Partnerzy serwisu:
Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód
fot. Artur Andrzej, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Gdańsk przedstawił wyniki nowego badania ruchu i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ponad 67% gospodarstw posiada samochód, który jest najpopularniejszym środkiem przemieszczania się po mieście. Udział aut w podziale zadań przewozowych wynosi 41,2%, podczas gdy komunikacją miejską przemieszcza się 32,1% gdańszczan.

Gdańsk zaprezentował wyniki tegorocznych kompleksowych badań ruchu, uwzględniających zachowania komunikacyjne mieszkańców. Przeprowadzano ankiety w gospodarstwach domowych na reprezentatywnej grupie mieszkańców (10 115 respondentów), a także pomiary napełnienia w transporcie zbiorowym oraz pomiary ruchu. Zrealizowała je firma VIA VISTULA na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska. – Pozyskane informacje będą stanowiły podstawę do aktualizacji transportowego modelu symulacyjnego miasta Gdańska – podkreśla Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Przede wszystkim samochód

Jak wynika z badań, co najmniej 67,2% gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden samochód (16% posiada więcej niż jedno auto). Blisko 70% gospodarstw posiada też rower. Dziennie mieszkańcy wykonują ok. 869 508 podróży. Najpopularniejsza pora podróży to przedział od 7 do 8 rano. Popołudniowy szczyt jest bardziej rozłożony, ale najwięcej gdańszczan wraca do domów między 16 a 17. Średni czas jednej podróży wynosi 25 min, natomiast średni czas podróży pieszej to 17,5 min. Średnia ruchliwość, rozumiana jako liczba przemieszczeń w ciągu doby, wynosi 2,1. Natomiast średnie napełnienie jednego auta wynosi półtorej osoby. Jak wynika z badań, 54,2% podróży odbywa się w obrębie dolnego tarasu, a 21,7% w obrębie górnego tarasu. Udział podróży między tymi dwoma obszarami sięga 24,1%.

W Gdańsku w chwili obecnej dominuje samochód. Udział transportu indywidualnego w podziale zadań przewozowych sięga 41,2%, transportu zbiorowego wynosi 32,1%, podróży pieszych 20,8%, a roweru 5,9%. Zapytano też mieszkańców, co skłania ich do wyboru konkretnego środka transportu. Respondenci mogli wskazać trzy odpowiedzi. W przypadku własnego auta najczęściej wskazywano większą wygodę (40,4%), krótszy czas podróży (25,9%) oraz przewóz zakupów (20,2%). Na korzyść komunikacji zbiorowej przemawiają z kolei niższy koszt podróży (21,8%), trudności z parkowaniem (15,5%) oraz zatłoczone drogi (12,7%). Pod względem transportu publicznego Gdańsk wypada nieco gorzej niż Szczecin i Wrocław, a także znacznie gorzej niż Warszawa.

Wśród priorytetów transportowych mieszkańcy wymieniają rozbudowę układu drogowego (50,0%), rozbudowę linii tramwajowych (49,5%), zwiększenie oferty przewozowej (35,3%), rozbudowę tras rowerowych (30,4%) i budowę systemu roweru miejskiego (11,9%). Respondenci również i w tym przypadku mogli wskazać trzy odpowiedzi, dlatego nie sumują się one do 100%.

Ile w szczycie

Jak informuje Gdańsk, w wyznaczonych okresach szczytowych (6-10 i 14-18) środkami transportu publicznego przemieszczało się 309 107 pasażerów rano i 364 020 w okresie po południu. Największe potoki pasażerskie w środkach komunikacji miejskiej notowane są na przystankach Gdańsk Główny oraz Brama Wyżynna. W dalszej kolejności najwięcej pasażerów przemieszczało się w obszarze Bramy Oliwskiej oraz pętli Łostowice-Świętokrzyska. W szczycie więcej pasażerów wybiera tramwaj niż autobus. Jeżeli chodzi o pociąg, najwięcej pasażerów zanotowano między przystankami Zaspa i Wrzeszcz (30 376 osób w ciągu ośmiu godzin szczytu porannego i popołudniowego).

Najbardziej obciążone ruchem drogowym skrzyżowanie, z wyłączeniem węzłów na obwodnicach, to Grunwaldzka i Żołnierzy Wyklętych (blisko 59 tys. pojazdów w ciągu ośmiu godzin szczytu), a następnie Węzeł Unii Europejskiej (51 tys.) oraz Armii Krajowej – Jabłoniowa (46,5 tys.). Ogólnie, w godzinie szczytu porannego do Gdańska wjeżdża 16 tys. pojazdów, a wyjeżdża 14 tys. pojazdów. Najpopularniejsze trasy to obwodnica od strony północnej i południowej, a także Grunwaldzka. W okresach przedwakacyjnych badano też ruch rowerowy – największy ruch odnotowano w punktach: pas nadmorski, al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzka, ul. 3 Maja i al. Hallera.

Na lotnisko samochodem


Przeprowadzono również ankiety na lotnisku. W podróżach na lotnisko gdańszczanie najczęściej wybierają samochód (ponad 67%, w tym 38,6% jako pasażer oraz 29,2 jako kierowca). Następny wskazywany środek transportu to pociąg (10,2%), a następnie taksówka (8,7%).

Na podstawie badań powstanie model ruchu. To narzędzie, które służy do wykonywania analiz i prognoz transportowych, które pozwoli odpowiedzieć na pytanie co się stanie, gdy zostanie np. uruchomiona nowa droga, powstanie nowe osiedle lub ruch zostanie ograniczony. Poprzednie badania przeprowadzono w 2009 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Częstochowa. Wyniki (całej?) ankiety komunikacyjnej

Komunikacja

Częstochowa. Wyniki (całej?) ankiety komunikacyjnej

Dominik Wójcik 04 listopada 2016

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Częstochowa. Wyniki (całej?) ankiety komunikacyjnej

Komunikacja

Częstochowa. Wyniki (całej?) ankiety komunikacyjnej

Dominik Wójcik 04 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5