Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

High Line - od Alei Śmierci do modnej okolicy

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Żywiałkowski

Data publikacji:
2016-04-04 10:04
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

High Line - od Alei Śmierci do modnej okolicy
High Linefot. Urban Land Institute, CC
Przez ponad 70 lat centrum Nowego Jorku było przecięte przez estakadę towarowej linii kolejowej. W 2005 r. grupa “Przyjaciele High Line” rozpoczęła proces zmian tej przestrzeni. Stworzyli miejski, linearny park.

W 2015 roku park High Line odwiedziło ponad 6 milionów turystów z całego świata. Jest jedną z ikon Nowego Jorku oraz niezwykle popularnym miejscem spotkań wśród mieszkańców. To również strefa kultury. Odbywają się tam koncerty, zajęcia sportowe czy zajęcia dla dzieci. Park jest za razem strefą odpoczynku jak i miejscem rekreacji.

High Line został utworzony na wiadukcie lini kolejowej przebiegającym nad domami i ulicami dzielnicy West Side, na zachodnim brzegu Manhatanu. Liczy 2,5 kilometra długości. Projekt został sfinansowany przez miasto oraz wpłaty mieszkańców. Całkowity koszt inwestycji zamknął się w 22 milionach dolarów.

Pomysł stworzenia podniebnego parku wyszedł od grupy Przyjaciół High Line. Uchronili estakadę przed rozbiórką i zaproponowali stworzenie linearnego parku w środku miasta. Przebudowa trwała w latach 2006 - 2014. Pojawiła się zieleń, fontanny z pitną wodą, ławeczki oraz strumienie.

„Aleja Śmierci” i West Side Cowboys

Historia High Line sięga 1847 roku kiedy to na 22 przecznicy Manhattanu wybudowano linię kolejową do transportu towarów z portu do miasta. Bezpieczeństwo w pobliżu trasy mieli zapewniać West Side Cowboys, czyli pracownicy kolei jadący konno przed pociągami i wymachujący flagami. Mimo to dochodziło do wielu wypadków, a sama Dziesiąta Aleja została nazwana „Aleją Śmierci”.

W 1929 roku miasto w porozumieniu z przewoźnikiem - New York Central Railroad rozpoczęło duży projekt rozwoju dzielnicy West Side. W ramach projektu wybudowano 21 kilometrową estakadę przebiegającą przez miasto, otwartą dla ruchu w 1934 roku.
Ciekawostką jest fakt, że estakada przebiegała nie nad ulicami a przez budynki, aby łatwiej było rozładowywać towary do okolicznych magazynów i fabryk. W związku z konsekwencjami boomu motoryzacyjnego towarzystwa kolejowe upadały. W 1980 ruch na linii zamarł a południowa część estakady została zburzona. W 1991 roku zburzono kolejny odcinek, mimo sprzeciwu pierwszych grup miłośników linii. Na wyłączonym z użytku High Line zaczęły rosnąć odporne na suszę drzewa, trawy i krzewy.

High Line w latach ‘80 i ‘90 XX wieku stało się siedliskiem narokomanów i grup przestępczych. Przejścia przez budynki zostały przeobrażone w noclegownie dla bezdomnych. W 1984 roku grupa Art of Noise na nieużywanym wiadukcie nakręciła teledysk do piosenki “Close (To The Edit)”, który wyreżyserował zdobywca Oscara Zbigniew Rybczyński.


wiz. Esther Westerveld, CC

Początek przemian

Od 1999 roku grupa zapaleńców utworzona przez okolicznych mieszkańców Joshua Davida oraz Roberta Hammonda, zaczęła przekonywać władze do pomysłu przebudowy nieużywanego wiaduktu w nowoczesną przestrzeń publiczną. Pomysłodawcy wzorowali się na paryskim parku Promenade Plantee otwartej w 1993 roku. - To było niezwykle trudne aby zaprojektować przebudowę czegoś, co już wcześniej miało swój autentyzm połączony z tajemniczością - mówiła w styczniowym wywiadzie dla CityLab Lisa Switkin, projektant High Line - Chcieliśmy to zachować, ale w zupełnie innej formie. Myślę, że nam się udało.

W 2005 roku zapaliło się zielone światło dla inwestycji. Miasto Nowy Jork przejęło teren estakady od spółki kolejowej i już rok później wmurowano kamień węgielny pod inwestycję.
Cztery lata później nastąpiło otwarcie pierwszego etapu od ulicy Gansevoort do West 20th. Mieszkańcy dostali do dyspozycji kilka kilometrów ścieżek wypełnionych różnorodną roślinnością. W roku 2011 otworzono sekcję nr 2, od 20 do 30 ulicy, a po trzech latach Sekcję nr 3 nad bocznicami metra (Hudson Yards) do 34 ulicy.

- Cały czas pracujemy nad połączeniem fazy trzeciej z Hudson Yards. Chcemy też zająć się samą konstrukcją wiaduktu West Side Railway, która pozostała nietknięta - mówił w wywiadzie dla CityLab Matthew Johnson, drugi z projektantów.

High Line kreatorem zmian

Dziś High Line jest jednym z najpopularniejszych miejsc na Manhattanie. Okolice parku stały się modną dzielnicą z nowymi apartamentowcami, galeriami sztuki i restauracjami. W ciągu kilku lat od otwarcia w sąsiedztwie parku czynsze wzrosły o 103 proc.. High Line łączy także się z planowaną rekultywacją terenu Hudson Yards. Nad bocznicą metra ma stanąć nowoczesna dzielnica z kilkunastoma wieżowcami oraz ogólnodostępnym parkiem o powierzchni 2 hektarów. Wraz z High Line, park ma stać się zielonymi płucami dzielnicy.


wiz. David Berkovitz, CC

Wyniesiony ponad ulice park pozwala odciąć się od miejskiego zgiełku Manhattanu, idealnym miejscem do spacerów po pracy czy spędzenia wieczoru. Jest ogólnodostępny, z często rozlokowanymi klatkami schodowymi oraz windami. Można tu także pójść do pubu czy posłuchać koncertu. Z High Line rozpościera się piękny widok na wieżowce Manhattanu oraz rzekę Hudson

Po High Line można odbyć spacer nie wychodząc z domu dzięki Google Street View. Dla wirtualnych zwiedzających dostępne są sekcje pierwsza i druga.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Mobilność

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Jakub Dybalski 01 kwietnia 2016

Tokio. Rowerzyści bez infrastruktury

Przestrzeń

Tokio. Rowerzyści bez infrastruktury

Marcin Żywiałkowski 01 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS