Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk obejmie 65 proc. miasta strefą Tempo 30

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-02-16 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk obejmie 65 proc. miasta strefą Tempo 30
Gdańskfot. Diego Delso, lic. CC BY-SA 3.0
Nadmorskie miasto jest polskim liderem jeśli chodzi o uspokajanie ruchu na ulicach. Dziś liczba tych, na których dopuszczalna prędkość to 40 proc. Do końca roku będzie ich już 65 proc. Na tym rozszerzanie strefy Tempo 30 w Gdańsku się skończy, ale drogowcy zaczną pracować nad ich jakością.

Strefa Tempo 30 to obszar, w którym prędkość aut ogranicza się do 30 km/h. W USA o tego rodzaju inicjatywach mówi się „Tempo 20”, licząc prędkość w milach na godzinę. To nie tylko ograniczenie dla samochodów, ale też często architektura jezdni ułatwiająca ruch rowerów i pieszych, a także przekształcenie skrzyżowań w równorzędne. Doświadczenia miast zachodniej Europy pokazują, że to doskonałe narzędzie do poprawiania bezpieczeństwa w mieście. Zresztą w Gdańsku też się sprawdza.

– W 2009 r. na gdańskich ulicach zginęły 33 osoby. W tamtym czasie notowaliśmy 700–750 wypadków rocznie. W ubiegłym roku na gdańskich ulicach zginęło 12 osób – mówi w rozmowie z oficjalnym serwisem urzędu miasta Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. – Zanotowaliśmy o 1/4 mniej wypadków i o 1/3 mniej rannych – dodaje.

Gdańsk zaczął wyznaczać strefę na początku tej dekady. Dziś składa się ona głównie z ulic w centrum miasta i uliczek osiedlowych.

– W tym roku zakończymy systemowe wprowadzanie stref Tempo 30 – mówi Wawrzonek. – Szacujemy że obejmą one 60–65 proc. wszystkich ulic w Gdańsku. To będzie koniec tworzenia zhierarchizowanego układu drogowego. Ale pozostanie nam wiele pracy nad poprawą jakości tych stref. Są strefy lepsze, gdzie kierowcy przestrzegają ograniczenia prędkości, ale też gorsze, gdzie trzeba jeszcze sporo zainwestować, zarówno w infrastrukturę, jak i w działania skłaniające kierowców do takiego zachowania.

Śladem Gdańska poszło wiele innych polskich miast. W ciągu ostatnich dwóch lat takie strefy wyznaczono w Łodzi i w centrum Katowic. Znacznie poszerzono istniejące Tempo 30 w Poznaniu czy w Radomiu. W Katowicach uspokojenie ruchu w centrum miasta nie przebiegło bez protestów kierowców, ale z biegiem czasu przyzwyczaili się do spowolnionego ruchu.

Podobnie było wcześniej w Gdańsku. Wawrzonek przyznaje jednak, że choć kilka lat temu do ZDiZ pisali kierowcy niezadowoleni ze strefy, to dziś częściej otrzymują pytania od mieszkańców rejonów poza strefą, kiedy Tempo 30 zostanie wyznaczone u nich.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!

Komunikacja

Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!

Martyn Janduła 25 października 2016

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Felietony i komentarze

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Łukasz Malinowski 12 września 2016

(Po)wolne centrum – Poznań rozszerza Strefę 30

Przestrzeń

(Po)wolne centrum – Poznań rozszerza Strefę 30

Olga Plesińska 12 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS