Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gruzja. Cały transport elektryczny zlikwidowany

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-03-02 09:16
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gruzja. Cały transport elektryczny zlikwidowany
trolejbus w Suchumfot. Kasper Fiszer
Trudno uwierzyć w rekordowe tempo zamykania sieci tramwajowych i trolejbusowych na terenie kontrolowanym przez tbiliski rząd. W pierwszej dekadzie tego wieku z mapy kraju zniknęło wszystkie 11 systemów transportu elektrycznego! Dzięki rosyjskiemu wsparciu nadal funkcjonują za to trolejbusy w Suchum, stolicy separatystycznej Abchazji.

Jeszcze na początku XXI wieku transport elektryczny odgrywał w Gruzji znaczącą rolę. W niemal pięciokrotnie mniejszym niż Polska (i ośmiokrotnie mniej liczebnym!) kraju komunikacja tramwajowa lub trolejbusowa funkcjonowała w dziesięciu miastach. W czasie burzliwych przemian początku lat 90. zlikwidowano tylko jedną sieć trolejbusową – w malutkim Cchinwali, nad którym zresztą zaraz potem gruziński rząd stracił kontrolę (dziś to stolica separatystycznej Osetii Południowej). Choć niektóre systemy przestały potem funkcjonować w czasie wewnętrznej wojny z lat 1992 – 93, udało się je później odbudować.

Cięcia od prowincji po stolicę

Niedoinwestowane systemy oparte wyłącznie na wyeksploatowanym radzieckim taborze przetrwały jednak tylko do pierwszych lat XXI wieku. Śmierć techniczna zbiegła się z niechętną polityką miast. Tempo likwidacji było zawrotne: trolejbusy zniknęły kolejno z niewielkiej Samtredii (2003), portowego Poti (2004), nadmorskiego kurortu Batumi (2005), malutkiego Ozurgeti i stołecznego Tbilisi (2006), znanej z kolejek linowych Cziatury (2008), drugiego w kraju Kutaisi, czwartego Rustawi i osłabionego przeprowadzoną rok wcześniej inwazją wojsk rosyjskich Zugdidi (2009) oraz z miasta urodzin Stalina Gori (2010).

W tym samym roku co trolejbusy z tbiliskich ulic zniknęły też tramwaje ostatniej funkcjonującej linii. Rok wcześniej zlikwidowano trzy trasy, przed sześcioma laty – jeszcze cztery. Była to jedyna w Gruzji sieć tramwaju elektrycznego i jedna z dwóch sieci tramwajowych w historii kraju – tramwaje konne w Poti funkcjonowały do 1934 roku.

Trolejbus mają... separatyści

Na ziemiach uznawanych przez Gruzję za własne pozostał jednak jeden czynny system komunikacji trolejbusowej. Na terenie Suchumi (zwanego także – dla odróżnienia od nazewnictwa gruzińskiego – Suchum), stolicy Republiki Abchazji, która po bratobójczej wojnie z pierwszej połowy lat 90. jednostronnie ogłosiła niepodległość, funkcjonuje bowiem sieć trzech linii trolejbusowych.

Mimo niepewnego statusu formalnego południowokaukaskiego quasi-państwa życie w jego stolicy biegnie normalnym rytmem. Stutysięczne miasto leży nad brzegiem Morza Czarnego. Znaczącym źródłem utrzymania mieszkańców jest turystyka – to coraz bardziej popularny wśród Rosjan kurort oferujący tak samo ciepłe plaże jak nieodległe Soczi, ale za mniejsze pieniądze. Podstawowym środkiem transportu są tu marszrutki – państwowe i prywatne mikrobusy, ale na głównych ciągach komunikacyjnych dużo tańszą konkurencję stanowią dla nich trolejbusy trzech linii, w tym jednej podmiejskiej. Zdecydowanie niższa niż w busach jest w nich opłata za przejazd – zamiast 5 lub 10 rubli rosyjskich (1 rubel to ok. 10 gr. – to powszechna waluta w Abchazji) płaci się zaledwie 3 ruble.

Nowe trolzy przy zrujnowanych budynkach

Zaskakujący jest stan tamtejszego taboru. Kraj nie podniósł się jeszcze po tlącym się wciąż konflikcie z Gruzją i nawet w centrum stolicy można znaleźć budynki opuszczone po zniszczeniach wojennych, ale wszystkie eksploatowane pojazdy są zaledwie kilkuletnie. Podarowane przez Moskwę używane ZIU zostały niemal całkowicie zastąpione w 2010 roku kupionymi przez rząd Abchazji fabrycznie nowymi trolejbusami tej samej marki i Trolzami Optima. W ruchu znajduje się 28 pojazdów, z czego aż 25 wyprodukowano w 2010 roku, a 3 – w 2004.

Czy Suchum pozostanie jedynym miastem z naziemnym transportem elektrycznym na zachodnim Zakaukaziu? Być może nie – istnieją plany budowy nowej sieci tramwajowej w Tbilisi, ale wciąż nie wiadomo, kiedy miałaby ona powstać.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Prawo & Finanse

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2014

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

Nie trolejbus, nie autobus lecz duobus

Komunikacja

Nie trolejbus, nie autobus lecz duobus

Michał Jagusiak 28 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS