunikacja

Edmonton. Dworzec autokarowy… bez dostępu do autobusu

Jakub Dybalski 16 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS