Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gorzów: Za rozwój trzeba zapłacić

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gorzów: Za rozwój trzeba zapłacić
fot. Michał Obiegło, public domain Wikimedia commons
Dużo emocji w Gorzowie Wielkopolskim wywołuje propozycja podwyżek cen biletów. Władze miasta przekonują, że są one konieczne, by MZK zamknął rok na plusie, a tym samym mógł się ubiegać o kredyty na realizację inwestycji wynikających z ambitnego planu transportowego.

Władze miasta proponowały, by ponieść cenę biletu jednorazowego z 2,90 zł na 3,20 zł, a miesięcznego z 92 na 96 zł. – Jeśli chcemy komunikację miejską w Gorzowie wyposażyć w nowe torowiska, nowe rozwiązania komunikacyjne, nowy tabor, musimy dać szansę MZK, jak i miastu, żeby były środki na wkład własny. Stąd propozycja podwyższenia cen biletów – mówi Tadeusz Jędrzejczak, prezydent miasta.

W 2014 r. w budżecie na MZK zapisano 38,2 mln zł, z czego ponad 20 mln zł pochodzi z budżetu miasta, a reszta to wpływy z biletów. – Wiemy wszyscy w mieście, że spada liczba pasażerów. To powoduje, że MZK w roku 2014 jako spółka prawa handlowego ma zapisaną zyskowność na poziomie zero. Dlatego też, gdy uchwalono budżet, przygotowaliśmy nową taryfę, żeby MZK w wyniku tej zwiększonej liczby pieniędzy uzyskałby zysk – mówi Jędrzejczak. Dzięki tym zmianom MZK zamknąłby rok zyskiem na poziomie 3%, co dawałoby szansę na pozyskanie wielomilionowych kredytów na planowane inwestycje.

– Jeżeli nie zgromadzimy środków finansowych z biletów w tej wysokości, jaka jest planowana w budżecie, to albo tniemy linie, zmniejszając dostępność komunikacji miejskiej i zwalniamy ludzi bądź zmieniamy system ich zatrudnienia, albo zwiększamy dotację z budżetu miasta, z którego pieniądze pochodzą tylko i wyłącznie z podatków, subwencji i obrotu nieruchomościami – ostrzega prezydent miasta.

Podwyżce sprzeciwili się radni, którzy zaproponowali wprowadzenie biletów czasowych czy na krótkie dystanse. – MZK po przekształceniu w spółkę znalazło dodatkowe dochody. Uszczelniono system, mniej osób jeździ na gapę. Myślę, że to nie jest koniec możliwości poszukiwania dodatkowych dochodów i obniżania nieuzasadnionych kosztów – mówi radny Mirosław Rawa, który w radiu Gorzów 96,6 FM przekonywał, że nie należy „wyciągać pieniędzy z kieszeni mieszkańców, które i tak nie są pełne”.

Po sprzeciwach radnych władze miasta wstrzymały prace nad podwyżką. Ponadto zlecono Marcinowi Gromadzkiemu z firmy Public Transport Consulting, która przygotowywała wcześniej plan transportowy dla Gorzowa Wielkopolskiego, ocenienie wpływu propozycji radnych na budżet spółki. – Są złe doświadczenia z biletem odcinkowym, czasowym – twierdzi Tadeusz Tomasik, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta. Jak przekonują władze miasta, w wielu przypadkach wprowadzenie biletów czasowych spowodowało spadek wpływów.

Marcin Gromadzki zaproponował wprowadzenie biletu przesiadkowego, ważnego przez 90 minut. W tej chwili ustalany jest harmonogram działań ws. zmian w taryfie. Na razie z zasiadania w radzie nadzorczej MZK zrezygnował Tadeusz Jankowski, który był zbulwersowany „populistycznym działaniem” radnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5