– Inwestycje w parkingi kubaturowe mogą powstawać zarówno w ramach PPP, jak i wyłącznie w oparciu o kapitał prywatny. Trzeba jednak najpierw zwiększyć ich opłacalność poprzez uwolnienie stawek w strefach płatnego parkowania, a poza tym zastrzec ogólnodostępność miejsc w nowych obiektach – mówi Maciej Mosiej (Interparking Polska, Polska Organizacja Branży Parkingowej) w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl.
Roman Czubiński. Transport–Publiczny.pl: Dlaczego parkingi kubaturowe w wielu polskich miastach powstają z tak dużym oporem?
Maciej Mosiej: Chyba najważniejszą barierą jest po prostu niska opłacalność tego typu inwestycji w Polsce. Operatorzy prywatni wykładają kapitał, koszty budowy są bardzo podobne, jak w przypadku innych krajów europejskich – natomiast znacznie gorzej, niż w owych krajach wygląda strona przychodowa. Dzieje się tak, ponieważ naturalnym konkurentem są strefy płatnego parkowania, w których maksymalne stawki są ograniczane ustawowo.
Jakie są argumenty przeciwko tej zasadzie?
Jest to jedyne narzędzie polityki transportowej miast, które zostało im de facto odebrane. Samorząd powinien sam decydować o pewnych aspektach funkcjonowania miasta. Popyt i podaż na miejsca parkingowe oraz funkcje, jakie miejsca te powinny spełniać w mieście powinny być przez miasto regulowane właśnie przy pomocy dowolnie kształtowanej stawki. Ceny biletów w transporcie publicznym nie są przecież ustalane na podstawie ustawy czy rozporządzenia, lecz decyzją samorządu przy pomocy aktów prawa miejscowego.
Czy zapisy dotyczące maksymalnych stawek należałoby wobec tego usunąć z ustawy?
Wydaje mi się, że jest to wspólny głos zarówno samorządów, którzy zresztą przez cały czas głośno o tym postulacie mówią, jak i przedstawicieli branży parkingowej. Podobnie rzecz się ma z regulacją dotyczącą dni obowiązywania – dlaczego samorząd miasta przeżywającego oblężenie turystów w weekend nie ma możliwości stosowania odpłatności za postój w niedzielę?
Są jednak i inne przeszkody, wynikające z planowania przestrzennego. Niewiele działek jest przeznaczanych wyłącznie na obiekty parkingowe, co w połączeniu ze wspomnianą niską opłacalnością stawia inwestorów chcących budować parkingi na przegranej pozycji...
Parkingi mogą powstawać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, ale także – w ślad za przykładem krajów Europy Zachodniej – jako odrębne obiekty na gruntach prywatnych. Jeśli mamy przystąpić jako deweloper obiektów parkingowych do konkurowania o dany teren z deweloperem mieszkaniowym czy biurowym, nie mamy wielu szans na wygranie ze względu na istotnie niższą opłacalność przedsięwzięć w naszej branży. W efekcie powstają kolejne mieszkania czy biura, natomiast ogólnodostępnych parkingów nie przybywa.
Czy istnieje optymalna formuła dla budowy parkingów kubaturowych?
O optymalnej formule możemy mówić przy określonych warunkach brzegowych. Nie ma jednej uniwersalnej recepty. Na pewno miasta w konsultacji z branżą mogłyby tworzyć wspólne plany mobilności. W efekcie być może pewna część podaży miejsc parkingowych mogłaby być zapewniona przez inwestycje w formule PPP, ale znalazłoby się także miejsce na projekty w stu procentach prywatne – pod warunkiem wspomnianego uwolnienia stawek. Bez niego rynek nie urośnie.
Obserwując to, co dzieje się w centrach dużych miast, można chyba dojść do wniosku, że perspektywy dla parkingów kubaturowych są obiecujące? Prędzej czy później obiekt taki będzie potrzebny w każdym większym ośrodku.
Wystarczy spojrzeć na przykład Wrocławia. W ramach PPP powstał tam parking na ponad 300 miejsc przy Placu Nowy Targ. Po drugiej stronie Starego Miasta powstał budynek Narodowego Forum Muzyki z kolejnymi 660 miejscami. W ten sposób ścisłe centrum miasta jest otaczane przez obiekty kubaturowe. Ważne, by w momencie powstawania tych inwestycji zastrzec ogólnodostępność miejsc parkingowych. W ten sposób liczba miejsc parkingowych na ulicach będzie mogła ulec redukcji, dzięki czemu przestrzeń miejska stanie się bardziej przyjazna i wzrośnie jakość życia w mieście.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.