Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak poprawić dostępność do kolei i walczyć z urban sprawl?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jak poprawić dostępność do kolei i walczyć z urban sprawl?
źródło: Google Mapsurban sprawl
– Zjawisko urban sprawl charakteryzuje się chaotycznością, terenochłonnością ale co istotne z punktu widzenia systemów transportowych cechą tego zjawiska jest zwiększenie społecznych kosztów transportu. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest tworzenie na obszarach przedmiejskich multimodalnych węzłów przesiadkowych z parkingami typu Park&Ride – uważa Krystian Banet z Politechniki Krakowskiej.

W obliczu zjawiska urban sprawl, czyli „rozlewania się” miasta, nowa zabudowa zlokalizowana jest w miejscach oddalonych od korytarzy transportu zbiorowego. Przykładem może być osiedle w krakowskich Witkowicach. Taki kierunek rozwoju miast prowadzi do sytuacji, w której mieszkańcy nie posiadając dogodnego dostępu do transportu zbiorowego wybierają samochód. Efektem tego jest pogorszenie warunków podróżowania w całym mieście.

– Rozwiązaniem w tej sytuacji jest tworzenie na obszarach przedmiejskich multimodalnych węzłów przesiadkowych z parkingami typu Park&Ride. Na przeszkodzie stoi jednak polska polityka przestrzenna, w myśl której planowanie przestrzenne kraju zamyka się w granicach administracyjnych gmin, nie wychodząc poza nią, co często prowadzi do kuriozalnych sytuacji, gdzie granica administracyjna staje się granicą terenów o bardzo różnej formie użytkowania i intensywności – mówił Krystian Banet.

– Brakuje nam szerszego, regionalnego lub metropolitalnego podejścia do planowania przestrzennego. Współpraca taka mogłaby być korzystna dla wszystkich interesariuszy dzięki uzyskaniu efektu synergii oraz dzięki przejściu z myślenia w kontekście lokalnym do myślenia w kontekście metropolitarnym – zwrócił uwagę Krystian Banet.

Obecnie zalążkiem komunikacji metropolitalnej w strefie podmiejskiej Krakowa jest zintegrowana aglomeracyjna komunikacja autobusowa, która posiada jednak ograniczenia przewozowe. – Konieczna jest rozbudowa podsystemu kolei. Aby poprawić dostępność komunikacyjną Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej planowana jest budowa nowych przystanków kolejowych, a także zlokalizowanych w ich pobliżu parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Rolę uzupełniającą pełnić ma podsystem komunikacji autobusowej i mikrobusowej, obsługując przede wszystkim te rejony aglomeracji krakowskiej, gdzie nie dociera kolej – mówił Krystian Banet.

Więcej na temat krakowskich pomysłów na walkę z urban sprawl znajdziesz w Monitorze.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Urban sprawl a transport publiczny. Centrum niepotrzebne?

Przestrzeń

BKM. Urban sprawl nie da się zatrzymać. Trzeba nim sterować

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Urban sprawl a transport publiczny. Centrum niepotrzebne?

Przestrzeń

BKM. Urban sprawl nie da się zatrzymać. Trzeba nim sterować

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5