Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Grodzisk Mazowiecki bez wiaty, ale z wyremontowanym dworcem

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-02-03 10:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Grodzisk Mazowiecki bez wiaty, ale z wyremontowanym dworcem
fot. Martyn Janduła
Zabytkowy dworzec w Grodzisku Mazowieckim został już w środku i na zewnątrz zmodernizowany. Na remont czeka jeszcze dach. Kolejarze na wniosek konserwatora zabytków zdecydowali jednocześnie o rozebraniu charakterystycznej przedwojennej „skrzydlatej” wiaty na peronie 1, by lepiej wyeksponować budynek.

Grodzisk Mazowiecki był stacją końcową pierwszego wybudowanego odcinka Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, będącej pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. Pociągi dojechały tutaj w 1845 r. Obecny dworzec wybudowano w latach 1922-1924 wg projektu Romuala Millera, który w 1972 r. został wpisany do rejestru zabytków.

Ostatnio stacja, jak i dworzec przechodziły remont. – Dworzec w Grodzisku Mazowieckim został w pełni zmodernizowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakres prac obejmował między innymi: odnowienie elewacji i wnętrza budynku, wymianę okien i drzwi, zmianę organizacji funkcjonalnej, położenie nowych instalacji (w tym instalacja nowego systemu ogrzewania gazowego) oraz montaż iluminacji budynku – wylicza Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.

W tej chwili trwa jeszcze zagospodarowywanie miejsca wewnątrz dworca. – Oprócz funkcjonującej już przestrzeni związanej z obsługą podróżnych (kasy, poczekalnia), na terenie dworca wkrótce dostępny będzie sklep spożywczy oraz punkt gastronomiczny. Ponadto część dworca wynajmuje Urząd Miast. W tej chwili trwają prace adaptacyjne najemców – mówi Bułtowicz.

Zakończyły się też wszystkie roboty na peronach. – Pasażerowie mają do dyspozycji dwa odnowione perony wyposażone między innymi w nową nawierzchnię, ławki, oświetlenie, tablice informacyjne i megafony oraz przejście podziemne z dostępnymi windami – mówi Maciej Bułtowicz.

Na peronie 1 rozebrano przedwojenną „skrzydlatą” wiatę, które zdobią jeszcze perony na linii grodziskiej i otwockiej (stojąc często w jaskrawym kontraście względem niskiej jakości współczesnych zadaszeń stawianych przez PKP PLK). – Zgodnie z nakazem konserwatora zabytków wiata została zdemontowana, aby odsłonić budynek dworca, który został wyremontowany przez PKP SA – wyjaśnia Bułtowicz.

Zachowano jedynie mniejszą „skrzydlatą” wiatę na peronie drugim, która do niedawna jeszcze stanowiła zadaszenie dla przejścia podziemnego. Została ona wyremontowana, ale już nie osłania schodów, gdyż na stacji wybudowano w innym miejscu nowe przejście podziemne. Dodatkowo na obydwu peronach, w ich zachodniej części, ustawiono nowe, współczesne wiaty. – Nie planujemy kolejnych zmian na tej stacji – mówi Maciej Bułtowicz.


fot. MJ

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rusza budowa dworca w Puławach

Przestrzeń

Rusza budowa dworca w Puławach

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2016

Kilkadziesiąt dworców do zburzenia

Przestrzeń

Kilkadziesiąt dworców do zburzenia

Witold Urbanowicz 06 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS