youtube.com, cycling.nlInnowacyjne sygnalizatory dla rowerzystów w holenderskim Den Bosch
W holenderskim Den Bosch znajduje się skrzyżowanie z bardzo nietypową sygnalizacją świetlną. Dzięki niej rowerzyści wiedzą, którędy jechać, by pokonać je jak najszybciej. To pierwsze tego rodzaju udogodnienie na świecie.
Innowacyjna sygnalizacja została wprowadzona przez władze Den Bosch we wrześniu ubiegłego roku na skrzyżowaniu Vogelstraat, Citadellaan i Orthenseweg. Wszystko po to, by miejscowość była jeszcze bardziej przyjazna cyklistom.
– Dzięki temu nowatorskiemu rozwiązaniu jazda rowerem w naszym mieście stała się atrakcyjniejsza, co wpisuje się w naszą politykę transportową zakładającą poprawę warunków ruchu rowerowego – komentuje Jan Hoskam, radny miejski zajmujący się kwestiami transportu w Den Bosch. Dodaje również, że za wprowadzeniem niecodziennego elementu sterowania ruchem przemawiał fakt, iż przez krzyżówkę w przyszłości przebiegać będzie rowerowa „autostrada” F-59.
Którą stroną szybciej?
Na czym konkretnie polega nietypowość przecięcia trzech ulic? Na tym, że przed przejazdami rowerowymi umieszczono dodatkowe, specjalnie zaprojektowane sygnalizatory pokazujące użytkownikom dwóch kółek najszybszą w danym momencie trasę.
Skrzyżowanie Vogelstraat, Citadellaan i Orthenseweg zaprojektowano po holendersku, z drogami dla rowerów dookoła tarczy. Wszystkie przejazdy przez jezdnię w jego orębie są dwukierunkowe. Trasa główna przenosi się z jednej strony ulicy na drugą, toteż osoby chcące jechać na wprost muszą przedostać się przez jezdnię. Dwukierunkowe przejazdy umożliwiają wykonanie tego na dwa sposoby – przed lub po przekroczeniu skrzyżowania. W wyborze szybszej drogi użytkownikom dwóch kółek pomaga dodatkowy, zlokalizowany obok tradycyjnych świateł dla rowerzystów sygnalizator pokazujący najszybszy w danej chwili wariant. Sygnał wyświetlany jest po wykryciu nadjeżdżających rowerów przez detekcję.
Znając najbardziej optymalną trasę, cykliści wybierają, czy najpierw przekroczyć krzyżówkę i skręcić w prawo, czy na odwrót.
Co ciekawe, program sygnalizacji pozwala na pokonanie dwuetapowego przejazdu w trakcie jednej fazy świateł. Po przekroczeniu pierwszej jezdni nie trzeba czekać na syngał zielony przed wjechaniem na drugą. Nie należy jednak traktować tego jako ukłonu w stronę cyklistów – w omawianym miejscu natężenie ruchu rowerowego jest nie mniejsze, niż natężenie ruchu samochodowego, toteż umożliwienie użytkownikom dwóch kółek przejazdu „na raz” było oczywistą koniecznością.
Będzie więcej?
Wykonanie nowatorskiej sygnalizacji wraz z pętlami indukcyjnymi oraz wideodetekcją kosztowało 23 tys. euro. Niestety, miasto nie ma obecnie planów na wprowadzenie jej w innych miejscach. Póki co pozostaje jednorazowym, acz wartym uwagi eksperymentem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.