Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Frankfurt nad Menem: Metro w ruchu ulicznym

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2015-05-23 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Frankfurt nad Menem: Metro w ruchu ulicznym
Zatrzymanie metra U5 w ruchu ulicznymFot. Kasper Fiszer
Częściowo podziemny tramwaj czy częściowo naziemne metro? Lekka kolej czy wydłużone składy tramwajowe? Frankfurcka sieć metra określana mianem U-Bahn nie poddaje się prostym klasyfikacjom. Łączący w sobie cechy wielu środków transportu system jest jednym z bardziej nietypowych rozwiązań w komunikacji miejskiej na terenie Niemiec.

Opisując nietypowe systemy transportowe Niemiec, nie sposób pominąć frankfurckiej sieci metra, która funkcjonuje w tamtejszej aglomeracji obok klasycznego tramwaju miejskiego. Łączy ona bowiem w sobie cechy zarówno tramwaju, jak i metra oraz lekkiej kolei podmiejskiej. Dziewięć linii U-Bahn ma bardzo różną charakterystykę, ale łączy je lekki, niemal tramwajowy tabor i przyspieszony charakter utrzymany na przynajmniej części trasy.

Mieszany, niemieszczący się w sztywnych podziałach charakter frankfurckiego metra ma źródło w historii jego powstania. Opiera się ono na dawnej sieci tramwajowej, która w 1968 roku została wzbogacona o pierwszy odcinek podziemny. W ówczesnych założeniach docelowo poprowadzone tunelami trasy miały zastąpić napowietrzny tramwaj, ale plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Tym niemniej mająca swój trzon w części wkopanej pod poziom gruntu sieć została odseparowana od pozostałych linii tramwaju i przekształcona prawnie w sieć metra. Aby przypomnieć sobie o tramwajowym rodowodzie, wystarczy jednak podnieść głowę na którejkolwiek stacji, choćby była to jedna z tych podziemnych. Pociągi zasilane są bowiem wciąż z górnej sieci trakcyjnej.

Metrem daleko poza miasto

Oparcie układu na fragmentach podziemnych nie oznacza jednak, że wszystkie trasy korzystają z odcinków w tunelach. Całkowicie na powierzchni biegnie choćby U9 – najmłodsza i oznaczona najwyższym symbolem trasa korzystająca z otwartego w 2010 roku niespełna 4-kilometrowego odcinka obsługującego położoną peryferyjnie dzielnicę Riedberg z kampusem uniwersyteckim. Połączenie realizują zresztą pociągi nieodbiegające gabarytami od tych kierowanych na linie tramwajowe, kursują tam bowiem pojedyncze wagony serii Baureihe U4 o długości 25 metrów. Peryferyjność trasy podkreślają także niskie częstotliwości – od 15 do 30 minut.

Charakter bliski lekkiej kolei regionalnej ma natomiast wychodząca poza Frankfurt niemal 20-kilometrowa linia U3 do 45-tysięcznego miasta Oberursel (Taunus). Przejazd nią wymaga zakupu dodatkowego biletu na strefę podmiejską (zintegrowanego z komunikacją lokalną w Oberursel), a niższą niż na większości tras miejskich częstotliwość wymusza fragment jednotorowy. Biegnąca do ścisłego centrum Frankfurtu linia korzysta jednak na swoim miejskim odcinku z jednego z tuneli biegnącego do stacji Südbahnhof, gdzie metro styka się z siecią kolejową, także z okołofrankfurcką szybką koleją miejską.

Metro pomiędzy samochodami

Przywiązanych do klasycznego kształtu metra najbardziej zadziwi jednak linia U5. Choć ma ona swój początek w podziemnym węźle Hauptbahnhof, gdzie do metra można przesiąść się z kolei i z tramwajowej „dwudziestki”, jej trasa biegnie w tunelu tylko na początkowym odcinku. Za przesiadkową stacją Konstablerwache tory wybiegają na powierzchnię i prowadzą... środkiem ulicy. Na odcinku kilku kilometrów „metro” nie jest w żaden sposób oddzielone od normalnego ruchu ulicznego, także samochodowego, a podróżni wsiadają do wagonów na niewyposażonych w perony przystankach pośrodku jezdni, dokładnie tak, jak wsiada się do tramwaju na liniach z niewydzielonym torowiskiem. Frankfurt jest więc bodaj jedynym miastem, w którym podróżując metrem, można utkwić w korku ulicznym lub w zatrzymaniu związanym z kolizją z samochodem. Właśnie taką sytuację przedstawia ilustrujące artykuł zdjęcie – drobna stłuczka zablokowała ruch w obu kierunkach.

Mimo pewnych mankamentów wypracowane nieco przypadkiem rozwiązanie pełnienia przez lekką kolej miejską roli pośredniej między szybkim tramwajem a metrem ma dużo pozytywów. Zapewnia ono bezprzesiadkowe połączenia z przedmieść do centrum oraz dostępność wyższą niż w przypadku klasycznej kolei podziemnej przy jednoczesnym całkowitym wydzieleniu ruchu w centralnej części aglomeracji.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Pesa z dofinansowaniem na pociąg metra

Przestrzeń

Pesa z dofinansowaniem na pociąg metra

Witold Urbanowicz 02 marca 2016

Krzywy Róg: Podziemny tramwaj tymczasowo od 30 lat

Komunikacja

Krzywy Róg: Podziemny tramwaj tymczasowo od 30 lat

Kasper Fiszer 27 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS