Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jak skutecznie komunikować miasta ze strefami podmiejskimi?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Jak skutecznie komunikować miasta ze strefami podmiejskimi?
fot. Sülzauge (Daniel Ostertag), lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Rozwój motoryzacji, jak również postępujący proces suburbanizacji powodują nasilanie się problemów z dojazdem do większych miast w Polsce. Coraz częściej problem też nie dotyczy już tylko samochodów osobowych, lecz także (auto)busów. Jak odblokować miasta i aglomeracje?

Co więcej, prócz dotkliwie odczuwanych przez społeczeństwo skutków kongestii na drogach, występuje na obszarach zurbanizowanych syndrom tzw. blokowania się miast. Bowiem tam, gdzie miejskie parkingi już dawny stały się przepełnione, parkowanie nierzadko odbywa się na niemal każdym wolnym skrawku pasa zieleni czy chodnika.

W obliczu zarysowanej powyżej sytuacji wyraźnie dostrzegalne są dziś także powszechne dążenia do zastępowania indywidualnego transportu samochodowego transportem zbiorowym. Podejmując się rzeczywistych działań w tym pożądanym kierunku, warto jednakże pamiętać o tym, że „każdy kij (czyt. problem) ma dwa końce”. W związku z tym zapewne warto pochylić się ponownie nad doświadczeniami z rynków ościennych tj. niemiecki, aby podchodzić do sprawy kompleksowo i z uwzględnieniem także tych z pozoru mniej istotnych aspektów. Dotyczy to również, a może przede wszystkim projektów, mających za zadanie reaktywację regionalnego ruchu kolejowego w oparciu o rewitalizację istniejącej infrastruktury.

Niemiecka lekcja z okolic Stuttgartu


Böblingen to miasto powiatowe położone około 20 kilometrów na południowy zachód od Stuttgartu i jest połączone z nim linią szybkiej kolei miejskiej. Linia Schönbuchbahn, po której przez ponad 30 lat (1965 – 1997) nie przejechał ani jeden pociąg pasażerski, komunikuje natomiast Böblingen z trzema większymi miejscowoścami położonymi na południe od niego:
  • Dettenhausen (tam też znajduje się stacja końcowa);
  • Holzgerlingen (miasteczko znajdujące się mniej więcej w połowie linii kolejowej, największe pod względem liczby mieszkańców, która przekracza 12 tys.);
  • Weil im Schönbuch (niespełna 10-tysięczne miasteczko, stolica gminy o tej samej nazwie).
Długość linii kolejowej Schönbuchbahn wynosi 17 kilometrów, a obsługujące ową trasę pociągi Stadler-Regio-Shuttle pokonują ten odcinek w niecałe 25 minut, poruszając się z maksymalną prędkością 80 km/h i osiągając prędkość handlową na poziomie 40 km/h. Częstotliwość kursowania na ogół jest stała i wynosi 30 minut (jedynie w soboty wieczorem oraz w niedziele – z uwagi na wyraźnie mniejszy ruch – ograniczona jest do jednego kursu na godzinę).

W 1988 roku zarządy powiatów Böblingen oraz Tübingen zawarły porozumienie, powołując wirtemberskie towarzystwo kolejowe. Ten związek celowy dla eksploatacji, przejętej od zarządu kolei niemieckich linii kolejowej zainwestował na przestrzeni 5 lat (1992 – 1996) kwotę 25 milionów niemieckich marek w odbudowę infrastruktury kolejowej (w tym: 5 przystanków osbowych) oraz na zakup 4 pociągów. Przewozy uruchomiono w roku 1997, a o powodzeniu przedsięwzięcia świadczyły wzrastające z roku na rok wielkości obsługiwanych potoków pasażerskich

Jednakże poza samą rewitalizacją szlaku, przez dziesięciolecia nieczynnego w ruchu pasażerskim, poczyniono także wiele innych działań, które zadecydowały o skali odniesionego w kolejnych latach sukcesu reaktywowanej linii kolejowej. Do najważniejszych z nich trzeba zaliczyć:
  • budowę 6 przystanków w nowych lokalizacjach, zapewniających lepszą dostępność do usług przewozowych dla mieszkańców nowo wybudowanych w tym rejonie osiedli mieszkaniowych;
  • utworzenie parkingu w systemie Park&Ride przy stacji końcowej Dettenhausen;
  • wyposażenie wszystkich przystanków kolejowych w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, a także automaty biletowe (z czasem sprzedaż biletów "przeniesiono" do wnętrza pociągów, montując w każdym ze składów nowoczesne biletomaty);
  • prowadzenie przez władze polityki transportowej zniechęcającej do dojazdów do miasta samochodem oraz równoczesne stosowanie konsekwentnej polityki parkingowej w centrum miasta (m.in. stosunkowo wysokie opłaty parkingowe, ograniczanie czasu parkowania), które dodatkowo stymulowało zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców regionu;
  • ponadto w kolejnych latach przeprowadzano też sukcesywną i kompleksową modernizację poszczególnych przystanków na trasie kolei, aby podwyższać standard usług.
Wypada zauważyć, iż opisana powyżej rewitalizacja uznawana jest przez wielu ekspertów za przedsięwzięcie wzorcowe, wytyczające kierunek działań dla władz samorządowych.

Działania na dwóch frontach gwarantem sukcesu

Z całą pewnością można zatem, a wręcz powinno się w obliczu trudności komunikacyjnych, dotykających polskie aglomeracje i pozostałe większe miasta, zmierzać w kierunku przywrócenia kluczowej roli regionalnym oraz aglomeracyjnym kolejom pasażerskim.

Niemniej jednak, aby proces ten można było skutecznie przeprowadzić, a tym samym rozwiązywać zarysowane na wstępie problemy (poprzez poprawę dostępności transportowej obszarów wysoce zurbanizowanych), niezbędne są działania w dwóch zasadniczych sferach:
  • dokonanie modernizacji (rewitalizacji) transportu kolejowego, połączone z dostosowaniem jego oferty do nowych wyzwań, jak i aktualnych potrzeb rynku;
  • stałe zachęcanie ludności miast, a także obszarów pozamiejskich do ograniczania korzystania z prywatnego samochodu osobowego (poprzez m.in. konsekwentne działania stymulacyjne czy też promocyjne).
Rozpatrywany przykład rewitalizacji linii kolejowej w pobliżu Stuttgartu dobitnie potwierdził, jak ważna jest każda z wymienionych sfer, a ponadto pozwala na sformułowanie istotnych wniosków, płynących z tej niemieckiej lekcji.

W obrębie ścisłego centrum miasta pożądane jest tworzenie stref o ograniczonej dostępności dla indywidualnego transportu samochodowego. Przy prowadzeniu takiej, bądź innej formy polityki parkingowej nadzwyczaj istotna jest jednakże współpraca przewoźników kolejowych z władzami poszczególnych ośrodków aglomeracyjnych w myśl zasady: "Razem możemy więcej".

Z kolei zaś świadomość, iż o sukcesie danego przedsięwzięcia rewitalizacyjnego decydować będzie nie tylko modernizacja infrastruktury, czy wymiana taboru, lecz przede wszystkim jakość oferty z punktu widzenia potrzeb i oczekiwań potencjalnych pasażerów, wydatnie zwiększa szanse na powodzenie i osiągnięcie celów strategicznych projektu. Wiąże się to zwłaszcza z zaoferowaniem przez przewoźnika kolejowego odpowiedniej częstotliwości kursowania. Warto też w tym wypadku pamiętać, iż aby oferta przewozowa była atrakcyjna, a jednocześnie spełniała wymogi efektywności ekonomicznej, konieczne jest prowadzenie badań marketingowych popytu.

Integracja u podłoża dalszego podnoszenia efektywności

Co więcej, należy też nieustannie podejmować próby coraz to bardziej efektywnego włączania kolei aglomeracyjnych oraz regionalnych do sieci transportu miejskiego i regionalnego. Doskonale wiadomo, iż znacznie więcej udaje się osiągnąć poprzez integrację ofert przewoźników kolejowych z pozostałymi, funkcjonującymi na danym obszarze.

Pomimo, iż uczyniono już dość sporo w tym kierunku – to jednak zarówno w największych polskich aglomeracjach, ale i pozostałych miastach wojewódzkich – wciąż na polu integracji ofertowej oraz taryfowej jest bardzo wiele do zrobienia. A problem wzmagającej się kongestii na drogach miast tj. Kraków, Wrocław czy Poznań wymaga pilnych i zdecydowanych działań ze strony właściwych terytorialnie władz samorządowych, mających realny wpływ na kształt rynku, jak również wdrażaną politykę transportową.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Komunikacja

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Przemysław Farsewicz 07 maja 2019

Gmina Skierniewice dogaduje się z PKS-em, a nie MZK. Pięć linii

Komunikacja

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przestrzeń

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przemysław Farsewicz 07 grudnia 2018

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przestrzeń

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przemysław Farsewicz 24 września 2018

Zobacz również:

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Komunikacja

Barczewo jednak z miejskimi autobusami z Olsztyna

Przemysław Farsewicz 07 maja 2019

Gmina Skierniewice dogaduje się z PKS-em, a nie MZK. Pięć linii

Komunikacja

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przestrzeń

Niedługo limonkowe Karsany dotrą do Dywit

Przemysław Farsewicz 07 grudnia 2018

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przestrzeń

Stawiguda dokłada do nietypowego zamówienia

Przemysław Farsewicz 24 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5