Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gliwice: Co po tramwajach? Trzy projekty unijne związane z transportem

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-10-26 11:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gliwice: Co po tramwajach? Trzy projekty unijne związane z transportem
Wizualizacja centrum przesiadkowegomat. UM Gliwice
Gliwice planują w obecnej perspektywie zrealizować trzy projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu. Opiewają one na kwotę ok. 230 mln zł. Miasto wzbogaci się m.in. o 29 autobusów, centrum przesiadkowe i rozbudowany system ITS.

Gliwice dzierżą niechlubne miano miasta, które jako ostatnie w Polsce – w 2009 r. – zlikwidowało tramwaje. Stało się tak mimo rozpoczynającego się projektu modernizacyjnego na pozostałej części śląsko-zagłębowskiej sieci tramwajowej oraz szeregu sporych projektów rozbudowy tramwajów w innych miastach, dofinansowanych ze środków unijnych. W Gliwicach pozostało jeszcze sporo pozostałości po linii tramwajowej, co do których miasto ma mało skonkretyzowane plany.

Miasto nie odpuszcza jednak tematu inwestycji w transport publiczny, choć teraz już jedynie kołowy. – W obecnej unijnej perspektywie finansowej Gliwice planują trzy projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu o łącznej wartości ok. 230 mln zł – informuje Anna Włodarczak, zastępca naczelnika Biura Rozwoju Miasta.

Autobusy z priorytetem

Jednym z projektów, o którym zresztą ostatnio było głośno w kontekście podejścia przedstawicieli władz miasta do pieszych, jest rozbudowa systemu detekcji wraz z modernizacją sygnalizacji świetlnych (etap II). Funkcjonalności systemu obejmują nadawanie priorytetu zielonego światła dla pojazdów komunikacji zbiorowej, a także uprzywilejowanie pojazdów służb ratowniczych.

Rozbudowane zostaną też systemy informacji drogowej dla kierowców, meteorologiczny i identyfikacji wolnych miejsc parkingowych na terenie miasta. Zostanie wprowadzona mobilna aplikacja informacyjna dla użytkowników ruchu drogowego. Ponadto przewidziana jest rozbudowa systemu meteorologicznego. Służby miejskie będą mogły korzystać też z rozbudowanego systemu punktów pomiaru ruchu wraz z identyfikacją pojazdów, monitoringu skrzyżowań wraz z analityką obrazu wideo, mobilnego centrum sterowania ruchem, a także wprowadzonego systemu preselekcyjnego ważenia pojazdów na wlotach do miasta.

Projekt ten został już zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Całkowita wartość projektu wynosi 30 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 25,5 mln zł. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie systemu – zapowiada Włodarczyk.

Centrum przesiadkowe

Sporym i ważnym dla Gliwic przedsięwzięciem jest budowa centrum przesiadkowego, które powstanie na wykupionych przez miasto terenach kolejowych. – Centrum przesiadkowe będzie skupiać wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Będzie to nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz niewielkim zapleczem komercyjnym (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą) – mówi Anna Włodarczyk.

Szacunkowa wartość projektu, który zostanie dofinansowany z RPO, to 150 mln zł. – Opracowana została wariantowa koncepcja architektoniczna, jeden w wariantów został wybrany do realizacji, obecnie trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej – mówi Włodarczyk. Jak dodaje, według wstępnych założeń, całość ma być gotowa w 2020 r.

Nowe autobusy

Poprawić się ma także tabor autobusowy. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko planowany jest zakup 29 autobusów z napędem spalinowym Euro VI i hybrydowych. – Przedsięwzięcie jest realizowane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, trwają obecnie przetargi – mówi Włodarczyk. Całkowita wartość przedsięwzięcia, obejmująca dodatkowo budowę placu postojowego dla nowych autobusów, wynosi 48 mln zł. Dofinansowanie z POIiŚ ma wynieść 39 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kto w Gliwicach nie lubi pieszych i dlaczego

Przestrzeń

Kto w Gliwicach nie lubi pieszych i dlaczego

Jakub Dybalski 13 października 2016

GMV: Kalibracja systemów informacji trwa do trzech miesięcy

Mobilność

GMV: Kalibracja systemów informacji trwa do trzech miesięcy

Martyn Janduła 15 września 2016

Nowe autobusy, ITS i drogi. Tak Kielce widzą przyszłość komunikacji

Komunikacja

Nowe autobusy, ITS i drogi. Tak Kielce widzą przyszłość komunikacji

Witold Urbanowicz 22 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS