Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała wytyczne odnośnie projektowania infrastruktury dla rowerzystów i pieszych. Są uzupełnieniem istniejących rozporządzeń i doprecyzowują ogólne przepisy, wprowadzając m.in. wymóg stosowania nawierzchni asfaltowych czy tworzenia bezpiecznych wjazdów i zjazdów na jezdnie.
Najważniejsze polskie przepisy zawierające wymogi projektowania infrastruktury rowerowej i pieszej to rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, popularnie zwane „czerwoną książeczką”. Zapisy zawarte w powyższych dokumentach są jednak dość ogólnikowe i nie poruszają wielu istotnych kwestii, np. promieni łuków na zakrętach czy rodzaju stosowanych nawierzchni.
Znacznie większą szczegółowością cechują się tzw. rowerowe standardy, jednak ich wadą jest lokalny charakter (przyjmują je zazwyczaj poszczególne miasta) i słabe umocowanie prawne (projektanci często traktują je jako zbiór wskazówek, do których mogą, ale nie muszą się stosować).
Odpowiedzią na powyższe problemy są opublikowane przez GDDKiA „Wytyczne dla infrastruktury pieszej i rowerowej”. Dotyczą wprawdzie inwestycji realizowanych na drogach krajowych, jednak stanowią jedyne do tej pory doprecyzowanie przepisów ogólnych przez organ centralny i mogą być dobry wzorcem także przy projektach samorządowych.
Szerokie łuki, dobra nawierzchniaNowy dokument określa m.in minimalne promienie łuków na ścieżkach rowerowych (15 m mierzone do wewnętrznej krawędzi łuku; w przypadku połączeń umożliwiających zmianę kierunku ruchu są to minimum 2m), eliminując problem „ekierkowych” zakrętów. Wprowadza także nowe zasady odnośnie skrajni (w tym wymóg 0,5 m skrajni po wewnętrznej stronie wyłukowań), zakazuje stosowania kostki betonowej jako nawierzchni, zapewnia wymóg zachowania ciągłości organizacji ruchu rowerowego (nieprzerywanie przejściami dla pieszych czy liniami ciągłymi) i nakazuje stosowanie rozwiązań umożliwiających bezpieczny zjazd z jezdni na ścieżkę i ze ścieżki na jezdnię (w przypadku jej zakończenia). Określa także szczegółowe warunki widoczności na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych.
Krok do przoduWytyczne są niewątpliwym krokiem naprzód, które we właściwy sposób precyzują ogólne i niewystarczające zapisy zawarte w rozporządzeniach.
Jako wadę wskazać można pominięcie zasad oznakowania (m.in. czytelne oznakowanie przejazdów rowerowych w kwestii pierwszeństwa, określenie zasad stosowania „sierżantów” wyznaczających kierunek i tor ruchu rowerzystów na jezdni czy określenie zasad stosowania śluz typu 2). GDDKiA najprawdopodobniej opracuje jednak wytyczne dla oznakowania w oddzielnym dokumencie.
Z pełną treścią „Wytycznych dla infrastruktury pieszej i rowerowej”
można zapoznać się oficjalnej stronie GDDKiA.