Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Infrastruktura rowerowa Warszawy zmierza ku lepszemu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Infrastruktura rowerowa Warszawy zmierza ku lepszemu?
Zienowicz, lic. GNU 1.2/ commons.wikimedia.org
Warszawa to miasto z najdłuższą w kraju siecią ścieżek rowerowych. To jednak wcale nie oznacza, że podróż rowerem po stolicy jest łatwa i przyjemna. Infrastruktura służąca do przemieszczania się rowerem wymagaj jeszcze wielu usprawnień. Jakie zmiany w tej kwestii dokonały się w ostatnich latach i na co stołeczni rowerzyści mogą liczyć w przyszłości - opowiedział portalowi "Transport Publiczny" Łukasz Puchalski - pełnomocnik prezydent Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Łukasz Pastor, "Transport Publiczny": W Warszawie jest ogromny problem z technicznym wykonaniem ścieżek rowerowych. Znaczna ich część jest zbudowana z tzw. kostki Bauma, znajdują się na nich liczne przeszkody dla rowerzystów, ale przede wszystkim system rowerowy jest niespójny. Jakie działania podejmuje ratusz, aby te problemy rozwiązać?

Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydent Warszawy ds. komunikacji rowerowej: - W 2009 roku przygotowano standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w Warszawie, dzięki którym znacznie podniósł się poziom realizowanych inwestycji rowerowych. Zaprzestano m.in. budowy dróg rowerowych z kostki. W bieżącym roku na nasze zlecenie stowarzyszenie Zielone Mazowsze wykonało Audyt Infrastruktury Rowerowej w Warszawie, który jest podstawą do planowania remontów istniejących dróg rowerowych oraz wprowadzania drobnych poprawek.

Aktualnie przygotowywane jest opracowanie mające na celu wskazanie do realizacji w latach 2014-20 najważniejszych tras rowerowych. Założenie jest takie, by budowane kolejne odcinki dróg rowerowych łączyły już istniejące. Warszawa ma najwięcej w Polsce, bo blisko 340 kilometrów dróg rowerowych. Problemem cały czas jest jednak brak ciągłości, gdyż istniejąca infrastruktura, jak Pan słusznie zauważył, nie tworzy sieci. Problem ten jest jednak powszechny w polskich miastach.

Sporą niedogodnością dla warszawskich rowerzystów jest to, że ścieżki powstają w miejscach o niewielkim natężeniu ruchu aut, gdzie rowerzyści tak naprawdę mogliby korzystać z jezdni. Czy jest szansa, że to się zmieni i że ścieżki będą powstawały przy największych arteriach komunikacyjnych?

Ten rok był wyjątkowy jeśli chodzi o rozpoczęcie dużych projektów rowerowych. W tej chwili w trakcie realizacji jest m. in. Nadwiślański Szlak Rowerowy. Trwa przebudowa poszczególnych odcinków w celu stworzenia ciągłej (34 km) trasy rowerowej od Łomianek do Konstancina-Jeziorny. Chociaż większość trasy NSR istnieje, wymaga modernizacji bądź korekty na niektórych odcinkach. Realizowany jest również Most Grota oraz Trasa AK do Węzła Powązkowska. Jest to kontynuacja rozbudowy istniejących 11 km dróg rowerowych przy Trasie Toruńskiej, pierwsza w historii Warszawy przebudowa mostu, w ramach której most zostanie przystosowany do ruchu rowerowego. Trwa także przebudowa ulicy Świętokrzyskiej i Prostej, od ulicy Tamka do Ronda Daszyńskiego. W ramach tego projektu realizowana jest budowa dróg rowerowych/pasów rowerowych po obydwu stronach jezdni. Jest to pierwszy tak kompletny korytarz dla rowerów w ścisłym centrum miasta. Przygotowywane są również projekty budowy pasów rowerowych na Żelaznej od Al. Jerozolimskich do ul. Stawki oraz na Bonifraterskiej od ul. Międzyparkowej do ul. Senatorskiej. To nowatorskie inwestycje w skali Warszawy, które pozwolą na utworzenie ważnych korytarzy dla ruchu rowerowego w relacji północ-południe. Także realizowane są inne projekty rowerowe, np. infrastruktura wzdłuż Jagiellońskiej, Tamki, Spacerowej, Ostrobramskiej, Kawęczyńskiej, Kasprowicza, Górczewskiej, Nowolazurowej, Marsa, a w przygotowaniu infrastruktura rowerowa na Wójcickiego, Saskiej, Markowskiej, Jana Pawła II, Al. Wojska Polskiego, Chodeckiej, Waryńskiego, Wołoskiej, itd. Rowerowo wartość tych projektów jest duża.

Są w Warszawie grupy, które działają na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej. Czy mają one wpływ na kształt realizowanych inwestycji?

Warto wspomnieć, że po konsultacjach społecznych dopuszczono ruch rowerowy na Nowym Mieście (zabytkowy obszar, który dotychczas nie był dostępny dla rowerzystów) i ulicy Królewskiej (to pierwszy buspas z dopuszczonym ruchem rowerów w Warszawie.)

Co z infrastrukturą towarzyszącą, taką jak parkingi czy stojaki?

- Parkingi rowerowe są systematycznie stawiane w przestrzeni miejskiej od kilku lat. Dzięki temu stojaki na rowery znajdują się praktycznie na każdej pętli autobusowej czy tramwajowej, są przy każdej stacji metra i każdym parkingu P+R oraz większości węzłów przesiadkowych. Ten rok jest rekordowy. Do dziś w 2013 roku postawiliśmy ponad 800 stojaków (1600 miejsc parkingowych) a w trakcie realizacji jest 600 kolejnych, również do ustawienia jeszcze w tym roku. Łącznie w tym roku przybędzie w Warszawie ponad 2800 miejsc parkingowych dla rowerów. To prawie tyle, ile było dotychczas!

Czy rower powinien być wpisany w system transportu publicznego w Warszawie?

Zdecydowanie tak. Fakt, że projekt roweru publicznego realizuje Zarząd Transportu Miejskiego pokazuje, że Warszawa w taki sposób rower postrzega. Lokalizacje Veturilo, parkingi Bike&Ride również pokazują trend integracji roweru z pozostałymi środkami transportu publicznego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Komunikacja

Warszawa: Mobilis za drogi. Co z kontynuacją umowy?

Komunikacja

Warszawa: Mobilis za drogi. Co z kontynuacją umowy?

Witold Urbanowicz 13 czerwca 2023

ZTM Warszawa podsumowuje 2022 r. Udział biletów wzrósł do 30%

Prawo & Finanse

Zobacz również:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

ZTM Warszawa kupuje elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Komunikacja

Warszawa: Mobilis za drogi. Co z kontynuacją umowy?

Komunikacja

Warszawa: Mobilis za drogi. Co z kontynuacją umowy?

Witold Urbanowicz 13 czerwca 2023

ZTM Warszawa podsumowuje 2022 r. Udział biletów wzrósł do 30%

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5