Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak poruszają się mieszkańcy europejskich stolic?

Dalej Wstecz
Autor:

Adam Piotr Zając

Data publikacji:
2015-07-28 16:09
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak poruszają się mieszkańcy europejskich stolic?
fot. Diliff, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Niedawno prezentowaliśmy wyniki badań dotyczących podziału zadań przewozowych, czyli popularności poszczególnych środków transportu w wybranych polskich miastach. Jak się okazało, poszczególne ośrodki cechuje duże zróżnicowanie wykorzystania w codziennych podróżach nie tylko transportu publicznego, ale także ruchu pieszego, rowerowego czy samochodów. Podobne różnice widoczne są także w przypadku miast europejskich. Warto zatem przyjrzeć się statystykom dotyczącym europejskich stolic.

Badania na temat podziału zadań przewozowych mają dość długą tradycję i są regularnie przeprowadzane w większości stolic europejskich. Należy jednak pamiętać, że występują dość duże różnice pomiędzy sposobami badania tego zagadnienia w poszczególnych przypadkach. Niemniej warto porównywać wyniki pomiędzy poszczególnymi krajami, gdyż dzięki temu jesteśmy w stanie lepiej odpowiedzieć na pytanie np. o jakość transportu publicznego lub warunki ruchu pieszego i zaproponować potrzebne działania na rzecz bardziej zrównoważonej mobilności w konkretnych miastach.

Zestawienie obejmuje 30 miast z terenu Europy, w tym wszystkie stolice „starej piętnastki”, 12 z 13 stolic z nowych krajów członkowskich (bez stolicy Malty, Valetty) oraz 3 stolice krajów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Na końcu znajduje się tabela z kompletem danych.

Jednym ze sposobów analizowania statystyk jest wytypowanie miast o najwyższych oraz najniższych wynikach w poszczególnych kategoriach. Wśród miast najbardziej przyjaznych ruchowi pieszemu w Europie można wymienić Paryż (47% podróży), Wilno (36%) oraz Zurych (35%). Na drugim końcu znalazły się Bratysława (4%), Rzym (3%) oraz Nikozja (1%). Tak duże zróżnicowanie i niskie wyniki niektórych miast każą się jednak zastanowić nad różnicami w badaniu modal split w poszczególnych miastach i niedoszacowaniem ruchu pieszego w niektórych dostępnych statystykach.

Do miast najbardziej przyjaznych rowerzystom można zaliczyć stolicę Danii (Kopenhaga – 26%) oraz Holandii (Amsterdam - 22%). Wyniki powyżej 20% podróży dla ruchu rowerowego są nieosiągalne dla większości europejskich stolic. Na trzecim miejscu uplasował się Berlin z wynikiem 13%. Stawkę zamyka 9 miast, gdzie rowerem podróżuje mniej niż 1% mieszkańców. Należą do nich Wilno, Budapeszt, Praga, Bukareszt, Warszawa, Rejkiawik, Sztokholm, Lizbona oraz Nikozja. Co ciekawe, wśród tych miast dominują stolice z krajów sąsiadujących z Polską, które weszły do Unii Europejskiej w 2004 roku. Być może zatem nie klimat, ale stopień rozwoju gospodarczego jest czynnikiem decydującym o rozwoju ruchu rowerowego. Rowerowa rewolucja w dalszym ciągu nie jest jednak równie widoczna we wszystkich miastach Europy.

Kolejnym środkiem transportu jest komunikacja miejska. Z naszego zestawienia wynika, że miastem o największej popularności komunikacji miejskiej jest stolica Słowacji (Bratysława – 70%), ten wynik wydaje się jednak być mocno przeszacowany, zważywszy na fakt, że komunikacja publiczna opiera się na połączeniach autobusowych, trolejbusowych oraz tramwajowych oraz bardzo niski udział ruchu pieszego, wynoszący zaledwie 4% w tym mieście. Wysokie wyniki, przekraczające 50%, osiągnęły Warszawa (54%) oraz Bukareszt (53%). Nieco niższy wynik osiągnął Budapeszt, gdzie 47% podróży wykonywanych jest przy użyciu komunikacji miejskiej. Najsłabsze wyniki osiągnęły zaś Lublana (13%), Rejkiawik (4%), oraz Nikozja (4%). Cechą wspólną tych trzech miast jest stosunkowo nieduża liczba mieszkańców (3 stolice o najmniejszej liczbie mieszkańców), a także nieduża liczba mieszkańców państwa.

Ostatnim analizowanym środkiem transportu jest transport indywidualny, na który składają się podróże samochodem oraz zdecydowanie mniej popularne podróże motocyklami. Niekwestionowanym liderem jest stolica Cypru (Nikozja – 94%), jednak wynik ten można uznać za nieprawdopodobny. Miasto z 300 tysiącami mieszkańców nie mogłoby normalnie funkcjonować, będąc tak mocno uzależnionym od samochodów i motocykli. Na kolejnych miejscach uplasowały się Rejkiawik (72%) oraz Luksemburg (72%) – nieduże stolice bardzo bogatych krajów (Islandii oraz Luksemburgu). Na czwartym miejscu znalazł się Rzym z wynikiem 66%. Stolica Włoch może się pochwalić także bardzo wysokim udziałem w ruchu motocykli, który sięga 15%. Innymi słowy, więcej niż co piąta osoba korzystająca z własnego pojazdu silnikowego, wybiera pojazd dwukołowy. Na przeciwnym biegunie znalazły się Helsinki (23%), Budapeszt (20%) oraz Paryż (17%). Przyczyn takiego stanu rzeczy można się dopatrywać w ich historycznym charakterze oraz problemach z parkowaniem.



Modal split jest z pewnością dobrym wskaźnikiem do porównywania sytuacji transportowej w poszczególnych miastach. Niejasności związane ze sposobem jego szacowania sprawiają jednak, że rezultaty niektórych miast wydają się być niedoszacowane lub nawet przeszacowane. Nie mniej podział zadań przewozowych pozostaje jednym z bardziej uniwersalnych wskaźników do oceny polityki transportowej.

Zaprezentowane w zestawieniu europejskie stolice cechuje duże zróżnicowanie i rozpiętość wyników dla poszczególnych rodzajów transportu. Trudno jednak jednoznacznie określić wpływ takich czynników jak wielkość czy położenie na sposób, w jaki podróżują ich mieszkańcy. Duże znaczenie mają również uwarunkowania historyczne i urbanistyczne, których nie da się w łatwy sposób przełożyć na język liczb. Takie informacje mogłyby być bardzo pomocne przy wyjaśnianiu skrajnych rezultatów poszczególnych miast w poszczególnych kategoriach. 

 

Cały materiał, ze szczegółowymi danymi, na portalu Monitor.






Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawskie Badanie Ruchu zakończone. Wyniki jesienią

Komunikacja

Warszawskie Badanie Ruchu zakończone. Wyniki jesienią

wu/jd/inf. pras. 07 lipca 2015

Warszawa miastem transportu publicznego?

Komunikacja

Warszawa miastem transportu publicznego?

Adam Piotr Zając 09 czerwca 2015

Toruń chodzi piechotą, Bydgoszcz jeździ komunikacją miejską

Komunikacja

Toruń chodzi piechotą, Bydgoszcz jeździ komunikacją miejską

Adam Piotr Zając 08 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS