Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak samochody bez kierowców ominą pieszych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Jak samochody bez kierowców ominą pieszych?
fot. jurvetson (Steve Jurvetson) / Flickr
W tradycyjnej, wyposażonej w kierowcę wersji samochodu wspólne bezpieczeństwo pieszego i kierowcy zależy od kontaktu wzrokowego i adekwatnej oceny sytuacji. Modele autonomicznych samochodów wymagają opracowania systemów komunikacyjnych, które umożliwią maszynie nadanie odpowiedniego sygnału ludziom, by byli w stanie przewidzieć jej zachowanie.

Autonomiczny samochód nie musi mieć na wyposażeniu kierownicy, lusterek czy okien, by dotrzeć do wyznaczonego celu. Designerzy mają pole do popisu – wygląd pojazdów może zmienić się diametralnie. Wyzwaniem dla inżynierów i projektantów są przede wszystkim narzędzia komunikacji maszyny z uczestnikami ruchu: kierowcami innych pojazdów, pieszymi, rowerzystami. Światła sygnalizujące planowane manewry są w stanie zapewnić jakiś poziom bezpieczeństwa i porządku na drodze, ale nie są w stanie wysłać i odebrać kluczowych dla komunikacji ludzkiej gestów. Nie są w stanie również utrzymać kontaktu wzrokowego, który umożliwia szybką reakcję na nieoczekiwane zdarzenia.

Stworzenie logicznego systemu znaków, który będzie zrozumiały i przewidywalny, wymaga znacznego uproszenia komunikacji. Jednak, jak twierdzą projektanci, to nie technologia jest barierą, a psychologia. Sygnały, żeby działać skutecznie, muszą być odebrane i odpowiednio zinterpretowane przez człowieka. By zaś człowiek mógł zareagować na sygnał musi go najpierw poznać i zrozumieć. Edukacja społeczeństwa przed wprowadzeniem automatycznych samochodów do powszechnego użytku będzie konieczna. I niezwykle problematyczna. Bo to ludzie są tu czynnikiem nieprzewidywalnym.

Systemy komunikacyjne, zdaniem projektantów, mogłyby opierać się na sygnałach dźwiękowych, instrukcjach głosowych lub wyświetlaczach z tekstem informującym o planowanych ruchach pojazdu. Starając się zbadać możliwe reakcje pieszych na sygnały nadawane przez zautomatyzowane pojazdy, robotycy z Duke przeprowadzili eksperyment, w którym porównali efektywność kilku prototypowych systemów komunikacyjnych. Badacze posłużyli się tradycyjnym samochodem, który został ucharakteryzowany na pojazd autonomiczny. Wyposażyli go w wyświetlacz, który nadawał sygnały tekstowe „idź” i „nie idź” oraz numeryczną informację o prędkości, z jaką porusza się pojazd. W założeniu piesi mieli wykorzystać wiedzę o prędkości, by ocenić, czy przekroczenie jezdni jest bezpieczne.

Większość biorących udział w eksperymencie pieszych zignorowało sygnał na wyświetlaczu, bez względu na to, czy był komunikatem słownym, czy informacją o prędkości. Zdecydowana większość osób polegała na obserwacji zbliżającego się pojazdu i ocenie bezpieczeństwa przejścia przez ulicę „na oko”. Polegali zatem na starych nawykach, które w przypadku autonomicznego samochodu są strategią o tyle nie trafioną, że w razie nieadekwatnej kalkulacji nie ma co liczyć na to, że pojazd zwolni – nie ma w nim osoby, która będzie w stanie zareagować.

Dodatkowo, by system oparty na takich sygnałach był skuteczny, wyświetlacze musiałyby być widoczne ze znacznej odległości. To z kolei rodzi problemy związane z gabarytami instalacji. Aby prosta wiadomość „bezpieczne przejście” była widoczna z odległości 30 m, ekran musiałby mieć około metra szerokości. Aby ta sama wiadomość była widoczna z dwa razy większej odległości, ekran musiałaby być szerszy od większości dziś używanych samochodów.

Póki co te i inne wyliczenia na nic się nie zdadzą. Zespół badaczy z Duke ustalił, że efektywność każdego z testowanych systemów komunikowania jest taka sama – równa efektywności komunikacyjnej pojazdu pozbawionego jakiegokolwiek urządzenia nadającego sygnały.

Oczekiwania wobec autonomicznych samochodów są duże – miałyby one obniżyć statystyki śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. Jednak badacze mówią wprost: połowa śmiertelnych wypadków ma miejsce z powodu nieodpowiedzialnego zachowania pieszego. Dopóki nawyki ludzi się nie zmienią, dopóty nawet najbardziej wyszukany system komunikacji nie pomoże.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Przestrzeń

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Jakub Dybalski 26 października 2018

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Mobilność

Autonomiczne samochody „uratują” setki tysięcy ludzi?

Mobilność

Łódź: Pojazdy autonomiczne przyszłością Piotrkowskiej?

Mobilność

Przyszłość transportu to pojazd autonomiczny?

Komunikacja

Przyszłość transportu to pojazd autonomiczny?

Kasper Fiszer 03 czerwca 2017

Jak zmienią się miasta dzięki pojazdom autonomicznym?

Mobilność

Zobacz również:

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Przestrzeń

Kto ma zginąć pod kołami auta autonomicznego? Pies, przestępca, kot…

Jakub Dybalski 26 października 2018

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Mobilność

Autonomiczne samochody „uratują” setki tysięcy ludzi?

Mobilność

Łódź: Pojazdy autonomiczne przyszłością Piotrkowskiej?

Mobilność

Przyszłość transportu to pojazd autonomiczny?

Komunikacja

Przyszłość transportu to pojazd autonomiczny?

Kasper Fiszer 03 czerwca 2017

Jak zmienią się miasta dzięki pojazdom autonomicznym?

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5