Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Jacek Lipiński: Gdy metropolia nie współpracuje, muszą to robić mniejsi

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-04-08 12:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jacek Lipiński: Gdy metropolia nie współpracuje, muszą to robić mniejsi
pozostałosci torów tramwajowych w Aleksandrowie ŁódzkimMateusz War, lic. CC 3.0
– Postawiliśmy na kilka priorytetów, którymi musieliśmy przyciągnąć nowych mieszkańców. Przede wszystkim edukację, rekreację i sport. I dziś gdy sprowadzają się do nas nowe rodziny, to pytają właśnie o to – tłumaczył sukces swojego miasta burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego Jacek Lipiński. Był jednym z panelistów podczas prezentacji dokumentu „Krajowa Polityka Miejska”, przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Krajowa Polityka Miejska jest dokumentem przygotowywanym w ministerstwie, który ma wskazywać kierunku rozwoju polskich miast w ciągu najbliższych lat. Początkowo w okresie najbliższego podziału funduszy unijnych, czyli do 2020 r. Jednym z dziesięciu głównych tematów poruszanych w dokumencie jest zarządzanie obszarami miejskimi.

Aleksandrów jak David Rudisha

Poniedziałkowa dyskusja w ministerstwie dotyczyła m.in. tego, jak łączyć sprzeczne potrzeby i dążenia na terenie obszarów funkcjonalnych. Dokument posługuje się właśnie pojęciem „obszaru funkcjonalnego”, czyli metropolii wraz z połączonymi z nią rozmaitymi zależnościami terytoriami dookoła.
– Region łódzki nie jest znany ze współpracy pomiędzy metropolią a – nazwijmy to brzydko – „miastami satelickimi” – twierdzi z przekąsem burmistrz Lipiński. – Ale ona musi istnieć. Gdy na średnich dystansach w lekkiej atletyce ktoś bije rekord świata, to choć rywalizuje ze wszystkimi, nie da rady tego zrobić bez jednoczesnej z nimi współpracy. Tak samo jest z miastami – wyjaśnia.

Aleksandrów Łódzki liczy 25 tys. mieszkańców i jest położony kilkanaście kilometrów od centrum Łodzi. Z metropolią łączą go linie autobusowe, choć jeszcze do 1991 r. kursował tam tramwaj. W przeciwieństwie do wielu podobnych miast, które się wyludniają, Aleksandrów przyciąga nowych mieszkańców.

Edukacja i sport

– W Aleksandrowie Łódzkim w ciągu ostatnich kilku lat przybyło 35 proc. mieszkańców. To głównie łodzianie. Mamy to szczęście, że stworzyliśmy wokół miasta obszary, które z kolei dla nas są czymś w rodzaju obszarów funkcjonalnych. Tam sprowadzają się firmy, mieszkańcy i na tym zarabiamy – tłumaczy Lipiński.

– Ostatnio porozumieliśmy się ze Strykowem jeśli chodzi o wspólną komunikację publiczną [Aleksandrów, Zgierz i Stryków łączy linia obsługiwana przez MUK w Zgierzu – red.]. Stworzyliśmy z kilkoma gminami wspólną politykę gospodarowania odpadami. Wspólnie zajmujemy się ochroną bezdomnych zwierząt – mówi Lipiński. – Czasami gdy metropolia nie proponuje współpracy, choć przyznaję, że ostatnio zaczyna się to trochę zmieniać, musimy współpracować w gronie mniejszych miast, ale intensywnie się rozwijających.

Czym Aleksandrów Łódzki przyciąga nowych mieszkańców? – Postawiliśmy na kilka priorytetów. Przede wszystkim edukację, rekreację i sport. I dziś gdy sprowadzają się do nas nowe rodziny, to pytają właśnie o to. O przedszkola i szkoły. Zmieniliśmy centrum miasta. To dziś zielone miejsce zachęcające mieszkańców do spędzania tam wolnego czasu. Jednocześnie kilka razy zmieniliśmy plan zagospodarowania przestrzennego, również po rozmowach z deweloperami. Okazało się, że mieszkańcy chcą w centrum miasta usług, a niekoniecznie mieszkań. Dlatego budownictwo mieszkaniowe wyznaczyliśmy w innych, też atrakcyjnych miejscach.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Piraci drogowi skrzykują się w Internecie

Prawo & Finanse

Piraci drogowi skrzykują się w Internecie

Dominik Wójcik 22 sierpnia 2014

Jeff Speck: Miasta przyjazne pieszym się opłacają

Przestrzeń

Jeff Speck: Miasta przyjazne pieszym się opłacają

Jakub Dybalski 09 sierpnia 2014

Paryż buduje kolejne linie metra

Komunikacja

Paryż buduje kolejne linie metra

Łukasz Pastor 06 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS