Miasto rozpisało przetarg na zakup 7 autobusów hybrydowych. Zakup połączono z zadaniem przebudowy infrastruktury w Grudziądzu na ul. Kruszelnickiego, Sienkiewicza oraz Ikara. Miasto chce także zamontować stacje szybkiego i wolnego ładowania pojazdów. Stąd również przebudowane zostaną także pętle autobusowe na ul. Poniatowskiego oraz przy Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym. Znajdą się tam stacje doładowujące. Oferty powinniśmy poznać w kwietniu.
Grudziądz rozpisał właśnie przetarg na dostawę 7 autobusów hybrydowych z normą emisji spalin Euro 6. Producent taboru dodatkowo będzie musiał zamontować 7 stacji wolnego (o mocy nie większej niż 20 kWh) i 2 szybkiego ładowania. Zamawiający zaznaczył także konieczność przeszkolenia 4 pracowników przewoźnika w zakresie obsługi i napraw nowych autobusów oraz 16 pracowników w zakresie prowadzenia i obsługi pojazdów. Szkolenia miałyby się zakończyć przed odbiorem ostatniego autobusu.
Będą ładowarki na mieścieZapowiedzi pozyskania nowego taboru pojawiły się już
w budżecie miasta na 2018 rok. Zadanie kupna hybryd powiązano z przebudową infrastruktury na ul. Kruszelnickiego, Sienkiewicza oraz Ikara. Grudziądz chce także zamontować na mieście stacje szybkiego ładowania, stąd przebudowa pętli autobusowych na ul. Poniatowskiego oraz i ul. Rydygiera. Maksymalny poziom mocy do ładowania autobusów ma wynieść 150 kW z możliwością zwiększenia mocy do 400 kW. Będą to stacje z odwróconym pantografem zamontowanym na maszcie.
Jakie autobusy w środku?Miasto zamawia standardowej długości autobusy w przedziale 12-12,2 metra. Pojazd ma pomieścić co najmniej 80 pasażerów, a dla 28 powinno się znaleźć miejsce siedzące. Co najmniej 6 z nich ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Standardowo przewidziano 1 miejsce na wózek dziecięcy i 1 miejsce na wózek inwalidzki.
Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6. Jego minimalną moc określono na 170 kW. W przypadku części elektrycznej, maksymalny poziom zużycia energii podczas stałego cyklu użytkowania autobusu ma wynieść 8,6 mln MJ. Silnik elektryczny napędu hybrydowego ma być trójfazowy o mocy ciągłej poniżej 70 kW, 70kW-100 kW albo powyżej 100 kW. Moc mają dostarczać akumulatory litowo-jonowe. Pojazd ma zostać wyposażony dodatkowo w system rekuperacji energii.
Wszystkie okna boczne będą się otwierać uchylnie lub przesuwnie. Dodatkowo w pojazdach pojawi się klimatyzacja części pasażerskiej. Ogrzewanie powinno zapewnić utrzymanie temperatury w granicach od +10 st. C do +15 st. C przy temperaturze zewnętrznej minus 15 st. C. System ten wyposażony będzie w niezależne zasilane olejem napędowym o mocy min. 30 kW.
Dostęp do pojazdu zapewni troje drzwi w układzie 2-2-2, otwieranych do wnętrza autobusu. W środku znajdą się co najmniej 3 kasowniki do biletów papierowych, monitoring, minimum 2 podwójne porty USB w przestrzeni pasażerskiej i 1 w kabinie kierowcy.
Dziewięć miesięcy na realizacjęCzas na dostarczenie pojazdów wyznaczono na 9 miesięcy. Składanie ofert trwa do 23 kwietnia do godziny 10:00. Aby wziąć udział w przetargu, wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert wykonał należycie co najmniej jedną dostawę 5 autobusów niskoemisyjnych Euro 6I hybrydowych z możliwością szybkiego ładowania przeznaczonych dla komunikacji miejskiej.
O wyborze oferty w większości zadecyduje cena (60%), parametry konstrukcji autobusu (15%) oraz parametry techniczne układu napędowego (25%). Zadanie ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.