Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jak Oslo walczy ze smogiem? Zakaz samochodów we wtorek i środę

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-01-17 10:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak Oslo walczy ze smogiem? Zakaz samochodów we wtorek i środę
Oslofot. Bjorn Erik Pedersen, lic. CC bY SA 3.0
Dziś i jutro poruszanie się samochodami z napędem diesla po ulicach norweskiej stolicy grozi mandatem w wysokości 1,5 tys. koron, czyli równowartości 900 zł. To narzędzie do walki ze smogiem, które wykorzystuje się tam po raz pierwszy, choć w ciągu najbliższych kilku lat centrum miasta w ogóle ma zostać zamknięte dla samochodów. Wielu Norwegów czuje się oszukanych, bo wcześniej namawiano ich do kupowania samochodów, z których nie mogą korzystać.

Zamknięcie ulic dla aut z silnikami diesla to środek zapobiegawczy, którego możliwość stosowania rada miejska w Oslo przegłosowała w lutym zeszłego roku, dzięki koalicji tamtejszej Partii Pracy i Zielonych. Zakaz ma obowiązywać we wtorek i w środę. W czwartek jakość powietrza ma się już poprawić. Zakaz dotyczy silników diesla, bo choć emitują nieco mniej związków węgla, to z kolei, w porównaniu z benzynowymi, dużo więcej tlenków azotu.

– Nie możemy po prostu zamykać w domu dzieci, ludzi starszych i tych, którzy mają kłopoty z oddychaniem, bo powietrze jest zbyt groźne – tłumaczy konieczność walki z zanieczyszczeniami w ten właśnie sposób radna Lan Marie Nguyen Berg w rozmowie z „Guardianem”. Norweski Instytut Zdrowia szacuje, że w Oslo każdego roku 185 osób umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczonego powietrza.

Zakaz obejmuje drogi miejskie. Nie zamknięto ruchu na autostradach i drogach tranzytowych, które przechodzą przez miasto. Zakaz nie dotyczy też służb publicznych i niektórych pojazdów dostawczych z silnikami spełniającymi najwyższe normy czystości.

Wielu mieszkańcom miasta pomysł się podoba. Inni z kolei czują się oszukani. I mają argumenty by uzasadnić swoje rozżalenie. Przed dekadą, lewicowy rząd ówczesnego premiera Jensa Stoltenberga namawiał Norwegów do kupowania aut z silnikami diesla, które wtedy uważano za bardziej przyjazne środowisku niż napędzane benzyną. Wprowadzono szereg zachęt podatkowych, które sprawiały, że takie auta były tańsze. „Najpierw namawiano nas do kupowania takich aut, dziś nie pozwala nam się ich używać” – piszą oburzeni Norwegowie na forach internetowych.

Mazvar Keshvari, deputowany do norweskiego parlamentu z prawicowo–populistycznej Partii Postępu apeluje do rodaków, by domagali się finansowych rekompensat za dwa dni bez samochodów. – Właśnie ma miejsce największy przekręt w dziejach norweskiej motoryzacji – powiedział w telewizji TV2.

Oslo nie jest jedynym miastem na świecie, które ogranicza ruch samochodowy, Niedawno Mexico City, Madryt, Paryż i Ateny zobowiązały się, że do 2025 r. całkowicie zamkną swoje centra dla aut napędzanych olejem napędowym.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pekin. Chińska policja antysmogowa

Przestrzeń

Pekin. Chińska policja antysmogowa

Jakub Dybalski 10 stycznia 2017

Skąd się bierze smog i jak bardzo winne są auta?

Przestrzeń

Skąd się bierze smog i jak bardzo winne są auta?

Jakub Dybalski 10 stycznia 2017

Premier Szydło: 17 stycznia rząd zajmie się problemem smogu

Przestrzeń

Premier Szydło: 17 stycznia rząd zajmie się problemem smogu

Emilia Derewienko 10 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS