Partnerzy serwisu:
Mobilność

Innotabor. Pięć projektów tramwajowych z dofinansowaniem, odpadła fotowoltaika

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2017-01-12 09:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Innotabor. Pięć projektów tramwajowych z dofinansowaniem, odpadła fotowoltaika
tramwajfot. Michał Szymajda / Transport-Publiczny.pl
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podało pierwsze wyniki programu Innotabor. Niestety, po ocenie merytorycznej, nie wszystkie projekty tramwajowe mają szansę otrzymać dofinansowanie. Jeden z nich został oceniony negatywnie.

W ramach pierwszej edycji konkursu Innotabor, finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, producenci różnego typu taboru szynowego zgłosili 14 pomysłów, których łączna wartość dofinansowania wynosiła 160,3 mln zł. Wszystkie złożone wnioski zostały ocenione pozytywnie pod względem formalnym i przekazane do oceny merytorycznej. Niestety, panel ekspertów negatywnie ocenił jeden wniosek.

Jakie pomysły mieli producenci?

Wśród tych 14 wniosków, aż 6 dotyczyło branży tramwajowej. Producenci zgłaszali m.in. chęć stworzenia innowacyjnych pojazdów z nowoczesnymi systemami pokładowymi. Pesa zadeklarowała np. prace B+R nad opracowaniem wysokowydajnej technologii jazdy beztrakcyjnej tramwaju, bez konieczności ingerencji w infrastrukturę liniową i budową prototypu pierwszego tego typu pojazdu w Polsce. Bydgoski producent chce także opracować nowy niskopodłogowy tramwaj o znacznie obniżonej masie dzięki zastosowaniu elementów kompozytowych i tworzyw sztucznych.

Wśród projektów specjalistycznych, wniosek na taki produkt złożyła poznańska firma Mlabs. Firma ta chce opracować tramwaj pomiarowy do pomiarów parametrów i oceny stanu infrastruktury. Wśród producentów nie zabrakło także Solarisa, czy H. Cegielskiego.

Kto odpadł?

Negatywnie oceniono projekt zgłoszony przez toruńską firmę Govena Concept. Wywodzi się ona od innej toruńskiej spółki – Govena Lighting, która trudni się produkcją oświetlenia. Firma złożyła wniosek na projekt tramwaju miejskiego nowej generacji wspomagany fotowoltaiką, który byłby w 100% niskopodłogowy z innowacyjnym systemem pokładowym, oświetleniem OLED oraz zasobnikami energii umożliwiającymi jazdę poza siecią trakcyjną. Wniosek został oszacowany na 3,6 mln zł. Wszystkie projekty zakwalifikowane do dofinansowania uzyskały limit 15 punktów i spełniły wszystkie kryteria. Govenę oceniono na 11 punktów i nie spełniła sześciu kryteriów.

157 mln zł na dofinansowanie

Po odrzuceniu wniosku Govena Concept, kwota dofinansowania wniosków wybranych do dofinansowania to 156,7 mln zł, natomiast ich całkowita wartość to 318 mln zł, z czego ponad 161 mln zł stanowi wkład stawiających na innowacje przedsiębiorców. Ostateczna decyzja o przyznaniu dofinansowania będzie podjęta przez Dyrektora NCBiR. Potem firmy będą miały cztery lata na realizację projektu. Produkty mają powstać do 2021 r.

– Konsekwentnie kierujemy środki do tych gałęzi przemysłu, które posiadają potencjał i warunki do dynamicznego rozwoju w oparciu o efekty prac „badania i rozwój” – mówi Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak wskazuje, dzięki środkom z programu Innotabor, polskie firmy wcielą w życie nowatorskie rozwiązania, m.in. pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z wielosystemowymi układami napędowymi, innowacyjną technologię jazdy beztrakcyjnej tramwaju wraz z prototypem pierwszego tego typu pojazdu w Polsce, tramwaje nowej generacji oraz proekologiczny wagon do przewozu skroplonych produktów gazowych.

W ramach programu sektorowego Innotabor planowane jest ogłoszenie jeszcze dwóch konkursów. Kolejna edycja ruszy w połowie 2018 roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro: Schody na nowej linii długo nieruchome. Jedne od sierpnia

Przestrzeń

Metro: Schody na nowej linii długo nieruchome. Jedne od sierpnia

Witold Urbanowicz 11 stycznia 2017

FPS: Wydaje się, że na torach widzieliśmy już wszystko

Mobilność

FPS: Wydaje się, że na torach widzieliśmy już wszystko

Martyn Janduła 11 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS