Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Integracja pociągów z autobusami to wyznacznik nowoczesnego transportu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Integracja pociągów z autobusami to wyznacznik nowoczesnego transportu
fot. Rynek Kolejowy
Współpraca pomiędzy Kolejami Śląskimi a Transkomem Skoczów w zakresie synchronizacji rozkładów jazdy pociągów i autobusów, umożliwiających sprawne podróżowanie z Katowic do Brennej, to przykład chwalebnej i pożądanej współpracy pomiędzy różnymi gałęziami transportu. Dlatego szkoda, że współpraca była przez prawie kwartał niemalże utajniona.



Brak sprawnej wymiany informacji pomiędzy KŚ i Transkomem sprawił, że choć Transkom już z początkiem lipca dostosował swój rozkład jazdy do rozkładu KŚ (skomunikował autobusy w Skoczowie), a porozumienie o współpracy pomiędzy przewoźnikami zostało podpisane 20 sierpnia, to informacja na stronie KŚ pojawiła się dopiero 20 września. Obecnie jednak, jak się dowiedział „Rynek Kolejowy”, zasady wymiany informacji zostały już dopracowane, a strony mają się na bieżąco powiadamiać o zmianach w rozkładzie.

Źle się stało, że o porozumieniu przez kilka tygodni (w sezonie wakacyjnym) mało kto wiedział, bo tego rodzaju współpraca pomiędzy przewoźnikiem kolejowym i autobusowym powinna być jak najszerzej rozpropagowywana. Nawet jeśli jest to tylko dostosowanie rozkładu jazdy i organizacja skomunikowań, bez wspólnego systemu taryfowego.

Kolej w wielu wypadkach musi z przewoźnikami drogowymi konkurować – i dla sprawności transportu zbiorowego oraz ochrony środowiska naturalnego dobrze jest, jeśli tę rywalizację wygrywa. Natomiast niezależnie od tego – tam, gdzie jest to możliwe, powinna następować zacieśniona współpraca pomiędzy transportem kolejowym i drogowym. Postulat ten dotyczy zwłaszcza ośrodków, do których kolej nie dociera – takich właśnie jak Brenna, popularny beskidzki kurort, w którym kolei nie ma i nigdy nie było.

Dotychczasowe doświadczenia współpracy polskich przewoźników kolejowych z transportem drogowym – nie licząc integracji taryfowej wewnątrz aglomeracji – są bardziej niż skromne. Naturalnie znaleźć można pozytywne wyjątki – takie jak projekt „IR Bus” Przewozów Regionalnych czy uruchamianie zeszłej zimy przez KŚ komunikacji autobusowej do Szczyrku oraz ski-busów na stoki w rejonie Wisły i Ustronia. Ale to dalej kropla w morzu.

W Polsce jest kilkadziesiąt miast powiatowych pozbawionych komunikacji kolejowej – i zapewne co najmniej drugie tyle miast nie będących powiatami, ale stanowiących silne lokalne ośrodki wzrostu, do których kolej nie dociera. Analogicznie, Brenna czy Karpacz (obsługiwany latem i zimą przez IR Bus) nie są przecież jedynymi miejscowościami wypoczynkowymi, do których kolej także nie dociera. Jest to zatem niezwykle perspektywiczny rynek zarówno dla przewoźników autobusowych, jak i kolejowych. Synchronizacja rozkładów jazdy (co ważne: wyraźnie sygnalizowana przez przewoźników w publikacjach rozkładów), jak również wprowadzanie zintegrowanych taryf pomiędzy koleją i autobusami w tego rodzaju relacjach to działanie, które ma szansę prowadzić prostą drogą do zwiększenia zainteresowania korzystaniem z transportu zbiorowego. Nowoczesne myślenie o transporcie nie powinno się kończyć na granicach metropolii.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5