To pierwszy tego typu projekt na świecie. W Holandii, w mieście Krommenie niedaleko Amsterdamu, zbudowano ścieżkę rowerową, która jest wyłożona panelami fotowoltaicznymi. Energia pozyskiwana w ten sposób może posłużyć na potrzeby m.in. sąsiadujących ze ścieżkami dróg.
Ścieżka, która powstała w ramach projektu o nazwie "SolaRoad", jest zbudowana z płyt betonowych, z których każda ma szerokość 2,5 i długość 3,5 m. Ścieżka ma około 100 m długości. W każdej z płyt znajdują się panele słoneczne pokryte hartowanym szkłem. Aby zwiększyć przyczepność roweru do ścieżki, szkłu nadano powierzchnię antypoślizgową.
Oświetlenie, ładowanie silników, sterowanie ruchemPóki co energia przetwarzana przez panele trafia do krajowej sieci elektrycznej. Klaruje się jednak inna przyszłość, jeśli chodzi o przeznaczenie energii wytwarzanej za pomocą tego typu ścieżek. Najprawdopodobniej miałaby ona służyć do oświetlania ulic czy systemów sterowania ruchem. Możliwe, że powstaną stacje do ładowania elektrycznych rowerów, gdzie zasilanie będzie również pochodzić z energii przetworzonej przez panele znajdujące się w ścieżkach.
– Na terenie Holandii mamy około 25 tys. km ścieżek rowerowych. Jeśli będziemy w stanie wyposażyć je w nowy system, to wówczas będziemy mieć ogromny potencjał jeśli chodzi o wytwarzanie energii elektrycznej ze słonecznej - powiedział Sten de Wit, fizyk, który brał udział w projekcie.
Dodatkowe źródło energiiTylko przez 16 dni funkcjonowania panele w ścieżce wytworzyły 140 kWh prądu, co powinno wystarczyć na obsłużenie 140 cykli prania w pralce automatycznej. Specjaliści mówią, że ścieżka byłaby w stanie zaspokoić potrzeby na energię elektryczną dwóch, a nawet trzech domów jednorodzinnych. Koszt inwestycji to około 3 mln euro. Większość pieniędzy została przeznaczona na badania i opracowanie technologii budowy. Nie ma jednak póki co szczegółach mówiących o koszcie budowy tego typu ścieżki za kilometr.
fot. solaroad.nlPrzez najbliższe dwa lata ścieżka będzie testowana pod kątem wytrzymałości i swoich energetycznych możliwości. Prognozuje się, że średnio dziennie przejedzie nią około 2 tys. rowerzystów.