Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Felieton. Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Felieton. Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń
fot. Kasper Fiszer
Żywiołowa rozbudowa miast, o której kształcie decydują dziś często osiedlający się nowi mieszkańcy, a nie organy administracji, to dla branży transportowej olbrzymie wyzwanie. Duże problemy towarzyszą bowiem równie dużym możliwościom. Ale zbyt często mamy zwyczaj dostrzegać tylko te pierwsze – i domagać się przywilejów, na które nie może liczyć nikt inny – pisze w felietonie dziennikarz serwisu Transport–publiczny.pl Kasper Fiszer.

Choć postulaty planistów – by skłaniać ludzi do zamieszkania tam, gdzie przewidziano już transport publiczny – są zrozumiałe, a do tego podpierają je realne problemy, np. związane z obsługą przedmieść czy korkami na drogach wjazdowych do aglomeracji, proponowane przez nich rozwiązanie jest pójściem na skróty. Coraz częściej nie próbuje się bowiem wyjść naprzeciw potrzebom klientów, a zmieniać te potrzeby – wozić ludzi nie z miejsc, w których chcą mieszkać, do miejsc, w których chcą pracować, a z miejsc, w którym wyznaczymy im mieszkania, do tych, w których wskażemy strefy pracy.

Tymczasem wożenie ludzi nawet z najbardziej oddalonych przedmieść do centrów może być niezłym biznesem. Nawet jeśli zabudowa jest gdzieś luźna, można by próbować zarobić wożąc ludzi mniejszymi pojazdami, jak dzieje się to w wielu krajach świata, do których rzadko sięgają oczy skupionych jedynie na zachodnioeuropejskich wzorcach.

Wszystko to dałoby się, gdyby nie już istniejące przeregulowanie życia publicznego. Uruchamianiu linii na przedmieścia nie sprzyjają wysokie koszty pracy w dużej mierze wynikające z obciążeń podatkowych oraz wysoka akcyza paliwowa i spore koszty zezwoleń niezależne od skali działalności. Choć przewóz kilkunastu ludzi jednym pojazdem jest oczywiście bardziej ekonomiczny niż kilkanaście samochodów wiozących po jednym kierowcy, rozwój takich połączeń hamowany jest relatywnie dużym obciążeniem państwa przypadającym na jednego pasażera.

Cały felieton przeczytasz tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Komunikacja

Warszawski Chrzanów bez autobusów. Skutki braku planowania

Łukasz Malinowski 25 maja 2023

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

Pułtusk wzbogaci się o elektrobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2022

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Komunikacja

Gmina Bełchatów wybrała dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5