Przedstawiciele każdego samorządu miejskiego, którzy zastanawiają się, czy warto podjąć temat wdrożenia systemu roweru miejskiego, muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób podejść do tego tematu. Nie bez znaczenia są przede wszystkim kwestie finansowe takiego przedsięwzięcia, jak również zagadnienia techniczne czy prawne. O tym, w jaki sposób podejmować decyzje w tej sferze, będzie seminarium organizowane przez TOR Konferencje 30 czerwca: „Systemy miejskich wypożyczalni rowerów”, które poprowadzi dr inż. Maciej Dariusz Dobrzyński z Politechniki Białostockiej.
Tematyka, która zostanie podjęta podczas seminarium obejmuje:
- Historię rozwoju systemów wypożyczalni rowerów miejskich (rozwój wypożyczalni na świecie, generacje wypożyczalni, przykłady udanych wdrożeń, informacje nt. wypożyczalni w Polsce),
- Ogólny schemat wdrażania systemu rowerów miejskich („ambasadorowie” systemu rowerowego, polityka informacyjna, planowanie systemu, finansowanie, stworzenie struktury instytucjonalnej i operacyjnej, nabycie systemu i umowa, start systemu, monitorowanie i ocena),
- Projektowanie systemu rowerów miejskich (definiowanie użytkownika i jego doświadczenia, cele systemu – pierwotne i wtórne, atrybuty systemu, problemy automatyzacji),
- Warstwę sprzętową systemu (elementy otoczenia, rowery, elementy stacji, systemy informatyczne obsługujące wypożyczalnie rowerów),
- Planowanie systemu (identyfikacja użytkownika, integracja płatności i identyfikacji, systemy płatności i uczestnictwa, kradzieże i wandalizm, bezpieczeństwo użytkowników),
- Planowanie lokalizacji stacji wypożyczeń (definiowanie strefy pokrycia, planowanie rozbudowy systemu, nasycenie terenu stacjami, wskaźniki rower/uchwyt, dobre praktyki w lokalizacji stacji, uwarunkowania lokalne, rozmiary stacji, redystrybucja wypożyczalni i zwrotów),
- Strukturę organizacyjną systemu wypożyczalni rowerów miejskich,
- Model biznesowy i finansowy systemu (właściciel i operator, partnerstwo publiczno-prywatne, prywatne systemy wypożyczalni, systemy bez stacji, zamknięte systemy wypożyczalni),
- Marketing i promocję (koncepcje promocji, konsultacje projektu, powierzchnia reklamowa, promocja marek, inne działania promocyjne).
Seminarium adresowane jest do: urzędników instytucji samorządowych (szczególnie szczebla miejskiego oraz gminnego), pracowników przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, pracowników departamentów i działów strategii, rozwoju i promocji miast, przedstawicieli działów PR firm i organizacji biznesowych identyfikujących się z aglomeracjami miejskimi, w których prowadzą swoją działalność.