Skrzynia HV do przetwornicy statycznej - konkursowy wyrów Eniki, fot. Roman Czubiński
Na rynku układów elektrycznych dla pojazdów szynowych panuje dobra koniunktura. Przyszłościowym kierunkiem są także autobusy elektryczne. Spodziewany spadek obrotów na rynku krajowym rekompensujemy sobie wchodzeniem na rynki zagraniczne – powiedział portalowi Transport-publiczny.pl podczas targów Trako 2015 prezes firmy Enika Zbigniew Szyler.
Na stoisku firmy rzucają się w oczy przede wszystkim falowniki i przetwornice. – W tym roku organizatorzy narzucili nam ograniczenia powierzchni, więc nie mogliśmy pokazać wszystkich naszych produktów, których gabaryty są nieraz bardzo duże – wyjaśnia prezes. Firma kładzie największy nacisk na usługę kompleksowego wyposażania tramwaju w kluczowe elementy elektryczne – od zaprojektowania instalacji aż po montaż w pojeździe gotowych elementów własnej produkcji.
Do największych realizowanych w ostatnim czasie przez Enikę zleceń należy modernizacja 75 wagonów generacji 105N dla Tramwajów Śląskich. Firma dostarcza też elementy wyposażenia do tramwajów Moderus Beta dla TŚ i MPK Poznań. – Modernizujemy także dla Poznania i Szczecina tramwaje wyprodukowane przez Tatrę. Zamówienia składane przez firmy z branży kolejowej należą do mniejszości. Chodzi głównie o przetwornice do elektrycznych zespołów trakcyjnych i wagonów pasażerskich – uzupełnia Z. Szyler.
Nowe rynki: Czechy, Ukraina, Daleki Wschód
– Imprezy branżowe, takie jak Trako, to niezbędne narzędzie pozyskiwania nowych klientów, ale przede wszystkim – utrzymywania dotychczasowych kontaktów. Pierwszy dzień targów to nieco za wcześnie, by oceniać frekwencję, ale nasze stoisko odwiedziło już kilkadziesiąt delegacji, w tym przedstawiciele kilkunastu kluczowych firm z branży tramwajowej w Polsce. Jutrzejszy dzień przeznaczyliśmy na rozmowy z potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi – odpowiada prezes na pytanie o skalę zainteresowania ze strony gości targów.
Właśnie rynki zagraniczne mają w przyszłości odgrywać coraz większą rolę w działalności firmy. – Weszliśmy na nowe rynki: czeski i ukraiński. Chcemy kontynuować ekspansję. Pozwoli nam to na większą niezależność od koniunktury na rynku krajowym. Choć obecnie jest ona dobra, w przyszłym roku spodziewamy się osłabienia popytu z powodu braku uruchomienia nowych programów dofinansowania unijnego – mówi Z. Szyler. Firma będzie też brała udział jako podwykonawca w produkcji pociągów metra dla jednego z odbiorców na Dalekim Wschodzie („szczegółów na razie nie mogę podać” – zastrzega Z. Szyler). Nie tylko pojazdy szynowe
Prezes dostrzega też duży potencjał związany z autobusami elektrycznymi. – Tendencja do zastępowania pojazdów spalinowych elektrycznymi ma charakter ogólnoeuropejski. Także w Polsce kolejne firmy przygotowują się do seryjnej produkcji takich autobusów. Współpracujemy z niektórymi z nich. Możemy produkować także ładowarki do baterii pokładowych – zapewnia.
Enika to firma z tradycją sięgającą ponad 20 lat. W dwóch oddziałach (centrala w Łodzi i zakład produkcyjny w Złotnikach) zatrudnia obecnie 105 pracowników. Obroty przedsiębiorstwa w ubiegłym roku nieznacznie przekroczyły 27 milionów złotych netto.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.