Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Hyperloop: Projekt studentów z Łodzi najbardziej kompleksowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Hyperloop: Projekt studentów z Łodzi najbardziej kompleksowy
Wizualizacja: HyperLodz
HyperLodz – zespół projektowy tworzony przez dwie studentki i dziewięciu studentów Politechniki Łódzkiej – wrócił z konkursu na projekt superszybkiej kapsuły bez nagrody, ale z cennymi doświadczeniami i pozytywnymi opiniami jury. Wiele z pomysłów łodzian może ujrzeć światło dzienne w projekcie, który doczeka się realizacji. Z członkami zespołu rozmawiał Roman Czubiński.

Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl: Czy uważacie swój udział w konkursie za sukces?

Maciej Furmaniak, sekcja techniczna: Zdecydowanie tak. W bardzo krótkim czasie udało nam się zebrać fundusze. Pobyt w USA był bardzo owocny: choć nie znaleźliśmy się na podium, zostaliśmy pochwaleni przez skład sędziowski za wkład w rozwój projektu Hyperloop oraz za szersze niż u innych grup podejście do problematyki. Zaproponowaliśmy rozwiązania takich problemów, którymi nie zajmował się żaden inny zespół. Oprócz tego nawiązaliśmy na miejscu wiele kontaktów, włącznie z ofertami współpracy od zwycięskich ekip, które będą budowały prototypy swoich pojazdów i testowały je w czerwcu. [Już po przeprowadzeniu wywiadu SpaceX ogłosiło, że jazdy testowe odbędą się w pierwszej połowie sierpnia, zamiast, jak wcześniej podawano, w czerwcu - przyp. RC].

Na czym polegała odmienność Waszego spojrzenia na projekt kapsuły?

Podczas gdy większość naszych konkurentów skoncentrowała się na samej budowie prototypu, my zaproponowaliśmy m. in. procedury na wypadek różnych scenariuszy awaryjnych oraz sposoby zachęcenia potencjalnych użytkowników do podróży. Najważniejsza jest eliminacja strachu: gdyby choć raz coś poszło źle, rozwój Hyperloopa jako nowego środka transportu zostałby zahamowany. Dlatego staraliśmy się zapobiec wszystkim ewentualnym awariom lub zminimalizować ich negatywne skutki.

Zajęliśmy się także sposobem przechowywania kapsuł w stacjach początkowych i końcowych. Część zespołów była nieco oderwana od rzeczywistości. Gdzie znaleźć miejsce na 70 dużych kapsuł? Jak rozwiązać problem załadunku, rozładunku oraz obsługi? Dość nieoczywistym podejściem było z naszej strony zastosowanie baterii szufladowych. Dolny pokład kapsuły składa się z szeregu wysuwanych baterii, wymienianych fizycznie po dojeździe do stacji końcowej. Zużyte baterie trafiają do ładowania, a ich miejsce zajmują te w pełni naładowane. Pozwala to skrócić czas przestoju kapsuły, a przez to także ograniczyć liczbę samych pojazdów niezbędnych do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości ruchu.

Czy spojrzeliście na cały projekt również z punktu widzenia ekonomii?

Niektóre drużyny wydawały się nie przejmować w ogóle opłacalnością całego systemu. Zdarzało się, że kapsuły mogły np. przewozić zaledwie 6 osób. My projektowaliśmy tak, by inwestycja w pewnym momencie się zwróciła, by możliwe było wysyłanie takiej liczby ludzi, która zapewniłaby jej dochodowość.

Piotr Baszczyński, sekcja administracyjna: Podczas rozmowy z uczestnikami konkursu Elon Musk stwierdził, że jedyne, co zmieniłby w swojej pierwotnej koncepcji, to zastosowanie kół zamiast systemów lewitacji aerodynamicznej lub magnetycznej. Na twarzach słuchaczy można było dostrzec zawód, jednak Musk obronił swój pogląd, dodając, że jako biznesmenowi zależy mu na tym, by system się zwrócił. Nie będzie on zamknięty na rozwój, ale czas na udoskonalanie przyjdzie wtedy, gdy pierwsze kapsuły zarobią już na siebie.

Warto dodać, że startowaliśmy w kategorii „design only”, co pozwoliło nam podejść do projektu bardziej wizjonersko. Inne zespoły nie projektowały np. wnętrza kapsuły, ograniczając się do założeń, które pozwalały na przewóz ładunku 800 kg. My skoncentrowaliśmy się na uczynieniu z Hyperloopa środka transportu bezpiecznego i przyjaznego ludziom, którzy będą z niego korzystali za 5-10 lat.

Skoro jesteśmy przy lewitacji: zdecydowaliście się na system magnetyczny zamiast aerodynamicznego. Czy większość Waszych współzawodników też wyszła z takiego założenia?

M. Furmaniak: Najwięcej zespołów, w tym zwycięzcy, pozostało przy koncepcji Elona Muska, zakładającej aerodynamiczną lewitację kapsuły. My odrzuciliśmy to rozwiązanie na samym początku. Przewidzieliśmy zastosowanie tu technologii firmy ARX PAX. Było też wiele innych rozwiązań, które zaproponowaliśmy jako jedyni – za przykład mogą posłużyć siedzenia odwrócone tyłem do kierunku jazdy.

P. Baszczyński: Dzięki temu przy gwałtownym hamowaniu środek ciężkości będzie przesunięty w górę o 10-15 cm, inaczej będą też rozkładały się siły. Pasażer nie będzie wtedy blokowany tylko przez pasy, ale przez oparcie fotela, a ciśnienie rozłoży się na większą powierzchnię. Miękki zagłówek zablokuje natomiast kark. Nie będzie zatem ryzyka uszkodzeń ciała.

Ludzie w pociągu czy tramwaju nie chcą zwykle siadać tyłem do kierunku jazdy. Chcemy pokonać ten dyskomfort i zarazem wyeliminować uczucie klaustrofobii, realizując projekcję na ścianach kapsuły. Będzie na nich wyświetlany nagrany wcześniej obraz tego, co dzieje się na zewnątrz tunelu. Oczywiście obrazy będą zmieniały się wolniej, niż w rzeczywistości będzie jechała kapsuła. Będą też wyświetlane tak, by sugerować siedzenie przodem do kierunku jazdy. Czy nie będzie to tworzyło dysonansu z odczuciami pasażerów? Przyspieszenie będzie działało przez dłuższy czas, ale za to będzie mniejsze, niż np. w pojazdach komunikacji miejskiej. Poza tym uwagę podróżnych będą zajmować przede wszystkim ekrany multimedialne w oparciach poprzednich foteli, znane np. z samolotów transatlantyckich.

Co jeszcze było wyróżnikiem Waszej prezentacji?

P. Baszczyński: Każdy zespół konkursowy miał przedstawić dwie prezentacje: jedną dotyczącą ogólnej koncepcji i drugiej – wybranego podsystemu. Jako temat tej drugiej wybraliśmy stację bezpieczeństwa. Podróż hyperloopem ma odbywać się „od punktu do punktu” (w przypadku koncepcji Muska – między Los Angeles a San Francisco), jednak w sytuacji przerwy w ruchu – np. na skutek trzęsienia ziemi lub awarii jednej z kapsuł – pasażerowie wszystkich pojazdów znajdujących się za nią są zagrożeni. Musieliśmy więc obmyślić system ich ewakuacji. Zaproponowaliśmy stacje techniczne rozmieszczone wzdłuż linii, które pozwolą na bezpieczne odprowadzenie pozostałych kapsuł i odtransportowanie ich pasażerów na miejsce w inny sposób. Podstacja umożliwiłaby także bezpieczne sprowadzenie kapsuły w przypadku np. konieczności interwencji lekarza.

Czy koniec zorganizowanego przez SpaceX konkursu będzie dla Was końcem przygody z systemem Hyperloop?

Amadeusz Bathelt, manager PR zespołu: Gdy system będzie już powstawał, bardzo możliwe, że nasze pomysły zostaną wykorzystane. Napisali do nas przedstawiciele zespołów zainteresowanych np. wspomnianymi stacjami by-pass. Na razie jest to wymiana idei i koncepcji, planujemy jednak poszerzyć współpracę mimo zakończenia zorganizowanego przez SpaceX konkursu.

Mamy plany związane z kontynuacją naszej pracy i pomocą innych. Nie będziemy pracować nad ideą Hyperloopa tak intensywnie, jak dotąd, ale postaramy się stworzyć jakąś osobowość prawną, by mieć podstawy do działania. Nie wiemy, czy będziemy współpracowali z naszą uczelnią. Na pewno chcielibyśmy zmotywować innych studentów do działania, startowania w konkursach i współpracy z firmami. Zamierzamy ułatwić im start i pomóc im, opierając się na naszym doświadczeniu.

P. Baszczyński: Chcielibyśmy przekazać dalej pomoc, którą my sami zostaliśmy hojnie obdarowani podczas zbierania funduszy. Będziemy prowadzili szkolenia i brali udział w transferze wiedzy między nauką a przemysłem. W Polsce od kilku lat ma miejsce pewien boom nowych technologii, jednak wdrażają je przeważnie małe i średnie firmy, o których nie słyszy się na co dzień. Chcielibyśmy przybliżyć do nich studentów.

Informacje o konkursie

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Komunikacja

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2018

Niemcy po raz kolejny wygrali konkurs Elona Muska na hyperloop

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Przemysław Farsewicz 01 lipca 2018

Zobacz również:

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Komunikacja

USA. Miasto Apple’a rozważa budowę hyperloopa

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2018

Niemcy po raz kolejny wygrali konkurs Elona Muska na hyperloop

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Komunikacja

Wibracje problemem dla Hyperloopa

Przemysław Farsewicz 01 lipca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5