Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Informatyczna rewolucja komunikacji w Szczecinie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Informatyczna rewolucja komunikacji w Szczecinie
fot. Mateusz War, lic. CC BY-SA 3.0Szczecin
Centralny System Komunikacji Miejskiej, od 4 lat wdrażany w Szczecinie, już teraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie transportu miejskiego nad Odrą. II etap projektu, realizowany w ramach „Poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, ma przyczynić się także do zmiany przyzwyczajeń pasażerów i w związku z tym wzbudza spore kontrowersje. Jak będzie wyglądać szczecińska komunikacja po zakończeniu tej wartej ponad 54 miliony złotych rewolucji?

Szczecin to jedno z kilku miast w Polsce, które zdecydowało się użyć do poprawy działania komunikacji miejskiej nowoczesnych narzędzi informatycznych dostępnych już na rynku. Miedzy innymi z tego powodu w tym tygodniu właśnie w tym mieście odbywa się Zachodniopomorskie Forum Transportu Zintegrowanego.

Zarządzający transportem w największym mieście Pomorza Zachodniego doszli do wniosku, że nowy tabor oraz infrastruktura szynowo-drogowa to wciąż za mało, by starać się o względy pasażerów. Decydując się na wdrożenie projektu Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego liczył też na konkretne oszczędności finansowe i lepszą kontrolę spółek autobusowych wykonujących usługi na jego zlecenie.

Dobrze nadzorować przewoźników

– Kontrola wykonywania usług na tak dużym obszarze bez nowoczesnych narzędzi jest w zasadzie niemożliwa. Do tej pory wiedzę na temat poziomu usług i punktualności mogliśmy czerpać wyłącznie ze skarg pasażerów lub – rzadziej – jeśli zgłosił nam to wykonawca usługi. Z oczywistych względów nie byliśmy więc w stanie sprawować pieczy nad wszystkimi zdarzeniami, ale uwagi dotyczące słabej jakości usług kierowane były do nas jako do organizatora transportu – mówi Krzysztof Miler, kierownik Działu Optymalizacji Sieci i Realizacji Projektów Komunikacyjnych, odpowiedzialny w ZDiTM za wdrożenie projektu CSKM.

Dlatego w ramach pierwszego etapu projektu wdrożono System Zarządzania Flotą. Każdy z autobusów podwykonawców jest teraz rejestrowany w dyspozytorni w czasie rzeczywistym. Osoba nadzorująca ruch pojazdów ma wgląd w to, czy kurs wykonywany jest zgodnie z rozkładem, rejestruje ewentualne awarie pojazdów i to, czy kurs został wykonany. W sytuacjach awaryjnych każdy z prowadzących pojazd może skontaktować się z centralą i poinformować o zdarzeniach drogowych. Kabiny zostały też wyposażone w przycisk antynapadowy, którego kierowca może dyskretnie użyć w sytuacji zagrożenia.

Pasażer poinformowany i policzony

Całą skomplikowaną aparaturę połączono też z pierwszymi 15 tablicami informującymi o odjazdach autobusów i tramwajów. Pierwsze z nich stanęły głównie na pętlach i w miejscach, gdzie pojazdy rozpoczynały kursy, by lepiej przyjrzeć się ich poprawnemu działaniu. To oczywiście najbardziej namacalny dla pasażerów dowód działania CSKM. Zgodnie z najnowszymi trendami tablice nie tylko wyświetlają informacje, ale też „mówią”, gdy wciskając przycisk na maszcie lub uruchamiając go pilotem, zażąda tego osoba niewidząca lub niedowidząca.

Kontynuowano także montaż monitoringu, a w 10 pojazdach pilotażowo zainstalowano systemy zliczania pasażerów.

– Byliśmy ciekawi, jaka jest jego skuteczność. Właśnie jesteśmy po testach urządzeń i oceniam, że jego dokładność można oszacować na 95%. To bardzo dobry wynik. Podjęliśmy więc decyzję, by w ramach drugiego etapu wdrażania CSKM uzbroić w liczniki kolejne 40 pojazdów, także tramwaje. 50 zestawów w zupełności nam wystarczy. W razie konieczności pojazdy zaopatrzone w system będziemy przerzucać na konkretne linie, gdzie na przykład sprawdzimy, czy ich częstotliwość kursowania jest odpowiednia dla potoków podróżnych – wyjaśnia Krzysztof Miler.

W którą stronę rozwinie się CSKM?

CSKM w drugim etapie to przede wszystkim rozwinięcie możliwości Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej, która z nośnika biletu miesięcznego ma się stać e–portmonetką i zupełnie zastąpić bilety papierowe. Ale także m.in. systemy informacji pasażerskiej w pojazdach oraz uzupełnienie systemu informacji o rzeczywistym czasie odjazdu z przystanków. Wdrażany przez GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. Warszawa i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.U. Madryt za kwotę ponad 54 mln zł (z czego 37,5 mln zł to pomoc w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) projekt jest z założenia na tyle innowacyjny, że pozwala na rozwój systemu w przyszłości.

Oznacza to m.in. monitorowanie innych pojazdów komunalnych, np. odpowiedzialnych za odśnieżanie ulic zimą. Nowinką będzie też budowa, w oparciu o CSKM, modelowego transportu mikrobusowego (podobnego nieco do systemu krakowskiego), który w określonych godzinach, na żądanie, dowoziłby do centrów przesiadkowych pasażerów z peryferyjnych rejonów miasta. Co należy podkreślić – nie są to projekty odłożone w czasie, bowiem prace nad nimi już trwają.

Warto przypomnieć, że projektem, który ma być realizowany w ciągu następnych siedmiu lat, będzie budowa w Szczecinie kolei aglomeracyjnej. Zdaniem producenta i ZDiTM nie istnieją specjalne logistyczne problemy, aby do systemu CSKM włączyć także kolej. Co ciekawe, w woj. zachodniopomorskim od wielu miesięcy dyskutuje się na temat jednego zarządu transportowego nad całym województwem. Być może Szczecińska Karta Aglomeracyjna i CSKM ma szansę w następnych latach stać się narzędziem do integracji transportu na całym Pomorzu Zachodnim?

Więcej na temat Forum przeczytasz tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

Yunex: Rozwój ITS w polskich miastach

Mobilność

Yunex: Rozwój ITS w polskich miastach

informacja prasowa Yunex 09 marca 2023

Opole testuje system ITS

Komunikacja

Opole testuje system ITS

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2022

Drogi ITS dla Zakopanego

Mobilność

Drogi ITS dla Zakopanego

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2022

Pozostałe z wątku:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

Yunex: Rozwój ITS w polskich miastach

Mobilność

Yunex: Rozwój ITS w polskich miastach

informacja prasowa Yunex 09 marca 2023

Opole testuje system ITS

Komunikacja

Opole testuje system ITS

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2022

Drogi ITS dla Zakopanego

Mobilność

Drogi ITS dla Zakopanego

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5