Bezemisyjne, bardzo ciche i płynnie podjeżdżające do przystanku – oto najważniejsze znaki rozpoznawcze najnowszych elektrycznych Solarisów dostarczonych do hamburskiego przewoźnika Hamburger Hochbahn AG. Trzy nowoczesne egzemplarze Urbino 12 electric – modelu, który otrzymał prestiżową nagrodę Bus of the Year 2017 – będą jeździć przede wszystkim na trasie linii 109, na której hamburski przewoźnik wykorzystuje pojazdy tylko z niekonwencjonalnymi napędami.
Senator Frank Horch, Ulrike Riedel, członkini zarządu Hochbahn oraz dr Andreas Strecker, prezes Solaris Bus&Coach zaprezentowali nowe pojazdy szerokiej publiczności na terenie pętli autobusów elektrycznych przy Adenauerallee. – Nowy autobus elektryczny będzie dla nas ważnym źródłem informacji, uzupełniającym nasze doświadczenia, jakie już od ponad roku zbieramy na
innowacyjnej trasie autobusowej 109 (premierę na niej miał m.in. a
utobus elektryczny Solarisa z ogniwami wodorowymi). Droga do bezemisyjnych autobusów nie kończy się na pojazdach, oznacza ona również zmianę infrastruktury autobusowej począwszy od zajezdni przez infrastrukturę ładowania aż po warsztaty serwisowe – powiedziała podczas prezentacji Ulrike Riedel, członkini zarządu Hochbahn ds. zasobów ludzkich i działalności operacyjnej.
– Dostarczenie trzech pojazdów bateryjnych do Hamburga było dla Solarisa kontraktem szczególnym, gdyż po raz pierwszy musieliśmy dostosować się do istniejącej już w mieście infrastruktury ładowania. Sprostaliśmy wymogom zamawiającego i udowodniliśmy elastyczność, i kompetencje Solarisa w zakresie projektowania oraz produkcji nowatorskich autobusów elektrycznych. Dzięki fachowej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy doskonale przygotowani do ery elektromobilności – dodał dr Andreas Strecker, prezes firmy Solaris Bus&Coach SA.
W 12-metrowych Urbino electric dla hamburskiego przewoźnika Hochbahn została zamontowana elektryczna oś napędowa ZF AVE 130. Nowatorskie elektrobusy otrzymały baterie litowo-tytanowe o pojemności 100 kWh oraz osprzęt elektryczny firmy Medcom. Pojazdy wykorzystują system ładowania dachowego, który pozwala im kursować na linii przez cały dzień. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu zewnętrznej ładowarki o maksymalnej mocy 300 kW, znajdującej się na trasie przejazdu.
Infrastrukturę ładowania na przystankach krańcowych innowacyjnej linii autobusowej 109 dostarczył Siemens. Dzięki obniżanym pantografom i mocy ładowania do 300 kW autobusy potrzebują tylko sześciu minut na uzupełnienie energii. Do tej pory przez łącze typu plug-in były tu ładowane autobusy hybrydowe innego producenta. Dzięki odpowiedniej konwersji infrastruktury ładowania mogą z niej teraz też korzystać pojazdy Solarisa. Tym samym po raz pierwszy infrastruktura ładowania dla autobusów elektrycznych przekroczyła ograniczenia producenckie, stając się prawdziwie interoperacyjną.