Władze Gdańska złożyły w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wniosek o dofinansowanie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IIIc.
Środki pomocowe pochodzić mają z Unii Europejskiej – z konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. Projekt warty jest 160 mln zł, a Gdańsk chciałby uzyskać dofinansowanie na poziomie 70%.
GPKM IIIc obejmuje budowę infrastruktury towarzyszącej projektowi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – pod tym mianem kryje się budowa węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM Jasień, Kiełpinek i Brętowo i budowa dróg dojazdowych do przystanku Jasień i Kiełpinek. W ramach GPKM IIIc wyremontowana została także ostatnia trasa tramwajowa w Gdańsku, która w ostatnich latach nie przeszła remontu – jest to trasa na Stogi (ciąg torów w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza, od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego), o długości ponad 4 km. W ramach tej inwestycji, odbędzie się także remont przystanków i montaż na części z nich elektronicznych tablic stanowiących element Systemu Informacji Pasażerskiej. Całkowita wartość realizacji projektu GPKM IIIc to 160,7 mln zł; wnioskowane wsparcie z UE ma wynosić 101,9 mln zł.
Na przyznanie środków – w tym przypadku nie z RPO WP, lecz z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” – i formalne podpisanie umowy czeka także projekt GPKM III b, który zakłada budowę linii tramwajowej z Siedlec Piecki Migowo. Wartość tego projektu to 261 mln zł, a przewidywany poziom dofinansowania to 125 mln zł.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej realizowany jest sukcesywnie od 1996 r., kiedy to rozpoczęły się prace przygotowawczo-koncepcyjne. Na początku kolejnej dekady rozpoczęły się prace budowlano-inwestycyjne – pierwsze działania nastąpiły jeszcze przed wejściem Polski do UE, a finansowane były m.in. z funduszu PHARE. W ramach GPKM zmodernizowano do tej pory prawie całą sieć tramwajową w Gdańsku (zarówno torowiska, jak i przystanki z infrastrukturą towarzyszącą, a także m.in. sieć trakcyjną wraz z systemem zasilania), wybudowano też linię tramwajową na Łostowice (odcinek z centrum na Chełm otwarto w 2007 r., a z Chełmu na Łostowice w 2012 r.). Poczyniono także znaczące inwestycje w tabor tramwajowy (zakupiono m.in. 35 „Swingów”) i autobusowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.