Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak polskie miasta marzą o metrze

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-03-06 15:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak polskie miasta marzą o metrze
fot. WU
Polskie miasta coraz częściej podejmują temat budowy kolei podziemnej w ich obrębie metra. Miałoby być ono panaceum na zakorkowane ulice i zachęcić mieszkańców do porzucania samochodów na rzecz transportu zbiorowego. Najgłośniejsze debaty na temat możliwości budowy metra trwają obecnie w Łodzi, Krakowie i Wrocławiu. Tymczasem w Warszawie wciąż trwa budowa drugiej linii...

Łódź z najdłuższym tunelem kolejowym w kraju?

O tym, żeby mieć własną linię metra, marzy m.in. Łódź. Plany budowy sieci sięgają jeszcze lat 80. i zakładały one wówczas poprowadzenie podziemnej kolei nawet do osiedli, które nigdy nie powstały. Temat podejmowany jest również dzisiaj. Podczas ostatniego spotkania Zespołu Projektowego Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Łodzi mieszkańcy podkreślali, iż trzeba rozważyć w mieście budowę metra sprzężonego z koleją obwodową. Mowa o przynajmniej dwóch liniach (północ-południe, wschód-zachód). Jak wskazują entuzjaści tego pomysłu, takie rozwiązania sprawdzają się np. w Berlinie.

Plan już jest – pod miastem wybudowany zostanie najdłuższy tunel kolejowy w kraju. Pociągi przejadą pod ziemią kilkanaście kilometrów a sam tunel będzie tylko o połowę krótszy od pierwszej linii metra w Warszawie. W ten sposób pod ziemią będzie można przejechać dużą część miasta. Wsiadając do pociągu na wschodnich obrzeżach (stacja Łódź Widzew nieopodal stadionu piłkarskiego klubu), pasażer błyskawicznie przedostanie się do centrum (Łódź Fabryczna), potem do zachodniej części miasta (Łódź Kaliska, obok jest Atlas Arena). W przyszłości będzie można dotrzeć również na północne obrzeża miasta (stacja Łódź Żabiniec). Na inwestycji zyska również Wrocław – skróci się bowiem czas przejazdu z Warszawy. Włodarze miasta liczą na to, że inwestycję uda się przeprowadzić do 2020 roku. Szacowany koszt budowy tunelu to około 1,5 mld zł. Unia Europejska gwarantuje pokrycie inwestycji w 85 procentach. Przewiduje się, że przejazd pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska będzie trwał 5 minut.

Wrocław – metro o długości 36 km

Wrocław, choć ma zyskać na budowie metra w Łodzi, wcale nie odstępuje od pomysłu budowy osobnej linii w swoim mieście. Pomysł uruchomienia metra we Wrocławiu powstał już przed drugą wojną światową. Plan budowy metra w 1934 roku uchwaliła ówczesna rada miejska.

Obecne plany są wyjątkowo ambitne, ponieważ sieć wrocławskiego metra miałaby liczyć 36 km długości i 34 przystanki. Plan zakłada, że sieć wydrążona byłaby m.in. pod Dworcem Głównym, Wyspą Słodową oraz tuż obok rynku. Linie miałyby się krzyżować w okolicy Przejścia Świdnickiego. Biuro Rozwoju Wrocławia wytyczyło ich przebieg, ale eksperci studzą zapał twierdząc, że metro jest zbyt drogie. Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych „TOR” Wrocław metra nie potrzebuje, a najpilniejsza jest teraz rozbudowa komunikacji tramwajowej i autobusowej. I podaje, że nie tylko drążenie metra, ale i jego utrzymanie jest kosztowne – budowa linii w stolicy nawet z jej 13-miliardowym budżetem jest dla niej ogromnym obciążeniem finansowym.

Kraków: Inwestycja za 11 mld zł

Ostatnio głośno zrobiło się również o krakowskim pomyśle na budowę metra właśnie w tym mieście. Podobnie jak w pozostałych miastach, krakowscy urzędnicy oraz naukowcy zastanawiają się, skąd wziąć na projekt pieniądze. Najbardziej prawdopodobna jest budowa metra w stolicy Małopolski w partnerstwie publiczno-prywatnym. Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 9-11 mld zł przy założeniu, że pierwsza linia łącząca wschód z zachodem miasta, miałaby około 17 km długości, w tym ok. 8 pod ziemią. Jest też szansa na współfinansowanie inwestycji ze środków unijnych przewidzianych na lata 2014-2020. Aby jednak inwestycja mogła być zrealizowana, dofinansowanie musiałoby wynieść 4-5 mld zł. Resztę dołożyłby inwestor zewnętrzny. Część wyłożonej kwoty odzyskiwałby on poprzez zarządzanie metrem, a pozostałe otrzymywałby od miasta przez 30 lat w formie corocznej dopłaty.

W całej Unii Europejskiej jest obecnie 40 systemów metra. Ostatnie inwestycje przeprowadzono m.in. w Kopenhadze, Porto, Turynie, Palma de Mallorca czy Sewilli. Spośród europejskich państw, najwięcej miast z metrem mają Hiszpania i Francja – po 6. W Polsce jest tylko jedna czynna linia i jedna w budowie – znajdziemy je w Warszawie. Tramwaje jadące odcinkami pod ziemią spotkamy natomiast w Krakowie i Poznaniu. Choć brzmi to wciąż jak science fiction, być może już niebawem do stolicy dołączą pozostałe polskie miasta, które o własnym metrze na razie wciąż tylko marzą.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pekin też będzie miał bezobsługowe metro

Komunikacja

Pekin też będzie miał bezobsługowe metro

Łukasz Pastor 14 sierpnia 2014

Kraków. Mieszkańcy zdecydują o metrze w referendum

Prawo & Finanse

Kraków. Mieszkańcy zdecydują o metrze w referendum

Justyna Urbaniak 02 kwietnia 2014

Kraków poważnie myśli o budowie metra

Przestrzeń

Kraków poważnie myśli o budowie metra

Dominik Lebda 13 grudnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5