fot. Aktron, CC BY-SA 3.0 Wikimedia CommonsPKM Gliwice
PKM Gliwice podjęło trzecią próbę kupienia dziewięciu 12–metrowych autobusów miejskich. Na oferty urzędnicy czekają do 29 grudnia. O to, żeby przewoźnikowi nie zabrakło taboru, zadbano już wcześniej.
Historia z gliwickimi zakupami trwa od wiosny tego roku. W kwietniu rozpisano przetarg na 10 nowych autobusów. O ile 11 przegubowców udało się kupić bez specjalnych kłopotów (Solaris), to w części dotyczącej dziewięciu autobusów klasy MAXI przetarg unieważniono, bo oferty nie mieściły się w kosztorysie. Podobnie stało się w przypadku przetargu, który miał zostać rozstrzygnięty w sierpniu. Choć firma MMI zaproponowała autobusy drożej o zaledwie 150 tys. zł w porównaniu z sumą jaką przeznaczono na ten zakup w Gliwicach (drugą, droższą ofertę złożył Solaris), to przetarg też unieważniono.
W międzyczasie PKM postanowiło wydzierżawić na pół roku, od stycznia, siedem niskopodłogowych autobusów, które w pewien sposób maja ratować sytuację. Do dało spółce możliwość spokojnego rozpisania kolejnego już przetargu na wspomniane dziewięć pojazdów.
PKM od oferentów startujących w rozpisanym właśnie przetargu wymaga zaproponowania pojazdów 12–metrowych, całkowicie niskopodłogowych, spełniających normę emisji spalin Euro 6 i fabrycznie nowych, tzn. wyprodukowanych w 2017 r. Nie mogą być prototypami, a oferowane modele powinny zostać wprowadzone do użytku w państwach UE w ciągu ostatnich trzech lat w liczbie co najmniej 9 sztuk.
Pojazdy powinny być trzydrzwiowe, z jak największą liczbą miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Mają mieścić minimum 86 pasażerów, z czego co najmniej 25 proc. osób, według deklarowanej przez producenta pojemności, powinno mieć możliwość podróżowania na siedząco. Minimalna liczba miejsc, które muszą być dostępne z niskiej podłogi to osiem.
O wyborze oferty w 60 proc. zdecyduje cena. Kryteria techniczne będą decydowały o 25 proc. przyznanych punktów, warunki gwarancji i serwisu to 8 proc. kwestie ekologiczne – 5 proc., a cena części zamiennych – 2 proc.
Od oferentów wymagane jest doświadczenie w postaci zrealizowania w ciągu ostatnich trzech lat podobnego zamówienia, tzn. dostarczenia na jakikolwiek rynek unijny dziewięciu podobnych autobusów. Muszą też spełnić dość rozbudowane wymagania finansowe, tzn. posiadać ubezpieczenie na sumę 3 mln zł, wolne środki lub zdolność kredytową również na 3 mln zł, a także wykazać się przychodem za ubiegły rok w wysokości minimum 10 mln zł, w tym minimum 5 mln zł z tego przychodu musi pochodzić z działalności zbieżnej z zamówieniem.
Przewoźnik przewidział 142 dni od momentu podpisania umowy na realizację zamówienia.
PKM Gliwice korzysta z ponad 150 pojazdów, którymi obsługuje na Górnym Śląsku 45 linii autobusowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.