Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gorzów przed szeregiem wyzwań tramwajowych. Remonty, tabor, nowa trasa

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz / Elżbieta Pałys

Data publikacji:
2017-03-14 10:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gorzów przed szeregiem wyzwań tramwajowych. Remonty, tabor, nowa trasa
fot. WU
Gorzów Wielkopolski wreszcie po latach zabiera się za nadrabianie wieloletnich zaległości związanych z infrastrukturą tramwajową. Niezbędne są remonty infrastruktury, co stanowi spore przedsięwzięcie w budżecie miasta. – Wymiana taboru jest również ważna, dlatego że po Gorzowie jeżdżą tramwaje 40-letnie – podkreśla Artur Radziński, wiceprezydent Gorzowa Wielkopolskiego, z którym rozmawiamy także o remoncie Kostrzyńskiej i budowie nowych tras.

Gorzów Wielkopolski po wielu latach prowadzi pierwszy przetarg na zakup nowych tramwajów. Jednak skala niezbędnych inwestycji jest niezbędna. – Kupujemy nowe tramwaje, ale wcześniej realizujemy wymianę torowisk. Chcę podkreślić, że to – jak na możliwości budżetu miasta – jest zadaniem wręcz niewyobrażalne. Mamy budżet na poziomie 630 mln zł, tymczasem modernizacja trakcji tramwajowej to koszt ok. 260 mln zł – mówi Artur Radziński, wiceprezydent Gorzowa.

Co z Kostrzyńską?

Jedną z pilnych inwestycji jest przebudowa ulicy Kostrzyńskiej. – Mamy tam problem z tzw. ekologami, którzy nam bezskutecznie blokują możliwość usunięcia drzew. To może źle zabrzmieć, ale faktem jest, że te drzewa w wielu przypadkach mają po ok. 100 lat i ich usuniecie – jeśli nie w perspektywie tego roku, to w kolejnych – może się okazać wręcz koniecznością. Zwłaszcza, że wszelkie prace ziemne niszczą systemy korzeniowe – mówi Radziński.

Protesty mogą spowodować opóźnienie inwestycji. – To może nam sprawę o tyle komplikować, że z tamtego miejsca wyjeżdżają z zajezdni tramwaje, wiec spowoduje to, że będziemy musieli dłużej opierać się na autobusowej komunikacji – mówi Artur Radziński. Miasto jednak ogłosiło właśnie przetarg na przeprowadzenie prac.

Projekt zakłada przebudowę torowiska na części odcinka z dwutorowego na jednotorowe. – Ta ulica jest nienormatywnie wąska – gdyby założyć – a takie plany były – że budujemy w tamtym kierunku, w stronę granicy Niemiec, drogę dwupasmową w ramach dojazdu S3 i DK22, musielibyśmy w budżecie założyć kwotę 2,5 raza większą na wypłatę odszkodowań dla mieszkańców, których domy trzeba byłoby wyburzyć – podkreśla wiceprezydent Gorzowa.

Nowy tabor i nowa linia

Bardzo ważnym aspektem jest wymiana taboru. – Po Gorzowie jeżdżą tramwaje 40-letnie. W żadnym mieście w Polsce takiej sytuacji nie mamy – nie ukrywa Radziński. Miasto prowadzi przetarg na dostawę 14 tramwajów z opcją na kolejne sześć. Jedyną ofertę złożyła Pesa.

Choć priorytetem pozostaje wymiana infrastruktury i zakup tramwajów, w planach jest też budowa nowej linii tramwajowej. – Na tę chwilę nie prowadzimy jeszcze nawet prac projektowych, Zamierzamy do nich się przymierzyć na przełomie 2018 i 2019 r. – mówi Artur Radziński, wiceprezydent Gorzowa. Jak dodaje, idealnie by było, gdyby dokumentację projektową z pozwoleniem na budowę uzyskać w 2018 r., by z pracami wystartować w kolejnym roku.

Również i w tej kwestii Gorzów liczy na dofinansowanie zewnętrzne. – Nie chcemy przesadzać w tych oczekiwaniach, ale gdybyśmy pozyskali taką pomoc będziemy przeszczęśliwi. Wówczas domkniemy nasze plany inwestycyjne w zakresie trakcji tramwajowej – mówi Radziński.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rewolucja w Gorzowie. Miasto kupuje 14-20 nowych tramwajów

Komunikacja

Rewolucja w Gorzowie. Miasto kupuje 14-20 nowych tramwajów

Witold Urbanowicz 30 listopada 2016

Plan Gorzowa na tramwaje. Remonty, nowe trasy i nowe pojazdy

Przestrzeń

Plan Gorzowa na tramwaje. Remonty, nowe trasy i nowe pojazdy

Witold Urbanowicz 20 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS