Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gazela do Częstochowy pojedzie Solbusem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gazela do Częstochowy pojedzie Solbusem
fot. Solbus
Znane są pierwsze rozstrzygnięcia bieżącej edycji programu Gazela. Największy beneficjant, MPK Częstochowa, po zakończonym przetargu podpisał umowę na dostawę aż 40 autobusów.

Jak pisaliśmy wcześniej, do finału programu dotarły dwa miasta – Gdynia, reprezentowana przez Urząd Miasta, oraz Częstochowa, w imieniu której występował przewoźnik (MPK). Na nic się zdały sprzeciwy Radomia, który również upomniał się o swój udział w finale, powołując się na pewną analogię do Częstochowy – ostatecznie Gdynia i Częstochowa podzieliły między siebie pulę, odpowiednio po 14 mln i 66 mln zł.

Kto w Częstochowie?

Zanim jeszcze Minister Ochrony Środowiska zatwierdził wyniki Gazeli, w częstochowskich kuluarach zgadywano, kto będzie dostawcą autobusów. Wstępnie typowano jednego z polskich producentów, który miał nawet ocenić swoje zdolności produkcyjne i określić czas produkcji.

Częstochowski beneficjant postanowił przygotować przetarg wcześniej, nie mając jeszcze przyznanych środków. W przypadku nie przyznania dotacji postępowanie po prostu by umorzono. Taki zabieg miał pozwolić na uzyskanie większej ilości czasu na realizację inwestycji. Skąd ten pośpiech? Rok budżetowy – wszystkie środki muszą być spożytkowane przez jego końcem. Przyspieszone kroki podjęte przez MPK skutkowały podpisaniem umowy na zakup 15 przegubowych i 25 pojedynczych autobusów hybrydowych z jedynym oferentem, który wystartował w przetargu, czyli Solbusem.

Szczegóły techniczne

– Świadczy to o tym, że zadanie postawione przez zamawiającego było wymagające, bo nietypowe. Nasza firma podjęła się go, gdyż wpisuje się ono w naszą strategię rozwoju, który zakłada rozwój napędów gazowych, a od tego roku także elektrycznych. Pojazdy zaoferowane dla MPK Częstochowa połączą te dwie przyszłościowe technologie – powiedział portalowi Transport-Publiczny.pl Antoni Śliżak, przedstawiciel firmy Lider Trading, występującej w imieniu producenta Solbusów.

Autobusy dla Częstochowy zostaną wyprodukowane w oparciu o nadwozia Solcity SM12 i SM18. Producent dysponuje komponentami układów CNG. Technologia ta jest znana od dekad, części są więc łatwo dostępne. – Sama ilość roboczogodzin przeznaczonych na produkcję nie będzie się radykalnie różnić od norm czasowych dla autobusów konwencjonalnych. Natomiast większość czasu pochłonie budowanie prototypu oraz jego certyfikacja – poinformował Śliżak.

– Dużym wyzwaniem okazało się znalezienie silnika gazowego z certyfikatem Euro 6, który nadawałby się do napędu generatora prądu, czyli pracy ze stałą prędkością. Dostawca tradycyjnie instalowanych w pojazdach marki Solbus silników gazowych, koncern Cummins, nie zezwolił na takie zastosowanie silnika ISLG. Rozwiązaniem okazało się zastosowanie silnika firmy czeskiej firmy TEDOM, która do niedawna sama produkowała autobusy gazowe, a obecnie skoncentrowała się na silnikach do kogeneracji – zdradził nasz rozmówca. Niestety silniki te dostępne są jedynie w pojemności 12 dm3, co oznacza, że masa pojazdu będzie duża.

Na koniec dodał, że firma współpracuje ze światowymi liderami technologicznymi: firmami Ziehl-Abegg, BMZ i eTraction oraz polską firmą ENIKA przy produkcji autobusów elektrycznych, które już jeżdżą w Niemczech, między innymi w Bonn i na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki tej współpracy MPK Częstochowa otrzyma pojazdy na najwyższym światowym poziomie, które spełnią wszystkie oczekiwania użytkowników.

Możliwości jest wiele

W czasie rozmowy poznaliśmy kilka ciekawostek z dziedziny gazowych pojazdów hybrydowych. Konfiguracja wskazana przez częstochowskiego przewoźnika postawiła duże wyzwanie przed oferentem, bowiem na rynku nie ma pojazdów o ciągle pracującym układzie zasilania. W ofercie hiszpańskiej Castrosuy występują autobusy hybrydowe, ale są to w zasadzie autobusy elektryczne z tzw. zwiększaczem zasięgu – dopiero po wyczerpaniu akumulatora włączany jest agregat prądotwórczy napędzany małym silnikiem gazowym od Iveco Daily. – Nikt nie powiedział, że silnik spalinowy musi mieć tą samą charakterystykę, co w autobusach spalinowych – zauważył Śliżak. Zadaniem takiego zestawu jest jedynie doładowanie akumulatora, by autobus przejeździł resztę dnia na silnikach elektrycznych.

– Taka konfiguracja autobusów najlepiej się sprawdza przy niewielkiej ilości pojazdów – wyjaśnił rozmówca. Przy dużej ilości zaplecze techniczne już musiałoby być wyposażone w odpowiednią infrastrukturę do ładowania baterii elektrycznych, co wiąże się z kolejną inwestycją. Stałe zasilanie autobusu agregatem napędzanym większym silnikiem spalinowym wymaga jedynie stacji ładowania gazem, a na rynku są one dostępne (także mobilne, dostarczane przez dystrybutora gazu – przyp. red.). To ekonomiczne rozwiązanie, bo silnik gazowy pracuje ze stałą optymalną prędkością, zużywając mniej gazu, a do tego następuje jeszcze odzyskiwanie energii przy hamowaniu – ocenił Śliżak.

– W pierwszej połowie przyszłego roku wybudujemy prototyp autobusu Solbus SM 12 H, który będzie testowany na ulicach Częstochowy - deklarował Antoni Śliżak, przedstawiciel Lider Trading obecny przy podpisaniu umowy z MPK Częstochowa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Komunikacja

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Redakcja/inf. pras. 07 września 2023

Suwałki: Wyzwaniem wymiana wysłużonego taboru

Prawo & Finanse

Suwałki: Wyzwaniem wymiana wysłużonego taboru

Martyn Janduła 29 grudnia 2015

MPK Kraków przetestuje hybrydę MAN-a

Komunikacja

MPK Kraków przetestuje hybrydę MAN-a

Witold Urbanowicz 02 grudnia 2015

Białystok patrzy ekologicznie, ale z diesla nie rezygnuje

Komunikacja

Białystok patrzy ekologicznie, ale z diesla nie rezygnuje

Witold Urbanowicz 26 października 2015

Przetarg na gazowo-elektryczne hybrydy w Gdyni nierozstrzygnięty

Komunikacja

Cztery hybrydy z Tarnowskich Gór

Komunikacja

Cztery hybrydy z Tarnowskich Gór

Jakub Dybalski 31 lipca 2014

Zobacz również:

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Komunikacja

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Redakcja/inf. pras. 07 września 2023

Suwałki: Wyzwaniem wymiana wysłużonego taboru

Prawo & Finanse

Suwałki: Wyzwaniem wymiana wysłużonego taboru

Martyn Janduła 29 grudnia 2015

MPK Kraków przetestuje hybrydę MAN-a

Komunikacja

MPK Kraków przetestuje hybrydę MAN-a

Witold Urbanowicz 02 grudnia 2015

Białystok patrzy ekologicznie, ale z diesla nie rezygnuje

Komunikacja

Białystok patrzy ekologicznie, ale z diesla nie rezygnuje

Witold Urbanowicz 26 października 2015

Przetarg na gazowo-elektryczne hybrydy w Gdyni nierozstrzygnięty

Komunikacja

Cztery hybrydy z Tarnowskich Gór

Komunikacja

Cztery hybrydy z Tarnowskich Gór

Jakub Dybalski 31 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5