Partnerzy serwisu:
Komunikacja

GOP: Coraz więcej autobusów z Białorusi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
GOP: Coraz więcej autobusów z Białorusi
fot. KF
Przewoźnicy w konurbacji katowickiej eksploatują coraz więcej autobusów mało znanej w Polsce białoruskiej marki MAZ. Pojazdy zza wschodniej granicy są tańsze niż te od wiodących producentów i pozwalają na wymianę taboru w regionie, w którym oferowane stawki za wozokilometr są stosunkowo niskie.

Mińska Fabryka Samochodów (MAZ) eksportuje do Polski ciężarówki, na zamówienie lubelskiego MPK dostarczyła trolejbus, a kilka przedsiębiorstw działających w segmencie transportu publicznego zdecydowało się na autobusy ze Wschodu. Najwięcej pojazdów z białoruskiego zakładu trafiło na linie komunikacji miejskiej na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego – kursuje tam już niemal setka MAZ-ów różnych modeli.

Niska cena – autobusu i wozokilometra

Oferta mińskiej spółki dobrze trafia w specyficzne warunki transportu miejskiego na obszarze GOP. Prosta budowa i najczęściej stosunkowo ubogie wyposażenie sprawiają, że pojazdy są o kilkanaście procent tańsze niż oferowane przez konkurencję, co ma olbrzymie znaczenie w przypadku przetargów na obsługę tras, w których jedynym kryterium jest oferowana cena za każdy wozokilometr. Nowy, ale niedrogi autobus pozwala spełnić wymagania dotyczące wieku taboru, MAZ gwarantuje też krótkie terminy dostaw. Producent oferuje także stosunkowo niedrogie części zamienne, a nie najnowocześniejsza konstrukcja pojazdów ułatwia codzienną obsługę. To ważne, bo śląski rynek jest bardzo rozdrobniony i część przewoźników to małe firmy eksploatujące niewiele pojazdów i ze skromnymi zajezdniami.

Najpierw mali, potem duzi przewoźnicy

To właśnie jedno z niedużych przedsiębiorstw sprowadziło MAZ-y jako pierwsze, i to zaledwie kilka miesięcy po uzyskaniu przez producenta polskich homologacji. W 2006 roku rozpoczęła się eksploatacja białoruskich autobusów w firmie Transport Osobowy Tadeusz Powichrowski z Zabrza. Przez kolejnych kilka lat pojazdy te pojawiały się u innych prywatnych przewoźników: w Omnitechu, w Nowak-Transport czy PUP Henryk Polak.

Część pojazdów została odkupiona z innych miast, w których kupiono niewielkie partie MAZ-ów i szybko zakończono ich eksploatację z uwagi na konieczność utrzymywania dla nich oddzielnego serwisu czy nienowoczesną konstrukcję, np. z Kielc. Pojawiły się też używane autobusy sprowadzone z dość egzotycznego kierunku – z serbskiego Belgradu, od 2012 roku kursują m.in. w jaworznickim Meteorze. To niejedyna duża spółka, która kupiła mińskie wyroby – dostawy MAZ-ów do PKM Tychy trwają od 2012 roku.

Jest dużo, będzie więcej?

Najpopularniejszym na Śląsku spośród białoruskich modeli jest flagowy produkt MAZ-a, MAZ 203. To autobus o standardowej długości, ale w ofercie producenta znajdują się także pojazdy krótsze, piętnastometrowe i przegubowce. Najstarsze spośród eksploatowanych pojazdów – 103 – są oparte na konstrukcji Neoplana N4014NF (w ramach licencji), kolejne – model 203 i nowsze – są stworzone od podstaw w Mińsku.

Białoruski producent sprzedaje swoje autobusy także poza GOP – można je spotkać m.in. w Elblągu, Hajnówce czy w Trójmieście, ale to właśnie Śląsk pozostaje największym rynkiem zbytu autobusów z Mińska. W styczniu zrealizowano kolejną dostawę – dwa MAZ-y 203 kupił mysłowicki Transgór. Można się spodziewać, że popyt na pojazdy nietypowej marki nie będzie spadał. Sprzyjają temu warunki przetargowe i wciąż duży stopień wyeksploatowania taboru kursującego dla KZK GOP, MZKP i mniejszych organizatorów, który wymaga szybkiej wymiany.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Komunikacja

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Lwów nie kupi 100 białoruskich MAZ-ów z powodów politycznych

Komunikacja

MAZ z własną montownią w Tychach i nadzieją na przetargi

Komunikacja

MAZ: Autobus nie musi mieć prestiżu

Komunikacja

MAZ: Autobus nie musi mieć prestiżu

Roman Czubiński 17 października 2016

MAZ goni za europejskimi standardami

Komunikacja

MAZ goni za europejskimi standardami

Martyn Janduła 17 marca 2016

Zobacz również:

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Komunikacja

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Lwów nie kupi 100 białoruskich MAZ-ów z powodów politycznych

Komunikacja

MAZ z własną montownią w Tychach i nadzieją na przetargi

Komunikacja

MAZ: Autobus nie musi mieć prestiżu

Komunikacja

MAZ: Autobus nie musi mieć prestiżu

Roman Czubiński 17 października 2016

MAZ goni za europejskimi standardami

Komunikacja

MAZ goni za europejskimi standardami

Martyn Janduła 17 marca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5