Gorzów Wielkopolski zabiera się za projektowanie remontu szczególnego odcinka sieci tramwajowej – w ciągu Chrobrego i Mieszka I, czyli w miejscu, gdzie znajduje się miejski deptak. W związku z rozpoczęciem kluczowych remontów ruch tramwajów pozostaje całkowicie wstrzymany od początku października.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowej na przebudowę drogi wraz z ok. 1,6-km odcinkiem torowiska w ul. Chrobrego na odcinku od ul. Sikorskiego do ul. Borowskiego i Mieszka I na odcinku od ul. Borowskiego do ul. Roosevelta. Zakres planowanych prac obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury z założeniem, że sieć trakcyjna nie może być przymocowana do budynków. W ramach inwestycji przebudowane mają zostać też deptak, skrzyżowania, obiekt mostowy.
Na ul. Chrobrego ma pojawić się pełnoprawny deptak, ze swobodnym ruchem pieszym i dopuszczeniem dojazdu do wybranych nieruchomości. Pas ul. Chrobrego na całej długości placu Nieznanego Żołnierza projektowany jest jako niedostępny dla przejazdu/wjazdu pojazdów mechanicznych ze względu na możliwość dojazdu do wszystkich nieruchomości w tym obszarze od strony dziedzińca wewnętrznego kwartału. Przy torowisku planuje się strefy wypoczynku o szerokości 3,5 m. W ramach stref odpoczynku projektuje się perony przystankowe wraz z ich elementami wyposażenia, słupy oświetleniowo-trakcyjne, ławki, zgrupowania siedzisk, stojaki rowerowe oraz nasadzenia. Dopuszcza się również czasowy postój w określonych godzinach pojazdów mechanicznych pełniących funkcje dostawcze do lokali znajdujących się w parterach nieruchomości wzdłuż ul. Chrobrego. Dowóz ma być możliwy w godz. 7-11.
Zgodnie z rekomendacjami na trasie powinny pojawić się słupy ozdobne. Na odcinku deptaka powinny pojawić się sygnalizacja świetlna i dźwiękowa ostrzegająca o nadjeżdżającym tramwaju. Przewidziano priorytet dla tramwajów. Celem jest przejazd tramwaju bez zatrzymań poza przystankami. Analizie będzie poddana ich lokalizacja. Zadaniem wykonawcy będzie też rozważenie możliwości wprowadzenia przystanków wiedeńskich lub antyzatok. Projektant powinien przeanalizować możliwość wyznaczenia sygnalizowanego przejścia dla pieszych na przedłużeniu ulic Wełniany Rynek – Pocztowa. Przejście ma w jak najmniejszym stopniu wpływać negatywnie na przepustowość na tym odcinku. Zgodnie z wytycznymi mała architektura na Chrobrego ma nawiązywać do rozwiązań z nowo projektowanego deptaka na Sikorskiego. Na ulicach pojawi się nowa zieleń – ustalono, że wysokość drzew liścianych powinna wynosić co najmniej 3,5, a iglastych – 1,8 m.
Termin składania mija 7 listopada. O wyborze zadecydują cena (60%), skrócenie okresu realizacji zamówienia (20%) oraz czas reakcji i wykonania czynności w ramach nadzoru autorskiego (20%). Na realizację całości przeznaczono do 26 miesięcy.
Zamawiający zakłada, że projekt budowlany powstanie w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy, a uzyskanie decyzji administracyjnej zezwalającej na prowadzenie robót budowlanych w ciągu 9 miesięcy. Realizacja inwestycji, w czasie której projektant będzie sprawował nadzór autorski, zajmie według założeń 16 miesięcy.
Przetarg i planowane prace wpisują się w plan kompleksowej modernizacji zaniedbanej sieci tramwajowej. Od początku października ruch tramwajów
pozostaje całkowicie wstrzymany w związku z rozpoczęciem prac na jednym z kluczowych odcinków. Tramwaje w nowej odsłonie wrócą najwcześniej w II połowie przyszłego roku.