Partnerzy serwisu:
Komunikacja

InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-09-22 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie
fot. Jakub Dybalski
InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie
InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie
InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie
InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie
InnoTrans 2016. TEB nie umarł. W wersji mini jeździ w Berlinie
Pamiętacie chiński wyniesiony autobus, pod którym mogą przejeżdżać samochody? Ten który powstał w fabryce, której potem nie mogli znaleźć dziennikarze? Jest prezentowany na InnoTransie.

Firma TEB Technologies przyciąga wzrok efektowną jeżdżącą makietą. Metrowy mini-TEB kursuje tam i z powrotem, a pod nim przejeżdżają małe samochody. Wszystko świeci ledowo, miga. Tylko co jakiś czas któryś z samochodzików wpada w szynę i wtedy całość musi poprawiać czuwający nad makietą inżynier.

Pomysł dla Chin

– Zdajemy sobie sprawę, że każde miasto jest inne i nie wszędzie nasz pojazd będzie miał zastosowanie – powiedziała nam przedstawicielka TEB Technologies. – Ale mamy podpisane porozumienia z kilkoma regionami północnych Chin, a docelowo chcielibyśmy, żeby TEB kursował w Pekinie. Pojazd nadaje się do tych tras, które są w miarę proste, bez zakrętów, stale zatłoczone. A takich w Pekinie nie brakuje – tłumaczyła.

O TEBie już pisaliśmy. To specyficzny rodzaj autobuso-tramwaju, który porusza się po szynach o szerokości dwóch pasów jezdni, ale cześć pasażerska zaczyna się powyżej 2 metrów nad powierzchnią jezdni, wiec pod spodem mogą przejeżdżać auta. Całość jest napędzana elektrycznie. Pojazdy maksymalnej wielkości (złożone z czterech, 12-metrowych części) mogą zabierać 1200-1400 pasażerów. Będą w założeniu poruszały się z prędkością 40 km/h (średnia prędkość autobusu w większych chińskich miastach to 15-20 km/h). Według twórców TEB pozwala zredukować 25-35 proc. zatłoczenia powodowanego przez autobusy BRT.

Prawy pas dla ciężarówek


Na stoisku odpowiedziano nam też na często podnoszony zarzut, że pojazd jest jednak zbyt niski na publiczne drogi, bo o ile mały samochód się pod nim zmieści, to ciężarówka już nie. – Pod spodem będzie wystarczająco dużo miejsca również dla SUV-ów. TEB jest przeznaczony na sześciopasmowe trasy. Zajmie po dwa pasy w każdym kierunku, środkowy i lewy, prawym będą mogły przejechać wyższe pojazdy – tłumaczyła nam przedstawicielka firmy.

Wydaje się, że największy koszt, jeśli chodzi o infrastrukturę, dotyczy rozmieszczonych co kilometr, wyspowych przystanków, na poziomie pojazdu, które jednak mają tez pełnić rolę kładek dla pieszych. Wspomniane szyny maja zająć fragment jezdni o szerokości 40 cm.

Jednak powstanie?


Kilka tygodni temu świat obiegło nagranie z prezentacji prototypu TEB-a w pełnej skali. Film można obejrzeć na stoisku firmy w Berlinie. Kilka dni później chińskie media zasugerowały, że firma ma problemy finansowe, a fabryka, w której miał powstać prototyp... nie istnieje. Na InnoTransie jednak się wystawia, a jej przedstawiciele tłumaczą, że model biznesowy projektu polega na specyficznej wersji partnerstwa publiczno-prywatnego: władze lokalne zapewniają przestrzeń, głownie na stworzenie infrastruktury, którą firma zbuduje dzięki prywatnym funduszom, a potem będzie czerpać zyski z przewozów i reklamy. Po uruchomieniu masowej produkcji firma planuje też dostarczać pojazdy i podpisywać z chętnymi przewoźnikami długie, 30-letnie umowy, nieco przypominające franczyzę.

W grudniu zeszłego roku TEB Technologies podpisało porozumienie z miastem Zhoukou w prowincji Henan. Lokalne władze przeznaczyły teren w specjalnej strefie ekonomicznej na tor testowy, a także wskazały odcinki dla 120 km tras dla nowych pojazdów. Projekt TEB został wpisany do gospodarczych planów pięcioletnich prowincji. Na zatwierdzenie czeka 200 km tras w innym mieście – Zhengzhou.
Przedstawiciele firmy planują, że pierwsza linia działająca w warunkach miejskich powstanie za dwa lata.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
IAA 2016. Solaris z nagrodą, nową hybrydą i CNG

Mobilność

IAA 2016. Solaris z nagrodą, nową hybrydą i CNG

Jakub Dybalski 21 września 2016

Air China zainaugurowała loty do Pekinu. PLL LOT ma konkurencję

Komunikacja

Air China zainaugurowała loty do Pekinu. PLL LOT ma konkurencję

Justyna Urbaniak 21 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS