Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Hamburg nie ma miejsca na tramwaje. Będzie rozwój metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-01-04 13:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hamburg nie ma miejsca na tramwaje. Będzie rozwój metra
panorama Hamburgafot. Oschti, correction: Daveblack, public domain Wikimedia commons
Hamburg, zamieszkiwany przez ponad 1,7 mln osób, odrzucił pomysł budowy tramwajów. – Alternatywą dla nas jest albo system autobusowy, albo system metra. Powody są zupełnie racjonalne, a nie emocjonalne – mówi Günter Elste, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Hochbahn. W ciągu najbliższych dwóch dekad miasto planuje zbudować 30 km linii metra.

W Hamburgu z uwagi na duże potoki pasażerskie niektóre trasy są obsługiwane przez dwuprzegubowe, 24-metrowe autobusy. Jednocześnie miasto mówi dużo o ograniczeniu emisji. W grudniu lokalne przedsiębiorstwo komunikacyjne zainaugurowało innowacyjną linię, obsługiwaną przez różne autobusy o alternatywnych formach zasilania. Jeździ na niej też polski Solaris Urbino 18,75 z ogniwem wodorowym. Testy te mają dać odpowiedź na pytanie, które technologie rozwijać – od 2020 r. miasto chce przestać kupować pojazdy dieslowskie. Jednocześnie Hamburg odrzucił pomysł budowy tramwajów.

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: W Hamburgu dużo mówi się o niskiej emisji i jednocześnie konieczności obsłużenia dużych potoków pasażerskich. Dlaczego w takim razie nie tramwaje?

Günter Elste, szef przedsiębiorstwa Hochbahn:
To jest bardzo trudne pytanie, ale postaram się na nie odpowiedzieć – powody są zupełnie racjonalne, a nie emocjonalne. Alternatywą dla nas jest albo system autobusowy, albo system metra, ponieważ do tramwaju potrzebowalibyśmy zdecydowanie większej powierzchni ulic niż to jest obecnie dostępne. Miasto rośnie, jest coraz więcej budynków, wszystko się rozwija, dlatego też zdecydowaliśmy się – jeżeli chodzi o pojazdy szynowe – na rozwój metra jako oczywiście droższego środka transportu, ale efektywniejszego niż tramwaj. W następnych latach planujemy rozbudowę metra o kolejne 30 kilometrów. Jeżeli chodzi o porównanie, przy 36-metrowych tramwajach o pojemności 240 osób i takcie co pięć minut wychodziło nam ok. 2880 pasażerów na godzinę na daną trasę. W metrze możemy przewieźć 9 tys. pasażerów, czyli trzy razy bardziej efektywnie, stąd taka a nie inna decyzja.

Poza tym w przypadku tramwajów takt 3-minutowy byłby bardzo ciężki do zrealizowania z uwagi na ograniczenia powierzchniowe. W metrze w następnej dekadzie chcemy zejść do taktu co 90 sekund.

W jakim kierunku nastąpi rozwój metra?

Będziemy skupiali się na kierunkach, które obecnie nie mają dostępu do metra – północno-wschodnie i północno-zachodnie części miasta, które będą się łączyły z pozostałymi liniami w centrum miasta trasą w kształcie litery V. To 30 km linii, 28 nowych przystanków, ponad – w początkowej fazie – 120 tys. nowych mieszkańców, którzy będą mieli dostęp do metra.

Oprócz tego na niektórych liniach są plany dobudowania przystanków w miejscach, które obecnie są już gęsto zaludnione. Zmniejszy to odległości między przystankami i zwiększy tym samym dostępność metra.

Realizacja tych planów to jak odległa perspektywa?

Oczywiście to jest projekt długofalowy. Potrzebujemy jeszcze czterech lat planowania i przygotowań, później 5-6 lat na budowanie pierwszego nowego odcinka metra – linii U5. Prace zaczynamy od zewnętrznych osiedli, bo urobku nie możemy przewozić przez centrum miasta. Będziemy równolegle starali się budować dwie kolejne trasy. Trzeba liczyć, że projekt będzie skończony w połowie lat 30. XXI w. Kto jednak nie zaczyna projektów, ten ich też nie skończy.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Hamburg: Z obserwatora do sprawcy rozwoju elektromobilności

Mobilność

Hamburg: Z obserwatora do sprawcy rozwoju elektromobilności

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2014

Premiera elektrobusu Solarisa 18,75 z ogniwem wodorowym dla Hamburga

Komunikacja

Premiera elektrobusu Solarisa 18,75 z ogniwem wodorowym dla Hamburga

Witold Urbanowicz 19 grudnia 2014

Hamburg planuje rozbudowę metra

Komunikacja

Hamburg planuje rozbudowę metra

Łukasz Pastor 15 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS