Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia: Elektrobusy z wykorzystaniem trakcji trolejbusowej, ale bez nowych odcinków

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Gdynia: Elektrobusy z wykorzystaniem trakcji trolejbusowej, ale bez nowych odcinków
fot. Joymaster, publi domain Wikimedia commons
Gdynia (z Sopotem) jest jednym z trzech ośrodków w Polsce, które korzystają z sieci trolejbusowej. Jej długość wynosi obecnie prawie 100 km. Jednak wobec rozwoju obecnej technologii autobusów elektrycznych coraz częściej pojawiają się głosy o zasadność inwestowania w trolejbusy. Gdynia jednak ma zamiar pozostawić sieć i postawić na wykorzystanie potencjału drzemiącego w sieci trakcyjnej – ale bez nowych odcinków.

Gdynia uczestniczy w międzynarodowym projekcie „Trolley”. Skupia on w tej chwili 11 podmiotów, w tym miast, które są przekonane, że mobilność oparta o transport elektryczny jest obecnie najbardziej czystym i najwydajniejszym rozwiązaniem w zakresie mobilności. Uważają, że trolejbusy są najlepszą i gotową do wykorzystania odpowiedzią na wyzwania w zakresie mobilności miejskiej w Europie Środkowej.

Zalety trolejbusów

Z zapisów programu wyczytać można, że systemy trolejbusów są gotową do zostania technologią transportową przyszłości, zarówno dla obszarów miejskich o średniej, jak i dużej wielkości. Wymienia się też wiele zalet, jakie posiada ten rodzaj transportu. Lokalnie trolejbusy są pojazdami o emisji zerowej, wysokiej wydajności energetycznej, zdolnymi do ponownego wykorzystania energii z hamowania oraz nietracącymi energii podczas postojów na biegu jałowym na przystankach autobusowych. Pojazdy te mają najniższe możliwe zużycie energii ze źródeł odnawialnych – 50% mniej w porównaniu z autobusami z silnikami diesel – i są w 100% przyjazne dla środowiska, kiedy korzystają z energii ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna do zasilania trolejbusów może być generowana praktycznie z każdego dostępnego źródła.

Zalet tych jest zdecydowanie więcej. – W trakcie działania trolejbusy maja najniższy możliwy poziom hałasu i wibracji w transporcie publicznym, a zatem oferują większy komfort dla pasażerów. W porównaniu z tramwajami trolejbusy mogą osiągać podobną przepustowość pasażerów przy 80% niższych kosztach konstrukcji. Realizacja inwestycji jest do dziesięciu razy krótsza. W dodatku jest bezpieczniejsza i mniej uciążliwa podczas konstrukcji – wylicza Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

W planach utrzymanie całej sieci

Gdynia posiada obecnie 96 km sieci trolejbusowej. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej jest w Gdyni drugim największym operatorem komunikacji miejskiej. Udział w transporcie zbiorowym w 2015 roku wyniósł ponad 25% przy 19 mln wozokilometrów, jakie zlecił ZKM. – Zakładamy, że przynajmniej do 2025 r. utrzymane zostaną wszystkie obecnie eksploatowane trasy trolejbusowe. Ewentualny rozwój sieci trolejbusowej wyznaczy postęp techniczny, w szczególności w zakresie taboru – mówi Gromadzki. Jak dodaje, to właśnie technologia pozwoli nadać trolejbusom większą elastyczność, co przełoży się na zainstalowanie w pojazdach baterii i zachowanie w znacznym stopniu sieci trolejbusowej. – W dobie popularności elektrobusów, miasta posiadające trolejbusy są w uprzywilejowanej pozycji, gdyż dysponują już systemem ładowania pojazdów elektrycznych – napowietrzną siecią trakcyjną – dodaje.

Jak podkreśla rzecznik, takie rozwiązanie stworzy dla trolejbusów nowe możliwości rozwoju i ekspansji przestrzennej do osiedli nieobjętych siecią trolejbusową. – Trolejbusy korzystają już liniowo z bateryjnego napędu elektrycznego na ul. Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II (linia 21) – mówi Gromadzki. – W przyszłości, w pierwszej kolejności zakłada się wprowadzenie trolejbusów korzystających z bateryjnego napędu elektrycznego do Fikakowa, a następnie do Demptowa w Gdyni oraz do Gdańska Jelitkowa – obok Ergo Areny w Sopocie – wymienia. Możliwość doładowywania baterii podczas pracy pod siecią będzie mogła stanowić istotną przewagę trolejbusów w stosunku do zwykłych elektrobusów.

Poza Fikakowem, Demptowem i Jelitkowem, w planach przewidywana jest także stacja doładowywania baterii na pętli przy przystanku SKM Sopot Kamienny Potok, której uruchomienie umożliwi eksploatację elektrobusów na liniach dedykowanych obsłudze Sopotu.

W kolejnym etapie ekspansja elektrobusami na zachód

W dalszej kolejności obsługę pojazdami elektrycznymi przewiduje się na obszarze Gdyni-Zachód. Jest to jeden z dwóch najważniejszych terenów rozwojowych Gdyni, stanowiący 20% jej obszaru. – Niezależnie od przewidywanego rozwoju kolei na tym obszarze, czyli linii łączącej Gdynię-Zachód z koleją metropolitarną, zapewnienie właściwej dostępności komunikacyjnej tej części miasta, wymagać będzie wprowadzenia do niej komunikacji drogowej – wyjaśnia Marcin Gromadzki. – Postęp techniczny w zakresie napędów elektrycznych pozwala na planowanie obsługi Gdyni-Zachód m.in. nowoczesnymi trolejbusami, pokonującymi część nowych tras na bateriach – dodaje.

Według planów to właśnie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej skupi się na inwestycjach w pojazdy elektryczne, jak trolejbusy lub elektrobusy. – Natomiast operatorzy komunalni eksploatujący obecnie wyłącznie autobusy zasilane olejem napędowym lub CNG koncentrować się będą nadal w tego rodzaju taborze – wyjaśnia Gromadzki.

Oprócz tego PKM w Gdyni planuje wprowadzenie do eksploatacji 10 szt. autobusów hybrydowych, zasilanych CNG, których zakup ma zostać zrealizowany w ramach projektu „Gazela” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wraz ze 100% finansowaniem z tego funduszu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Gdynia: Przez drogą energię nie będzie nowych trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 15 marca 2022

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Przestrzeń

Gdynia. Zabytkowe trolejbusy znów wyjadą na ulice

Redakcja/inf. pras 19 czerwca 2023

Gdynia: Przez drogą energię nie będzie nowych trolejbusów

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Komunikacja

Gdynia kupuje nowe trolejbusy bateryjne

Witold Urbanowicz 15 marca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5