Firma Heliox wygrała przetarg na stworzenie infrastruktury do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych w Amsterdamie. Jej sieć pozwoli na zasilenie prądem 100 pojazdów tego rodzaju i będzie miała łączną moc 13 MW. To największe tego typu przedsięwzięcie w Europie.
Wszystkie autobusy będą ładowane za pomocą pantografu i przez kabel. W ramach zamówienia Heliox postawi 23 ładowarki na mieście. Z mocą 450 kW będą ładowały autobusy przez kilka minut, podczas postoju na przystankach. Dodatkowo w zajezdniach (w mieście oraz przy amsterdamskim lotnisku) stanie 86 ładowarek o mocy 30 kW do nocnego uzupełnienia baterii metodą plug–in.
Z ładowarek będą korzystać autobusy VDL Citea SFLA Electric. – Każdy z tych autobusów będzie przejeżdżał ok. 100 tys. kilometrów rocznie. Amsterdam ma jedną z najbardziej intensywnie działających sieci w Holandii. Do 2021 r. elektryczne autobusy będą obsługiwały 2/3 całego obszaru sieci autobusowej. To co dziś zaczynamy, to niezwykłą sprawa – zachwyca się Eric Bavelaar, jeden z dyrektorów przewoźnika Conexxion/Transdev.
Technologia ładowania, wybrana przez przewoźnika, z założenia ma być dostępna również dla innych przewoźników autobusowych i producentów pojazdów, oraz ich oprzyrządowania. Uznano, że system ładowania autobusów poza zajezdniami, nazywany w skrócie OppCharge, musi być dostępny dla wszystkich, bo tylko w ten sposób będzie można upowszechnić autobusy elektryczne.