Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jak przyciągnąć pasażerów? Pawłowice obniżają ceny

Dalej Wstecz
Autor:

Mateusz Janik

Data publikacji:
2013-09-19 09:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak przyciągnąć pasażerów? Pawłowice obniżają ceny
Gminę obsugują autobusy PKM Jastrzębie-Zdrójoolek15, lic. CC BY-SA 3.0 Wikipedia
Pierwszego września Pawłowice (woj. śląskie) wprowadziły nową organizację transportu publicznego. Komunikacja nie jest bezpłatna, jednak ceny biletów znacznie spadną, a nowe centrum przesiadkowe zapewni możliwość dojazdu do każdego miejsca w gminie. Proponowane przez Pawłowice rozwiązania, jeśli się sprawdzą, mogą stanowić ważny punkt odniesienia dla innych samorządów zainteresowanych reformą swojego systemu transportowego.

Plany Pawłowic dotyczące transportu publicznego są ambitne. Gmina wprowadza całodniowe bilety za złotówkę, bilety miesięczne po 15 złotych i nowe centrum przesiadkowe. Zadanie to jest o tyle trudne, że obniżka cen biletów ma zostać zrealizowana bez znacznego wzrostu wydatków ze strony samorządu.

Jak wyjaśniają władze gminy, reforma systemu komunikacji publicznej ma stanowić odpowiedź na malejące zainteresowanie tą usługą ze strony mieszkańców. - Od pewnego czasu obserwowaliśmy spadek liczby pasażerów, przy równoczesnym wzroście kosztów utrzymania transportu, dlatego postanowiliśmy radykalnie zmienić naszą politykę względem komunikacji publicznej - wyjaśnia wójt gminy Pawłowice Damian Galusek. Zmiany nie sprowadzają się do obniżki cen biletów, ale również do optymalizacji kosztów związanych z przewozami oraz poprawy połączeń. - Zależało nam między innymi na tym aby wykonawcy, posiadający mniejsze busy, tańsze i bardziej ekologiczne mogli świadczyć usługi na terenie całej gminy. Postanowiliśmy też skomunikować całą gminę uruchamiając centrum przesiadkowe, z którego można dojechać do każdego sołectwa. Bieg wszystkich linii kończy się w centrum, w którym można się przesiąść do innych autobusów lub wyjechać poza obręb gminy do ościennych miejscowości - wylicza wójt Pawłowic. W nowym systemie zwiększona została ilość kursów, natomiast czas dojazdu w dane miejsce znacznie się skróciły.

Pawłowice nie są jedyną gminą w regionie, która planuje gruntowną przebudowę swoich usług transportowych. W styczniu przyszłego roku rusza bezpłatna komunikacja miejska na terenie Żor. Obydwie gminy zrzeszone są w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym, jednak swoje działania realizują raczej samodzielnie. - Żory ustaliły ze Związkiem, że na początek uruchomią sześć własnych, lokalnych połączeń. Pawłowice zdecydowały się na samodzielną realizację projektu - mówi Benedykt Lanuszny, dyrektor biura MZK. Pomimo tego, Pawłowice nie zamierzają opuszczać związku, organizującego komunikację na terenie 11 gmin w okręgu rybnickim. - Zmiany jakie wprowadzamy nie oznaczają, że opuszczamy struktury MZK. Chcemy jedynie zreformować dotychczasowy system - wyjaśnia wójt.

Pawłowice, inaczej niż Żory, nie zdecydowały się na bezpłatną komunikację. Jednak nowe ceny biletów są raczej symboliczne. - Zaproponowane przez nas opłaty to złotówka za bilet całodniowy na wszystkie połączenia oraz 15 złotych za bilet miesięczny. Zależy nam na tym, żeby dotrzeć między innymi do uczniów i osób dojeżdżających do pracy. Liczymy też na to, że do busów przesiądą się właściciele samochodów osobowych, skuszeni niską ceną - mówi Strządała, podkreślając, że choć Pawłowice to gmina górnicza (znajduje się tu kopalnia węgla kamiennego Pniówek) to dba ona o ekologię.

Obecnie w gminie działają cztery linie, które będą kończyć swój bieg w centrum przesiadkowym, które powstało wraz z halą targową. W hali targowej znajduje się lokal gastronomiczny, poczekalnia dla pasażerów oraz bezpłatne toalety publiczne. Władze Pawłowic nie planują rozróżnienia pomiędzy mieszkańców i przyjezdnych. - Oczywiście proponowane rozwiązania są skierowane przede wszystkim do mieszkańców naszej gminy, jednak jeśli z komunikacji będzie chciał skorzystać również ktoś przyjezdny, to bardzo nas to ucieszy - zaznacza samorządowiec.





Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Prawo & Finanse

Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Rafał Jasiński 29 stycznia 2014

Szefowie transportu miejskiego przeciw darmowej komunikacji

Prawo & Finanse

Szefowie transportu miejskiego przeciw darmowej komunikacji

Jakub Madrjas 04 grudnia 2013

Kallas: Bezpłatny transport to nie jest sprawa UE

Prawo & Finanse

Kallas: Bezpłatny transport to nie jest sprawa UE

Łukasz Malinowski 17 października 2013

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS