Partnerzy serwisu:
Mobilność

Hamburg stawia na bezemisyjność: przetestują różne autobusy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-12-23 10:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hamburg stawia na bezemisyjność: przetestują różne autobusy
fot. WU
W zeszły czwartek 18 grudnia br. w Hamburgu ruszyła innowacyjna linia nr 109. Kursują na niej – w ramach testów – różne pojazdy z alternatywnymi źródłami zasilania, w tym pierwszy na rynku Solaris Urbino z ogniwem paliwowym zasilanym wodorem. Od 2020 r. miasto chce zaprzestać zakupu konwencjonalnych pojazdów dieslowskich.

Innowacyjna linia 109 łączy dworzec główny (Hauptbahnhof/ZOB) ze stacją metra Alsterdorf, przejeżdżając przez centrum miasta. Na 9,3-kilometrowej trasie znajdują się 23 przystanki. Dziennie korzysta z trasy 15 tysięcy pasażerów. Linię tę wybrano do testowania autobusów z alternatywnymi źródłami napędu. – Priorytetem dla autobusów bateryjnych są linie, które jeżdżą przez silnie zamieszkałe centra miast. Długość tej linii pozwala na to, żeby pojazd elektryczny przejechał ją bez doładowywania. To doskonałe warunki do testowania autobusów – wyjaśnia Günter Elste, szef operatora komunikacji Hochbahn.

Sprawdzian przed 2020 r.

Zdobyte doświadczenia z linii 109 mają dać odpowiedź, które z niskoemisyjnych technologii sprawdzają się najlepiej w rzeczywistym ruchu miejskim. Pozwoli to także na porównanie rentowności różnych rozwiązań. To ważne pytanie w kontekście planów Hamburga zakładających rezygnację od 2020 r. z zakupu pojazdów z konwencjonalnym silnikiem diesla. – Innowacyjna linia w Hamburgu przyniesie nam ważną wiedzę dotyczącą rozwoju ekologicznych autobusów. Ten test pozwoli nam przyspieszyć wdrażanie takich autobusów na naszych drogach. Start innowacyjnej linii sprawia, że osiągnięcie celu, jakim jest zakup od 2020 r. tylko innowacyjnych autobusów, jest w zasięgu ręki. Cieszymy się z dobrej współpracy przemysłu z Hochbahnem. Hamburg staje się znaczącym laboratorium rozwoju technologii napędów autobusów – mówi Olaf Scholz, burmistrz Hamburga. Jak dodaje, można oczekiwać, że technologie będą tanieć i nie będą znacznie droższe od diesla.

W uroczystości inauguracji linii uczestniczyli też przedstawiciele władz federalnych. – Dobrze funkcjonujący transport jest gwarantem zrównoważonego i nowoczesnego rozwoju miast. Poprzez wdrożenie cichych, innowacyjnych i niskoemisyjnych technologii możemy jeszcze zwiększyć atrakcyjność spółek transportu publicznego, dlatego też federalne Ministerstwo Transportu wspiera zakup autobusów z innowacyjnym napędem i integrację nowych technologii w istniejących flotach pojazdów. Modelowe projekty na terenie całych Niemiec pokazały, że elekotromobilność też dobrze sprawdza się na polu autobusów i znajduje pozytywny oddźwięk wśród pasażerów – mówi Rainer Bomba, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, które dofinansowało hamburski projekt.


fot. WU

W całych Niemczech prowadzonych jest teraz ok. 20 różnych projektów z udziałem elektrobusów. Tylko w Hamburgu od początku tej kadencji (grudzień 2013 r.) zainwestowano w innowacyjne napędu ponad 10 mln euro. – Łącznie wsparliśmy elektromobilność w Hamburgu kwotą ponad 41 mln euro – mówi Bomba. Jak dodaje, wszystkie projekty do sukcesu wymagają akceptacji mieszkańców, którzy dostrzegą ich sens i realne korzyści.

Wyniki regularnie

Na linii kursują pojazdy z różnymi formami napędu. Jednym z nich jest Volvo 7900 Electric Hybrid, który na bateriach może przejechać 7 km. Kolejnym pojazdem jest Mercedes Citao FuellCELL-Hybrid. Zupełną nowością jest polskiej produkcji Solaris Urbino 18.75 electric z ogniwem wodorowym. Autobus miał światową premierę w czwartek 18 grudnia przy okazji inauguracji innowacyjnej linii 109. Zasadnicze źródło napędu stanowią baterie, które są ładowane w trakcie jazdy za pomocą ogniw wodorowych. Tak przygotowany pojazd może przejechać dziennie 300 km (więcej o pojeździe). Oprócz tego na linii dla porównania jeździ zwykły, klasyczny autobus dieslowski. – Hochbahn jest wzorem dla całej branży jak poważnie oraz w sposób zrównoważony podchodzić do wdrażania nowych technologii i testowania ich codziennej przydatności – mówi Martin Schmitz z izby komunikacyjnej VDV. Podczas testów będzie zwracana uwaga na zużycie energii, dostępność autobusów oraz ich udział w ograniczeniu emisji spalin.

Hochbahn będzie regularnie prezentować wynik testów. – Na początku pozwólmy wszystkim autobusom, żeby spokojnie pojeździły przez kilka miesięcy, żebyśmy się wyćwiczyli się w ich obsłudze na tej linii, żeby osiągnąć dobre warunki do porównywania ich pracy. Po tych paru miesiącach wdrożenia będziemy informowali na bieżąco – nawet co kwartał – o efektach tego testu porównawczego – zapowiada Günter Elste, szef Hochbahn.


fot. WU


fot. WU

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS