Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jadwiga Emilewicz: Strefy bez aut? Otworzyliśmy furtkę samorządom

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jadwiga Emilewicz: Strefy bez aut? Otworzyliśmy furtkę samorządom
fot. Zetpe0202, lic. GNU, CC 4.0 International
– Wszyscy eksperci wypowiadają się jednoznacznie: ograniczenie ruchu w centrum poprawi jakość powietrza – mówiła dziś w studio TVN24 Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Minister Emilewicz była przepytywana w programie „Jeden na jeden” m.in. o projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, która wprowadza, wcześniej wyrzuconą z samej ustawy, możliwość wpuszczenia do stref czystego powietrza zwykłych samochodów, za opłatą. W myśl obowiązujących przepisów (przyjętych w styczniu) strefy, które mogą wyznaczyć miasta, mają być dostępne tylko dla aut elektrycznych i gazowych. To sprawia, że miastom zaproponowano tylko wybór – albo niczego nie robić, albo wprowadzić rozwiązanie bardzo radykalne, bez możliwości pośrednich.

Jadwiga Emilewicz przekonywała jednak, że obowiązujące już przepisy powinny być stosowane. – Jeśli dziś prezydent miasta Warszawy zdaje sobie sprawę z fatalnej jakości powietrza, czyli z tego, że dzieci mieszkające w Warszawie będą żyć krócej i ma dylemat: życie, czy ograniczenie wjazdu do centrum, to my dajemy mu możliwość decyzji – mówiła. – A wszyscy eksperci wypowiadają się jednoznacznie: ograniczenie ruchu w centrum poprawi jakość powietrza – dodawała.

Prowadzący rozmowę Bogdan Rymanowski, który wcześniej zasugerował, że ograniczanie wjazdu do centrum miasta, choćby w formie opłat, to prosta droga do przegrania wyborów, zapytał Jadwigę Emilewicz, czy w związku z tym kandydaci Zjednoczonej Prawicy w wyborach samorządowych wystąpią z postulatem niewprowadzania opłat za wjazd do centrum. Minister wyjaśniła, że będzie to decyzja każdego z kandydatów, jaką strategię obierze.

Minister w Krakowie ograniczyłaby wjazd do centrum

Emilewicz pochodzi z Krakowa i była swego czasu przymierzana przez Jarosława Gowina do startu w wyborach na prezydenta miasta. Czy chciałaby ograniczyć tam ruch dla samochodów? – Byłby to jeden z postulatów, co więcej, postulat popierany przez znakomitą większość krakowian. Zresztą ruch samochodowy w centrum Krakowa jest już częściowo ograniczony – odpowiedziała.

– W Alejach Trzech Wieszczów nie da się żyć. Dlatego rozważyłabym to [opłatę za wjazd do centrum – red.], ale tylko w sytuacji, gdy transport publiczny zagwarantowałby krakowianom dobrą i szybką komunikację – dodała.

Ustawa poprawiana

Co prawda, zarówno ustawa o elektromobilności, jak i jej nowelizacja to przepisy przygotowywane przez Ministerstwo Energii, ale Emilewicz, jeszcze jako wiceminister rozwoju, była częściowo zaangażowana w ich powstawanie. Już w styczniu w rozmowie w radiu RMF popierała zarówno tworzenie stref czystego powietrza (czyli wprowadzonych ustawą śródmiejskich stref dostępnych tylko „czystym” samochodom), jak i odpłatności za wjazd do nich dla zwykłych aut. W ówczesnym projekcie ustawy określono ją na maksymalnie 30 zł dziennie. Ustawę przyjęto jednak bez możliwości wprowadzenia opłaty, co w praktyce sprawiło, że możliwość wprowadzenia stref to martwy przepis.

W marcowym projekcie nowelizacji znów pojawił się przepis umożliwiający wprowadzenie opłat za wjazd do strefy, choć nieco niższych – maksymalnie 25 zł dziennie i 2,5 zł za godzinę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5