Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

GDDKiA ma nowe wytyczne dla infrastruktury pieszej i rowerowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
GDDKiA ma nowe wytyczne dla infrastruktury pieszej i rowerowej
fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska/Facebookdroga rowerowa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała wytyczne odnośnie projektowania infrastruktury dla rowerzystów i pieszych. Są uzupełnieniem istniejących rozporządzeń i doprecyzowują ogólne przepisy, wprowadzając m.in. wymóg stosowania nawierzchni asfaltowych czy tworzenia bezpiecznych wjazdów i zjazdów na jezdnie.

Najważniejsze polskie przepisy zawierające wymogi projektowania infrastruktury rowerowej i pieszej to rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, popularnie zwane „czerwoną książeczką”. Zapisy zawarte w powyższych dokumentach są jednak dość ogólnikowe i nie poruszają wielu istotnych kwestii, np. promieni łuków na zakrętach czy rodzaju stosowanych nawierzchni.

Znacznie większą szczegółowością cechują się tzw. rowerowe standardy, jednak ich wadą jest lokalny charakter (przyjmują je zazwyczaj poszczególne miasta) i słabe umocowanie prawne (projektanci często traktują je jako zbiór wskazówek, do których mogą, ale nie muszą się stosować).

Odpowiedzią na powyższe problemy są opublikowane przez GDDKiA „Wytyczne dla infrastruktury pieszej i rowerowej”. Dotyczą wprawdzie inwestycji realizowanych na drogach krajowych, jednak stanowią jedyne do tej pory doprecyzowanie przepisów ogólnych przez organ centralny i mogą być dobry wzorcem także przy projektach samorządowych.

Szerokie łuki, dobra nawierzchnia

Nowy dokument określa m.in minimalne promienie łuków na ścieżkach rowerowych (15 m mierzone do wewnętrznej krawędzi łuku; w przypadku połączeń umożliwiających zmianę kierunku ruchu są to minimum 2m), eliminując problem „ekierkowych” zakrętów. Wprowadza także nowe zasady odnośnie skrajni (w tym wymóg 0,5 m skrajni po wewnętrznej stronie wyłukowań), zakazuje stosowania kostki betonowej jako nawierzchni, zapewnia wymóg zachowania ciągłości organizacji ruchu rowerowego (nieprzerywanie przejściami dla pieszych czy liniami ciągłymi) i nakazuje stosowanie rozwiązań umożliwiających bezpieczny zjazd z jezdni na ścieżkę i ze ścieżki na jezdnię (w przypadku jej zakończenia). Określa także szczegółowe warunki widoczności na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych.

Krok do przodu

Wytyczne są niewątpliwym krokiem naprzód, które we właściwy sposób precyzują ogólne i niewystarczające zapisy zawarte w rozporządzeniach.

Jako wadę wskazać można pominięcie zasad oznakowania (m.in. czytelne oznakowanie przejazdów rowerowych w kwestii pierwszeństwa, określenie zasad stosowania „sierżantów” wyznaczających kierunek i tor ruchu rowerzystów na jezdni czy określenie zasad stosowania śluz typu 2). GDDKiA najprawdopodobniej opracuje jednak wytyczne dla oznakowania w oddzielnym dokumencie.

Z pełną treścią „Wytycznych dla infrastruktury pieszej i rowerowej” można zapoznać się oficjalnej stronie GDDKiA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5