Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Francja: Po 60 latach Besançon powraca do tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2014-01-22 08:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Francja: Po 60 latach Besançon powraca do tramwajów
fot. Arnaud 25, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia
Besançon to kolejne miasto na mapie Europy, które po latach powraca do systemu tramwajowego. Zaplanowana inwestycja ma zostać zakończona jeszcze w tym roku. Według samorządu miasta system tramwajowy w Besançon jest przykładem tego, że da się go zbudować znacznie taniej niż w innych miastach.

15 stycznia w Besançon przeprowadzono pierwsze testy budowanej linii tramwajowej. Kursy odbyły się na w centralnym odcinku linii - pomiędzy przystankami Planoise i Viotte. Regularne kursy mają rozpocząć się w grudniu tego roku i będą prowadzone na liniach T1 - Chauts du Chazal - Chalezeule oraz T2 - Chauts du Chazal - Gare Viotte (tramwaje linii T2 i T1 w przeważającej mierze pojadą po tych samych torach).

Tramwaj w Besançon to inwestycja szczególna, ponieważ jest znacznie tańsza niż dotychczas budowane linie tramwajowe. Jak zapewnia inwestor, koszt budowy linii kształtuje się na poziomie około 17 mln euro za 1 kilometr, podczas gdy średni koszt budowy linii we Francji to około 25-30 mln euro za kilometr. Taką cenę udało się osiągnąć m. in. dzięki budowie zestandaryzowanych, najprostszych przystanków oraz wykorzystaniu tańszego wyposażenia linii. Miastu udało się także zaoszczędzić na kontrakcie na dostawę 19 tramwajów, który opiewa na kwotę 35,2 mln euro. Do udziału w przetargu dopuszczono 7 podmiotów, podczas gdy najczęściej we Francji udział biorą trzy - maksymalnie cztery firmy. Kontrakt przyznano hiszpańskiej firmie CAF, która do tej pory nie miała kontraktów na francuskim rynku. CAF dostarcza trójczłonowe tramwaje Urbos o długości 23,6 m, z których każdy jest w stanie pomieścić do 132 pasażerów. Kontrakt przewiduje opcję zakładającą powiększenie pojazdów o dodatkowe człony, które pozwolą zwiększyć zdolności przewozowe tramwajów.

 
fot. Emile Joly/letram-grandbesancon.fr

Na linii znajdzie się łącznie 31 przystanków. Dotychczasowe prognozy zakładają, że każdego dnia z nowo zbudowanego systemu tramwajowego będzie korzystało od 45 do 50 tys. pasażerów dziennie. Budowa dwóch linii w Besançon to powrót do systemu tramwajowego, który istniał w mieście przed laty, choć przebieg linii jest inny. Od roku 1897 przez ponad 50 lat w mieście funkcjonowały trzy linie tramwajowe. Zrezygnowano w nich w 1952 roku z powodu zmniejszenia znaczenia transportu tramwajowego na rzecz autobusów.

Całkowity koszt budowy nowego systemu tramwajowego w Besançon oraz zakupu taboru to łącznie blisko 230 mln euro.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trzy szkoły planowania tramwajów

Przestrzeń

Trzy szkoły planowania tramwajów

Witold Urbanowicz 27 listopada 2013

Słubice: Zamiast tramwaju - autobus

Przestrzeń

Słubice: Zamiast tramwaju - autobus

Artur Bogdanowicz 12 lipca 2013

Darmowy tramwaj na energię słoneczną w Jaworznie?

Przestrzeń

Darmowy tramwaj na energię słoneczną w Jaworznie?

Jakub Madrjas 04 kwietnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS