Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jacek Lipiński: Gdy metropolia nie współpracuje, muszą to robić mniejsi

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-04-08 12:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jacek Lipiński: Gdy metropolia nie współpracuje, muszą to robić mniejsi
pozostałosci torów tramwajowych w Aleksandrowie ŁódzkimMateusz War, lic. CC 3.0
– Postawiliśmy na kilka priorytetów, którymi musieliśmy przyciągnąć nowych mieszkańców. Przede wszystkim edukację, rekreację i sport. I dziś gdy sprowadzają się do nas nowe rodziny, to pytają właśnie o to – tłumaczył sukces swojego miasta burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego Jacek Lipiński. Był jednym z panelistów podczas prezentacji dokumentu „Krajowa Polityka Miejska”, przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Krajowa Polityka Miejska jest dokumentem przygotowywanym w ministerstwie, który ma wskazywać kierunku rozwoju polskich miast w ciągu najbliższych lat. Początkowo w okresie najbliższego podziału funduszy unijnych, czyli do 2020 r. Jednym z dziesięciu głównych tematów poruszanych w dokumencie jest zarządzanie obszarami miejskimi.

Aleksandrów jak David Rudisha

Poniedziałkowa dyskusja w ministerstwie dotyczyła m.in. tego, jak łączyć sprzeczne potrzeby i dążenia na terenie obszarów funkcjonalnych. Dokument posługuje się właśnie pojęciem „obszaru funkcjonalnego”, czyli metropolii wraz z połączonymi z nią rozmaitymi zależnościami terytoriami dookoła.
– Region łódzki nie jest znany ze współpracy pomiędzy metropolią a – nazwijmy to brzydko – „miastami satelickimi” – twierdzi z przekąsem burmistrz Lipiński. – Ale ona musi istnieć. Gdy na średnich dystansach w lekkiej atletyce ktoś bije rekord świata, to choć rywalizuje ze wszystkimi, nie da rady tego zrobić bez jednoczesnej z nimi współpracy. Tak samo jest z miastami – wyjaśnia.

Aleksandrów Łódzki liczy 25 tys. mieszkańców i jest położony kilkanaście kilometrów od centrum Łodzi. Z metropolią łączą go linie autobusowe, choć jeszcze do 1991 r. kursował tam tramwaj. W przeciwieństwie do wielu podobnych miast, które się wyludniają, Aleksandrów przyciąga nowych mieszkańców.

Edukacja i sport

– W Aleksandrowie Łódzkim w ciągu ostatnich kilku lat przybyło 35 proc. mieszkańców. To głównie łodzianie. Mamy to szczęście, że stworzyliśmy wokół miasta obszary, które z kolei dla nas są czymś w rodzaju obszarów funkcjonalnych. Tam sprowadzają się firmy, mieszkańcy i na tym zarabiamy – tłumaczy Lipiński.

– Ostatnio porozumieliśmy się ze Strykowem jeśli chodzi o wspólną komunikację publiczną [Aleksandrów, Zgierz i Stryków łączy linia obsługiwana przez MUK w Zgierzu – red.]. Stworzyliśmy z kilkoma gminami wspólną politykę gospodarowania odpadami. Wspólnie zajmujemy się ochroną bezdomnych zwierząt – mówi Lipiński. – Czasami gdy metropolia nie proponuje współpracy, choć przyznaję, że ostatnio zaczyna się to trochę zmieniać, musimy współpracować w gronie mniejszych miast, ale intensywnie się rozwijających.

Czym Aleksandrów Łódzki przyciąga nowych mieszkańców? – Postawiliśmy na kilka priorytetów. Przede wszystkim edukację, rekreację i sport. I dziś gdy sprowadzają się do nas nowe rodziny, to pytają właśnie o to. O przedszkola i szkoły. Zmieniliśmy centrum miasta. To dziś zielone miejsce zachęcające mieszkańców do spędzania tam wolnego czasu. Jednocześnie kilka razy zmieniliśmy plan zagospodarowania przestrzennego, również po rozmowach z deweloperami. Okazało się, że mieszkańcy chcą w centrum miasta usług, a niekoniecznie mieszkań. Dlatego budownictwo mieszkaniowe wyznaczyliśmy w innych, też atrakcyjnych miejscach.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Piraci drogowi skrzykują się w Internecie

Prawo & Finanse

Piraci drogowi skrzykują się w Internecie

Dominik Wójcik 22 sierpnia 2014

Jeff Speck: Miasta przyjazne pieszym się opłacają

Przestrzeń

Jeff Speck: Miasta przyjazne pieszym się opłacają

Jakub Dybalski 09 sierpnia 2014

Paryż buduje kolejne linie metra

Komunikacja

Paryż buduje kolejne linie metra

Łukasz Pastor 06 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS