Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Gdański problem ze Słowackiego - do przewidzenia

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Michał BeimInstytut Sobieskiego

Doktor w zakresie nauk o ziemi UAM, magister gospodarki przestrzennej UAM. Obecnie adiunkt na Wydziale Melioracji i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, wcześniej m. in. stypendysta Fundacji im. Alexandra Humboldta w Instytucie Mobilności i Transportu Politechniki w Kaiserslauter i członek Rady Programowej Regionalnej Strategii Rozwoju Transportu dla Województwa Wielkopolskiego. Autor ponad 50 publikacji w czasopismach naukowych, licznych komentarzy i felietonów. Ekspert Instytutu Sobieskiego.

Data publikacji:
2013-11-08 12:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdański problem ze Słowackiego - do przewidzenia
fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 3.0
Gdański problem z trasą Słowackiego nie jest nowy, ani wyjątkowy. To zjawisko, iż nowe inwestycje drogowe mogą prowadzić do jeszcze większych korków jest wielokrotnie opisane przez światową literaturę naukową. Zasadą jest, że inwestycje drogowe są szybciej konsumowane niż wydaje się to planistom!



Poprawa warunków jazdy samochodem powoduje, że część osób rezygnuje z komunikacji publicznej i przesiada się do samochodu. Ponadto skrócenie czasu dojazdu jakie widać tuż po oddaniu każdej z inwestycji drogowych jest też impulsem do dalszych dojazdów. Przykładowo ludzie wybierają dojazd do sklepów położonych dalej, do których dzięki nowej drodze podróż trwa tyle samo co do tych bliżej. Podobnie jest z wyborem mieszkań czy miejsc pracy u niektórych osób: "kupię tam dom, będę miał za rok super drogę i do pracy nadal będę miał nadal 25 min. dojazdu, choć pojadę 15 km a nie 4 km". W efekcie wzrasta liczba samochodów oraz wydłużają się trasy dojazdu.

Jedynym sensownym rozwiązaniem na dłuższą metę są inwestycje w alternatywę: transport publiczny, ruch rowerowy i ruch pieszy. Owszem, pewne inwestycje drogowe, np. obwodnice przenoszące ruch poza miasto, są potrzebne, jednak inwestycje w obrębie miast bardzo często mogą pogarszać sytuację, w stosunku do tego, co było przed nimi. Jedyna zmiana dla samorządów to wyższe koszty utrzymania dróg.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Pierwszy wielopoziomowy parking powstanie w ciągu 5 lat

Przestrzeń

Łódź: Pierwszy wielopoziomowy parking powstanie w ciągu 5 lat

Roman Czubiński 28 stycznia 2016

USA. Jak usunąć rowerzystę z drogi? Niech usunie się sam

Mobilność

USA. Jak usunąć rowerzystę z drogi? Niech usunie się sam

Jakub Dybalski 29 stycznia 2016

Wrocław: Kolejna ulica w centrum dla pieszych. A tramwaje?

Przestrzeń

Wrocław: Kolejna ulica w centrum dla pieszych. A tramwaje?

Bartosz Józefiak 29 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS