Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Hamburg nie ma miejsca na tramwaje. Będzie rozwój metra

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Hamburg nie ma miejsca na tramwaje. Będzie rozwój metra
fot. Oschti, correction: Daveblack, public domain Wikimedia commonspanorama Hamburga
Hamburg, zamieszkiwany przez ponad 1,7 mln osób, odrzucił pomysł budowy tramwajów. – Alternatywą dla nas jest albo system autobusowy, albo system metra. Powody są zupełnie racjonalne, a nie emocjonalne – mówi Günter Elste, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Hochbahn. W ciągu najbliższych dwóch dekad miasto planuje zbudować 30 km linii metra.

W Hamburgu z uwagi na duże potoki pasażerskie niektóre trasy są obsługiwane przez dwuprzegubowe, 24-metrowe autobusy. Jednocześnie miasto mówi dużo o ograniczeniu emisji. W grudniu lokalne przedsiębiorstwo komunikacyjne zainaugurowało innowacyjną linię, obsługiwaną przez różne autobusy o alternatywnych formach zasilania. Jeździ na niej też polski Solaris Urbino 18,75 z ogniwem wodorowym. Testy te mają dać odpowiedź na pytanie, które technologie rozwijać – od 2020 r. miasto chce przestać kupować pojazdy dieslowskie. Jednocześnie Hamburg odrzucił pomysł budowy tramwajów.

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: W Hamburgu dużo mówi się o niskiej emisji i jednocześnie konieczności obsłużenia dużych potoków pasażerskich. Dlaczego w takim razie nie tramwaje?

Günter Elste, szef przedsiębiorstwa Hochbahn:
To jest bardzo trudne pytanie, ale postaram się na nie odpowiedzieć – powody są zupełnie racjonalne, a nie emocjonalne. Alternatywą dla nas jest albo system autobusowy, albo system metra, ponieważ do tramwaju potrzebowalibyśmy zdecydowanie większej powierzchni ulic niż to jest obecnie dostępne. Miasto rośnie, jest coraz więcej budynków, wszystko się rozwija, dlatego też zdecydowaliśmy się – jeżeli chodzi o pojazdy szynowe – na rozwój metra jako oczywiście droższego środka transportu, ale efektywniejszego niż tramwaj. W następnych latach planujemy rozbudowę metra o kolejne 30 kilometrów. Jeżeli chodzi o porównanie, przy 36-metrowych tramwajach o pojemności 240 osób i takcie co pięć minut wychodziło nam ok. 2880 pasażerów na godzinę na daną trasę. W metrze możemy przewieźć 9 tys. pasażerów, czyli trzy razy bardziej efektywnie, stąd taka a nie inna decyzja.

Poza tym w przypadku tramwajów takt 3-minutowy byłby bardzo ciężki do zrealizowania z uwagi na ograniczenia powierzchniowe. W metrze w następnej dekadzie chcemy zejść do taktu co 90 sekund.

W jakim kierunku nastąpi rozwój metra?

Będziemy skupiali się na kierunkach, które obecnie nie mają dostępu do metra – północno-wschodnie i północno-zachodnie części miasta, które będą się łączyły z pozostałymi liniami w centrum miasta trasą w kształcie litery V. To 30 km linii, 28 nowych przystanków, ponad – w początkowej fazie – 120 tys. nowych mieszkańców, którzy będą mieli dostęp do metra.

Oprócz tego na niektórych liniach są plany dobudowania przystanków w miejscach, które obecnie są już gęsto zaludnione. Zmniejszy to odległości między przystankami i zwiększy tym samym dostępność metra.

Realizacja tych planów to jak odległa perspektywa?

Oczywiście to jest projekt długofalowy. Potrzebujemy jeszcze czterech lat planowania i przygotowań, później 5-6 lat na budowanie pierwszego nowego odcinka metra – linii U5. Prace zaczynamy od zewnętrznych osiedli, bo urobku nie możemy przewozić przez centrum miasta. Będziemy równolegle starali się budować dwie kolejne trasy. Trzeba liczyć, że projekt będzie skończony w połowie lat 30. XXI w. Kto jednak nie zaczyna projektów, ten ich też nie skończy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy

Mobilność

Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy

Łukasz Malinowski 27 października 2020

Hamburg. Solaris dostarczy 10 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Hamburg: Z obserwatora do sprawcy rozwoju elektromobilności

Mobilność

Premiera elektrobusu Solarisa 18,75 z ogniwem wodorowym dla Hamburga

Komunikacja

Zobacz również:

Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy

Mobilność

Hamburg. Ruszają autonomiczne pojazdy

Łukasz Malinowski 27 października 2020

Hamburg. Solaris dostarczy 10 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Hamburg: Z obserwatora do sprawcy rozwoju elektromobilności

Mobilność

Premiera elektrobusu Solarisa 18,75 z ogniwem wodorowym dla Hamburga

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5