Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Genialny peruwiański billboard. Robi wodę, odświeża powietrze

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-05-10 08:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Genialny peruwiański billboard. Robi wodę, odświeża powietrze
źródło: mayodraftfcb.com
Inżynierowie z prywatnego Uniwersytetu Inżynierii i Technologii w Limie wymyślili reklamowy billboard, który filtruje powietrze równie efektywnie co 1200 drzew. Pomysł jest nowatorski, choć nieco mniej jeśli pamiętać, że przed rokiem stworzyli billboard, który… produkuje wodę.

Pomysłowość agencji reklamowych jest na tyle rozwinięta, że w różnych miejscach świata można spotkać interaktywne reklamy, które reagują na to, czy ktoś na nie patrzy, albo pozwalają np. podładować baterię w telefonie. Peruwiański pomysł akademików i agencji Mayo Publicidad ma istotne znaczenie społeczne.

Woda znikąd

Zeszłoroczny wynalazek stanął na jednym z przedmieść Limy, na którym mieszkańcy czerpią wodę głównie ze studni. Wyciągana wiadrami z ziemi nie jest najwyższej jakości. Ośmiomilionowa stolica Peru to drugie co wielkości – po Kairze – miasto leżące na pustyni. Na północnych krańcach Atakamy, przyklejone do wybrzeża Oceanu Spokojnego, jest w zasadzie pozbawione deszczu. Za to ma jedno gigantyczne źródło wody pitnej – powietrze, którego wilgotność czasem dochodzi do 98 proc.

W inteligentnym billboardzie schowano system, który wychwytuje wilgoć z powietrza, skrapla ją i magazynuje w pojemniku. Dziennie jest w stanie wyprodukować prawie 100 litrów wody. Jest czysta i zdatna do picia.



Inżynierowie poszli za ciosem i niedawno postawili inny billboard w środku placu budowy nowego kampusu uniwersyteckiego w Limie. Stolica Peru to dość zanieczyszczone miasto. W dodatku na budowie unosi się wszechobecny kurz i pył. Trudno znaleźć lepsze miejsce dla słupa ogłoszeniowego, który… oczyszcza powietrze. Korzystając z 2,5 kWh energii i systemu opartego na w pełni recyklowanej wodzie, oczyszcza dziennie 100 tys. metrów sześciennych powietrza, zatrzymując 99 proc. zanieczyszczeń. To równa się mniej więcej „pracy” 1,2 tys. drzew. Korzystają z tego mieszkańcy i robotnicy na budowie.



Billboard zamiast lodowca?

Inżynierowie z peruwiańskiego uniwersytetu, pytani w zeszłym roku o „wodny billboard” i współpracę z agencją reklamową przyznawali, że stanął w pobliżu panamerykańskiej autostrady również po to, by reklamować ich uczelnię. – Przyszli studenci mogą na własne oczy zobaczyć jak technologia może pomagać w rozwiązywaniu codziennych, ale bardzo istotnych problemów społecznych – mówił w rozmowie z dziennikarzem magazynu „Time” Alejandro Aponte, dyrektor w Mayo.

A problem jest. Według szacunków 1,2 mln mieszkańców Limy nie ma dostępu do bieżącej wody. Miasto zaopatruje się w nią dzięki wodociągom pobierającym ją z andyjskich lodowców. Te jednak, w związku ze zmianami klimatu, stale się zmniejszają. W niektórych rejonach Limy mieszkańcy korzystają z usług prywatnych firm sprzedających wodę za 30 soli (ok 10 dol.) za metr sześcienny, czyli dziesięciokrotnie drożej niż płacą za nią mieszkańcy bogatszych dzielnic miasta.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Paryż buduje kolejne linie metra

Komunikacja

Paryż buduje kolejne linie metra

Łukasz Pastor 06 sierpnia 2014

Czy Uber odeśle do lamusa czarne londyńskie taksówki?

Komunikacja

Czy Uber odeśle do lamusa czarne londyńskie taksówki?

Jakub Dybalski 16 czerwca 2014

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Komunikacja

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Jakub Dybalski 05 maja 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS