Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-02-06 12:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak skomunikować Konstancin z Warszawą?
ul. Mirkowska w Konstancinie-Jeziorniefot. Albertyanks Albert Jankowski, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Władze Konstancina-Jeziorny myślą o tramwaju do Warszawy, choć inwestycja wydaje się mało realna. Eksperci podpowiadają: lepiej wykorzystać bocznicę kolejową. Na razie poprawią się połączenia autobusowe.

Idea wydłużenia planowanej trasy tramwajowej z Wilanowa do Konstancina-Jeziorny pojawiła się na wstępnej liście Kontraktu Terytorialnego. Z taką inicjatywą wystąpiły władze podmiejskiej gminy. Temat został poruszony przy okazji debaty o tramwaju do Wilanowa, organizowanej przez Stowarzyszenie Transport Publiczny. – Dlaczego jesteśmy zainteresowani? Jesteśmy gminą uzdrowiskową i zależy nam na utrzymaniu odpowiedniego klimatu – mówi Kazimierz Jańczuk, burmistrz Konstancina-Jeziorny.

Jak podkreślają władze, w gminie w zasadzie został wygaszony przemysł. – To powoduje, że liczba miejsc pracy w mieście i gminie wyraźnie zmalała i większość mieszkańców musi jechać do Warszawy – mówi burmistrz. Obecnie cała komunikacja odbywa się praktycznie jedną drogą – wojewódzką nr 724, którą prowadzony jest też ruch tranzytowy z kierunku Góry Kalwarii czy Piaseczna. – Nie ma teraz innej alternatywy. Nie chcemy takiej liczby samochodów mieć – wskazuje Jańczuk. Władze zakładają, że po wybudowaniu ewentualnej linii tramwajowej znaczna część samochodów pozostałaby w garażach. Burmistrz liczy także na budowę ulicy Nowokabackiej, która ułatwiłaby dojazd do Ursynowa.

Tramwaj nierealny?

Władze Konstancina-Jeziorny zdają sobie sprawę, że realizacja projektu jest odległa. – Nie rezygnujemy i będziemy trzymać rękę na pulsie. Nie chcemy wypaść z tej perspektywy możliwości realizacji rasy – mówi Kazimierz Jańczuk. Dodaje, że za wcześnie jest mówić o dofinansowaniu, ale gmina przed tym nie wzbrania się.

W praktyce realizacja takiego przedsięwzięcia mogłaby być trudna z uwagi na brak związku komunikacyjnego dla aglomeracji. – Rozbudowa systemu w podstawie infrastrukturalnej, bez której nie będzie on dobrze funkcjonować, też wymaga współpracy. Wiemy od strony praktycznej, że bardzo trudo jest zrealizować takie przedsięwzięcie w sytuacji, gdy nie ma wspólnego podmiotu, który taką inwestycję mógłby od samego początku planować, realizować, a następnie organizować transport – wskazuje Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR.

Przedstawiciele władz Warszawy przyznają, że na razie nie ma co marzyć o tramwaju podmiejskim. – Oczywiście tramwaju do Konstancina nie powinno zabraknąć w analizach, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że jest więcej rzeczy do zrealizowania tu i teraz. Jakakolwiek szansa, żeby tramwaj kiedykolwiek gminę Konstancin obsłużył, jest wtedy, kiedy po prostu Warszawa się w tamtym kierunku rozbuduje. Dotychczasowe analizy przygotowano w oparciu o czynniki ekonomiczne. Mając tak długą przerwę w zabudowie nie ma co liczyć na ciągnięcie tramwaju do Konstancina – wskazuje WIesław Witek, dyrektor ZTM w Warszawie.

– Tramwaj jest czynnikiem miastotwórczym. Z jednej strony puszczanie tramwaju w pole to jest generowanie dużego kosztu na chwilę obecnej. Ale z drugiej strony „przerwa” w zabudowie przy sprzyjającej infrastrukturze zostanie szybko wykorzystana – oponuje Jacek Poniewierski, prezes Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej.

Potencjał w kolei

Dawniej istniał pomysł wykorzystania bocznicy kolejowej, przebiegającej przez teren gminy, z elektrociepłowni Siekierki do Piaseczna. – Konstancin-Jeziorna już dziś może korzystać z komunikacji szynowej. Był projekt nazwany roboczo Metro 2, który można zrealizować. Linia obsługiwałaby także Józefosław i północną część Piaseczna. Warto o tym rozmawiać – przypomina Poniewierski.

– Ten projekt może żyć równoległym życiem, ale zasadne jest pytanie, na ile jest realny. Koleją można pojechać w dwóch kierunkach – do Siekierek, ale trzeba byłoby przebudować tory z uwagi na łuki. Jeżeli pojedziemy do Piaseczna, to nasz mieszkaniec musi przesiąść się tam w kierunku do Warszawy. To jest alternatywa, ale nie jesteśmy nią zachwyceni – mówi Kazimierz Jańczuk. Jak jednak wskazuje Leszek Ruta, szef Stowarzyszenia Transport Publiczny i ekspert ZDG TOR, bocznicą można byłoby dojechać aż do Okęcia.

Dyrektor ZTM-u przekonuje, że wykorzystanie linii towarowej jest bardziej realne niż budowa tramwaju. – Wydaje mi się, że Konstancin mimo wszystko może się zastanowić nad wykorzystaniem toru bocznicowego PGNIG, którym dostarczane jest paliwo. Został nie tak dawno zmodernizowany. Gdy patrzy się na Mirków i gęsto zabudowane rejony w Piasecznie, bezpośrednie połączenie z linią radomską, która ma być modernizowana, z Piasecznem włącznie, to bardzo możliwe, że trakcją spalinową taką obsługę można byłoby wykonać – wskazuje Wiesław Witek.

Kto mógłby obsługiwać takie połączenie? – Mamy swojego własnego przewoźnika i można się nad tym tematem zastanawiać – mówi Witek.

Na razie autobusy

W tej chwili warszawski ZTM poszukuje firm, które od 17 marca br. do końca lutego 2015 r. będą świadczyć usługi na lokalnych liniach w okolicach Konstancina-Jeziorny (z możliwością przedłużenia umowy o dwa miesiące). Nowością jest linia L21 z Klarysewa do Góry Kalwarii. Termin składania ofert mija 25 lutego br.

Zamówienie obejmuje wykonanie 808 900 wozokilometrów (+5%/-20%) i cztery linie (L14, L15, L15 i L21). ZTM wymaga autobusów z 2007 r. lub późniejszych – na linie L14, L15 i L16 z możliwością przewozu co najmniej 16 pasażerów (w tym 15 na miejscach siedzących), a dla linii L21 z możliwością przewozu co najmniej 40 pasażerów (w tym 18 na miejscach siedzących) z niską bądź częściowo obniżoną podłoga. W autobusach ważne będą bilety ZTM od dobowego wzwyż oraz emitowane przez wykonawcę bilety jednorazowe i miesięczne.

Przebieg linii (dwukierunkowo):
L14 Gassy – Czernidła – Łęg – Opacz – Ciszyca – Opacz – Habdzin – Konstancin-Jeziorna: al. Wojska Polskiego – Warszawska – Mirkowska – Bielawska – Lipowska – Bielawa (15-16 km, 14 kursów DP, 8 kursów DŚ)
L15 Klarysew – Warszawska – Wilanowska – Mickiewicza – Literatów – Parcela – Cieciszew – Łyczyn – Słomczyn – Kawęczynek – Borowina – Warecka – Piłsudskiego – Warszawska – Klarysew (20-21 km, 8 kursów DP, 4 DŚ)
L16 Klarysew – Warszawska – Nowopiaseczyńska – Pułaskiego – Kołobrzeksa – Głowackiego – Śniadeckich – Pułaskiego – Chylicka – Gościniec – Czarnów (10-11 km, 14 kursów DP i 8 kursów DŚ)
L21 Klarysew – Warszawska – Wilanowska – Mickiewicza – Literatów – Cieciszew – Dębówka – Podłęcze – Wólka Dworska – Moczydłów – Rynek, Góra Kalwaria (21-22 km, 6 kursów DP, 4 kursy DŚ)

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje podmiejskie sensu nie mają?

Witold Urbanowicz 28 stycznia 2014

Warszawa: Gdzie budować tramwaje?

Przestrzeń

Warszawa: Gdzie budować tramwaje?

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS