Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia planuje farmę fotowoltaiczną i zakup 30 nowych trolejbusów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-14 16:44
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia planuje farmę fotowoltaiczną i zakup 30 nowych trolejbusów
fot. Tomasz Stodolski
Gdynia, będąca jednym z trzech ośrodków posiadających trakcję trolejbusową w Polsce, idzie w stronę hybryd trolejbusowo-autobusowych, ale względem rozwoju czystych autobusów elektrycznych pozostaje na razie sceptyczna. – Dopóki autobus elektryczny będzie kosztował dwa lub trzy razy więcej niż pojazd spalinowy, można zapomnieć o elektromobilności – mówi dr Mikołaj Bartłomiejczyk z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

W Gdyni obecnie funkcjonuje 12 linii trolejbusowych. Udział tego środka transportu w gdyńskiej komunikacji wynosi ok. 30%. Obecnie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej posiada 95 pojazdów, które wykonują ok. 5 mln wozokilometrów rocznie. Długość sieci wynosi ok. 90 km, a do jej pracy potrzeba 10 podstacji.

Miasto w ostatnich latach zdecydowało się zmodernizować i rozbudować sieć. – Może nie jest to najnowocześniejszy środek transportu, ale jest on zeroemisyjny w miejscu eksploatacji, a także sprawdzony, są bogate doświadczenia. Gdynia, która eksploatuje od 60 lat sieć trolejbusową postanowiła rozwijać ten środek transportu. Jeszcze 20 lat temu nie było to pewne – stan sieci był słaby – mówił podczas spotkania w CUPT dr Mikołaj Bartłomiejczyk z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

W ramach środków z programu ZPORR wybudowano nową zajezdnię, pętlę trolejbusową, dwie linie o długości 10,6 km i zakupiono 10 trolejbusów. W ramach RPO przebudowano sieć w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni i al. Niepodległości w Sopocie, zbudowano cztery podstacje, a pięć przebudowano, zakupiono też 28 pojazdów.

Teraz Gdynia szykuje się do trzeciego wielkiego projektu, w którym PKT zakupi 30 pojazdów (w tym 20 przegubowych). – Baterie elektrochemiczne stają się czymś coraz bardziej powszechnym, dlatego zamierzamy iść w kierunku ich wykorzystania – wskazywał Bartłomiejczyk. Stąd Gdynia stawia na hybrydę autobusu i trolejbusu. – Przymierzamy się także do budowy elektrowni fotowoltaicznej na terenie zajezdni, wykorzystując wiaty postojowe. Oczywiście pokryje to tylko kilka procent zapotrzebowania na energię, ale to początek dla dalszego rozwoju – wskazywał dr Mikołaj Bartłomiejczyk.

Gdynia, która ma sporo doświadczeń związanych z trakcją elektryczną. póki co sceptycznie podchodzi do tematu elektrobusów. – Nie mamy autobusów elektrycznych i póki co nie planujemy. Pojawiają się takie pomysły, ale na szczęście nierealne. Gdy zapytamy producentów autobusów elektrycznych co mogą nam sprzedać, to wygląda to słabo, jeżeli chodzi o rozwiązania biznesowe. Poza tym nie wiadomo jak ładować pojazdy – jest 10 różnych standardów ładowania. Nie wiadomo też ile baterie będą kosztowały – zauważał Bartłomiejczyk.

Największą przeszkodą jest jednak koszt. – Dopóki autobus elektryczny będzie kosztował dwa lub trzy razy więcej niż pojazd spalinowy, można zapomnieć o elektromobilności. Jest emisja CO2, efekt cieplarniany, a dla człowieka w ostatecznym rozrachunku i tak kluczowe są pieniądze. Każdego interesuje cena biletu – mówił Mikołaj Bartłomiejczyk. Niestety dotychczasowe doświadczenia związane z kosztami technologii nie nastrajają w tym względzie optymistycznie. Bartłomiejczyk wspomina tutaj silniki z napędem indukcyjnym, które pojawiły się ok. 15 lat temu. – Mówiło się wtedy, że silniki prądu przemiennego są o wiele bardziej skomplikowane, są póki co droższe, ale wraz z postępem technologicznym ceny spadną. Rezultat jest taki, że z roku na rok ceny napędów są droższe – ubolewał przedstawiciel PKT. – Główny kierunek to stworzyć model biznesowo-ekonomiczny, który umożliwi stworzenie relatywnie taniego pojazdu elektrycznego – przekonywał Bartłomiejczyk.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris dostarczy kolejne trolejbusy do Gdyni

Komunikacja

Solaris dostarczy kolejne trolejbusy do Gdyni

Witold Urbanowicz 16 lipca 2015

Z fabryki Solarisa wyjechał tysięczny trolejbus

Komunikacja

Z fabryki Solarisa wyjechał tysięczny trolejbus

Witold Urbanowicz 27 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS