Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

II linia metra ze wszystkimi pozwoleniami

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-02-27 12:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

II linia metra ze wszystkimi pozwoleniami
stacja Rondo ONZfot. WU
Dzisiaj wydano ostatnie pozwolenia na użytkowanie dla centralnego odcinka II linii metra. Wydano w sumie 15 takich dokumentów — oddzielne pozwolenie wydano na część inwestycji na terenie kolejowym. Nie ma już formalnych przeszkód przed otwarciem. Metrem pojedziemy w ciągu kilkunastu dni.

Zgodnie z zapowiedziami Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego zakończył kontrole centralnego odcinka II linii w lutym. Dzisiaj WINB wydał pozwolenie na użytkowanie dla siedmiu ostatnich obiektów – dwóch stacji (C-10 Rondo ONZ, C-14 Stadion Narodowy), wentylatorni szlakowych i tunelu łącznikowego między I a II linią. Oddzielnie wydano pozwolenie dla części inwestycji na terenie kolejowym na stacji C-14 Stadion. — To naprawdę wielki moment. Nie było w historii Warszawy tak dużej i trudnej inwestycji. Odbiory nie były i nie mogły być wyścigiem z czasem. Teraz przekazujemy już ostatni dokument dopuszczający do użytkowania centralny odcinek II linii metra. Niedługo będziemy mogli metrem jeździć — mówi Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

Nadzór budowlany musiał przeanalizować 840 tomów akt przekazanych przez Metro. — Nie mieliśmy do czynienia tak skomplikowaną inwestycją — administracyjnie i inżyniersko — mówi Jaromir Grabowski, szef WINB.

Zanim pociągi na centralnym odcinku II linii pociągi zaczną wozić pasażerów, Metro będzie potrzebowało jeszcze trochę czasu na jazdy próbne wg normalnego rozkładu, ale na pusto (rozruch na sucho). — Teraz zaczynamy eksploatację, która będzie polegała na sprawdzeniu dwóch systemów — sterowania ruchem kolejowym i ograniczania prędkości — mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. Jak wyjaśnia, w opinii Instytutu Kolejnictwa dla systemu ograniczenia prędkości zapisano warunek przejeżdżenia 5 tys. km w sposób bezawaryjny dla systemu. — Przejechanie 5 tys. kilometrów zajmie nam 2-3 doby — mówi Lejk. Oprócz tego odbędą się wielkie ćwiczenia służb.  — Ich celem jest sprawdzenie systemów bezpieczeństwa w metrze w przypadku dużego lub mniejszego zdarzenia, które może powodować zagrożenie dla użytkowników metra — mówi Zbigniew Szczygieł, komendant miejski Państwowej Straży Pożarnej. — Dopiero po ćwiczeniach i sprawdzeniu systemów, gdy wykonamy pracę niezbędną do potwierdzenia bezpiecznego funkcjonowania, rozpoczniemy jazdy z pasażerami. Z punktu widzenia ekonomicznego jesteśmy zainteresowani jak najszybszym otwarciem metra. Jeżeli nie jeździmy z pasażerami, to zamawiający, jakim jest m.st. Warszawa, nie płaci nam za usługi — mówi Lejk.

Według władz miasta przygotowania potrwają kilka-kilkanaście dni. Otwarcie nastąpi w marcu – wśród terminów wymieniane są pierwszy bądź drugi weekend nowego miesiąca. — Mamy piękne i bezpieczne metro. Jako warszawiak jestem z tego dumny —  mówi wojewoda Kozłowski.

Centralny odcinek II linii metra o długości 6 km składa się z siedmiu przystanków. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 2010 r. Prace formalnie zakończyły się 30 września ub.r. Od tamtej pory trwały odbiory i testy. Wpierw inwestycję sprawdzało metro Warszawskie, następnie wkroczyły służby zewnętrzne (Straż Pożarna, Sanepid, Inspekcja Pracy). Na przełomie stycznia i lutego kontrole rozpoczął natomiast WINB, który wydaje ostateczną zgodę na użytkowanie.

Pierwotnie włodarze zapowiadali, że inwestycja zostanie oddana w połowie grudnia. Jednak 2 grudnia 2014 r. na stacji C-9 Rondo Daszyńskiego doszło do pożaru części akumulatorów zasilania awaryjnego, co – jak przekonywał Ratusz – wymusiło wydłużenie okresu testów i odbiorów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Przestrzeń

Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Witold Urbanowicz 31 marca 2016

Wszystkie grzechy II linii metra

Przestrzeń

Wszystkie grzechy II linii metra

Witold Urbanowicz 13 marca 2016

Metro wyrusza na Targówek. Umowa na budowę podpisana

Przestrzeń

Metro wyrusza na Targówek. Umowa na budowę podpisana

Witold Urbanowicz 11 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5