Michał Grobelny
Czym jest transport prawdziwie ekologiczny? Czy za takowy można uznać wykorzystywanie pojazdów elektrycznych? Bardzo często są one określane jako „bezemisyjne” – dotyczy to przede wszystkim tramwajów. Jednak fakt, że pojazdy te nie wydzielają spalin w mieście nie oznacza, iż w procesie wytwarzania energii elektrycznej ich zasilających nie dochodzi do zanieczyszczania atmosfery. Jak wyglądają zatem realnie ujmowane wskaźniki emisji dwutlenku węgla przy wykorzystaniu różnych środków transportu i pojazdów o różnym napędzie?
Według danych Komisji Europejskiej, w krajach Unii aż 71,9 proc. emisji gazów cieplarnianych (GHG) pochodzi z transportu drogowego, 12,8 proc. – lotnictwa cywilnego, 13,9 proc. – żeglugi, a jedynie 0,6 proc. jest emitowana przez transport kolejowy. Transport ogółem jest też drugim największym wytwórcą GHG (24,3 proc.), zaraz po sektorze energetycznym.
Jednocześnie Europejska Agencja Środowiska podaje, iż w przeliczeniu na pasażera, transport lotniczy emituje średnio 285 g CO2 na kilometr, samochodowy indywidualny – 158 g/km (w przypadku mniejszych aut – 72 g/km), autobusowy – 68 g/km, a kolejowy – jedynie 14 g/km. Wyliczenia te bazują na założeniu, że z samolotu korzysta średnio 88 osób, samochodu – 1,5 osoby, autobusu – 12,7, a z pociągu – 156. Przy uwzględnieniu np. 4 osób w samochodzie, wartość emisji CO2 „na głowę” spada do 42-55 g/km.
Nieco inne dane przedstawia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska – według NFOŚ samochód osobowy na trasie 1 km emituje średnio 155 g CO2. Jego średnie zapełnienie to 1,4 osoby. Natomiast autobus na dystansie 1 km emituje średnio 450 g CO2. Jego średnie wypełnienie to 60 osób (takie jest założenie przyjęte przy realizacji POIiŚ). Oznacza to, że emisja na pasażera w przypadku samochodu wynosi 108,5 g, a autobusu – 7,5 g CO2.
Biorąc pod uwagę powyższe wyliczenia, jak również fakt niewliczania do statystyk CO2 wytwarzanego na potrzeby napędzania pojazdów elektrycznych jako gazu de facto emitowanego przez transport (nie bezpośrednio, ale jednak), pojawia się pytanie – czy transport elektryczny naprawdę jest tak ekologiczny, jak często się go przedstawia? Zagadnienie jest interesujące także z tego względu, że już teraz część polskich miast zapowiada zupełne przestawienie się na pojazdy elektryczne. Czy jest to rozwiązanie ekologiczne w kraju, w którym energia elektryczna pozyskiwana jest przede wszystkim ze spalania węgla.
Innym problemem jest także sposób dostarczania energii do poszczególnych pojazdów i koszty inwestycji w infrastrukturę zapewniającą dopływ prądu. Proponowane są różne rozwiązania, m.in. takie:
Co jest alternatywą? Jakie są możliwości ogniw wodorowych, czy napędu gazowego? Te i inne tematy zostaną poruszone podczas Forum Taboru w Transporcie Publicznym, które już 16 czerwca w Warszawie.
Wydarzenie będzie konferencją zapowiadającą Kongres Transportu Publicznego 2015. Podejmie ono szeroki zakres zagadnień związanych z konstrukcją, zakupami i eksploatacją nowoczesnego, ekologicznego taboru dla obsługi potrzeb przewozowych w miastach, aglomeracjach i regionach. Konferencja podejmie tematykę zarówno pojazdów szynowych, jak i drogowych, uwzględniając uwarunkowania szans związanych z pozyskiwaniem środków z Unii Europejskiej, premiowania przez UE projektów przyczyniających się do budowania gospodarki niskoemisyjnej, wykorzystanie technologii napędu elektrycznego, gazowego, hybrydowego itd.
Forum będzie kontynuowało tradycję dwóch wydarzeń, które w poprzednich latach były konferencjami towarzyszącymi Kongresu Transportu Publicznego. Pierwszym z nich jest Forum Inwestycji Tramwajowych, które od 2012 podejmowało kwestie związane z budową i modernizacją linii tramwajowych oraz zakupami taboru. Forum Inwestycji Autobusowych podjęło natomiast tematykę nowoczesnej komunikacji autobusowej w Polskich miastach, aglomeracjach i regionach. Zakres tematyczny konferencji objął znaczenie komunikacji autobusowej dla rozwoju ośrodków miejskich oraz ich rolę w nowoczesnych systemach transportowych w naszym kraju, w kontekście kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej i szans z nią związanych.
Udział w wydarzeniu jest darmowy dla przedstawicieli miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych i zarządów transportu miejskiego.
Więcej informacji na temat wydarzenia, program i możliwość rejestracji.